صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

رئیس فدراسیون اسکی از وضعیت نابسامان پیست‌ها خبر می‌دهد

گردشگری زمستانه یخ زد!

زیست‌بوم/ وجود جاذبه‌‏های گردشگری، یکی از مهم‏ترین دلایل مسافرت مردم به مقصدی خاص است. جاذبه‌هایی که علاوه بر ویژگی‌های طبیعی منطقه، عوامل دیگر نیز در کشش گردشگر به آنجا مؤثر است تا گردشگران را از نقاط و سرزمین‌های دور جذب کند. در زمینه گردشگری زمستانی می‌توان به مناطق اطراف شهرها اشاره کرد که جاذبه‌‌های گردشگری فراوانی دارند و می‌توانند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب ‌کنند. موضوع مهم در زمینه توسعه پایدار گردشگری زمستانی، مدیریت و برنامه‌ریزی خردمندانه است. سؤال کلیدی در زمینه گردشگری زمستانی در مناطق اطراف تهران بخصوص پیست‌های تعطیل این است که چه راهبردهایی برای توسعه این گردشگری ورزشی انجام شده است؟ آیا مدیریت‌های کلان ورزشی در این زمینه کارآمد بوده‌اند و توجهی به این مسأله داشته‌اند یا خیر؟
آنگونه که در زمینه گردشگری زمستان کشور می‌توان به آن اشاره کرد؛ بی‌توجهی و کارا نبودن مدیریت‌های کلان ورزشی است. با وجود اینکه مدتی از شروع فصل اسکی می‌گذرد، اما هنوز برخی از پیست‌ها یا به درستی بازگشایی نشده‌اند یا در تعطیلی بواسطه غیراستاندارد بودن به سر می‌برند. جالب است که با این تفاسیر رئیس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی معتقد است هرچند زیرساخت‌های پیست‌های اسکی متعلق به فدراسیون نیست اما شرایط پیست‌های کشور برای پذیرش گردشگر زمستانی مناسب است. آنگونه که عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی به «ایران» می‌گوید: حدود 15 هیأت فعال در زمینه پیست‌های اسکی در کشور وجود دارند که می‌توانند گردشگری زمستانی را رونق دهند.
این مسئول ورزش‌های اسکی معتقد است، فدراسیون فقط در خصوص توسعه بخش قهرمانی اسکی فعالیت می‌کند و بخش‌های زیرساختی، متعلق به وزارت ورزش یا بخش خصوصی است. به همین جهت برنامه‌ای برای توسعه پیست‌های اسکی در این فدراسیون صورت نمی‌گیرد.
به گفته او، برگزاری رویدادهای ورزش اسکی، اردوهای تیم ملی و انجام مسابقات انتخابی و لیگ جزو برنامه‌های فدراسیون اسکی است و توسعه‌ همگانی را خارج از برنامه‌های فدراسیون قلمداد می‌کند. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند: فدراسیون تنها نهاد تخصصی این حوزه است که به دلیل ارتباط‌های نهادی با سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌ها می‌تواند در این‌باره پیگیر بوده و نامه‌نگاری کند یا اطلاعات تخصصی و کارشناسی را در اختیار مردم محلی برای اعتراض یا حتی سازمان‌های بازرسی یا ناظر همچون مجلس شورای اسلامی بگذارد. اگر این نهاد در این زمینه فعال نباشد پیوند منطقی و نهادینه‌ مردم محلی و اسکی‌بازان و سازمان‌های گردشگری ذی‌نفع با سازمان‌های دولتی مسئول قطع خواهد شد.
نظریان معتقد است که کشور ما ظرفیت‌های گردشگری زمستانی را دارد به شرطی که ابتدا در زمینه زیرساخت‌ها برنامه‌ عملیاتی و کلان داشته باشیم و از تئوری و رؤیاپردازی دور باشیم. علاوه بر آن وجود منابع انسانی توانا و کارآمد است که می‌تواند موجب درآمدزایی و اشتغالزایی ‌شود تا به این شکل با ورزش بتوان بسیاری از مسائل، از جمله ناهنجاری‌های اجتماعی و بیکاری را مدیریت کرد. با این وجود، او از نقش فدراسیون در این برنامه‌ریزی‌ها سخنی نگفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی