صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

ایران بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا را تعمیر می‌کند

ایران به تعمیر بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا و از سرگیری فعالیت در آن کمک می‌کند تا وابستگی این کشور به فناوری پالایشگاهی امریکا کاهش یابد.
به نقل از رویترز، مجتمع پالایشگاهی پاراگوانای ونزوئلا بزودی مرحله تعمیر 100 روزه خود را آغاز می‌کند که فعالیتی مشترک بین شرکت نفت دولتی ونزوئلا و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای بازپس‌گیری ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه است.
کمک ایران به مرکز پالایشگاهی پاراگوانای ونزوئلا که بزرگترین مجتمع پالایشگاهی این کشور است، می‌تواند وابستگی آن را به فناوری پالایشگاهی امریکا کاهش دهد.
صنعت نفت ونزوئلا طی یک دهه گذشته آسیب شدیدی از سوء‌مدیریت، فساد و نبود سرمایه‌گذاری در بخش نگهداری، تعمیرات و همچنین تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت آن دیده است. این تحریم‌ها که در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا اجرایی شده بود، صنعت نفت ونزوئلا را فلج کرده و اپراتورهای خارجی را از کار در این کشور منع کرده است.
واحد پالایشی آموای در مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا با ظرفیت 954 هزار بشکه در روز در اکتبر سال گذشته میلادی پس از یک خاموشی و آتش‌سوزی متوقف شد و این اولین‌بار نیست که چنین اتفاقی در تاریخ صنعت نفت ونزوئلا می‌افتد. این پالایشگاه در ماه دسامبر هم خاموش شده بود.
چند هفته پس از آن نیز پالایشگاه کاردون ونزوئلا که بخشی از مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا با ظرفیت 310 هزار بشکه در روز است، تعطیل شد. کارکنان این تأسیسات که مسئول تولید بنزین هستند، هفته گذشته اعلام کردند این پالایشگاه 25 روز تعطیل خواهد بود.
مشکلات ونزوئلا در بخش پالایشگاهی باعث کمبود عرضه بنزین در این کشور و تشکیل صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های آن شده است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد به احیای یکی دیگر از پالایشگاه‌های ونزوئلا یعنی پالایشگاه ال‌پالیتو هم کمک خواهد کرد. فعالیت این پالایشگاه در اواخر 2021 متوقف شده بود.
ایران در ماه اکتبر اعلام کرد فعالیت خود را در اولین پالایشگاه نفت که خارج از ایران ساخته آغاز کرده است.
تهران طی سال‌های اخیر روابط خود را با ونزوئلا  تقویت کرده و نفت خام و میعانات گازی به‌علاوه تجهیزات و مواد اولیه برای شبکه پالایشگاهی این کشور ارسال کرده است. ظرفیت پالایشی ونزوئلا به 1.3 میلیون بشکه در روز می‌رسد.


ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مرز
 یک هزار و ۲۰ مگاوات

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران با وارد مدار شدن نیروگاه ۱۰ مگاواتی پاسارگاد دامغان به یک هزار و ۲۰ مگاوات رسید.
«محمود کمانی» افزود: این نیروگاه یک واحد ۱۰ مگاواتی است که سال‌های قبل ۲ مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده بود و امروز ۸ مگاوات دیگر وارد مدار شد.
وی ادامه داد: نیروگاه‌داری یک ویژگی خاص است به این معنا که می‌تواند از بازتاب نورخورشید هم برق تولید کند.
معاون وزیر نیرو گفت: این ویژگی سبب می‌شود راندمان تولید آن بالاتر باشد یعنی ۴۰ درصد افزایش راندمان خواهد داشت.
کمانی ادامه داد: امید است با بهره‌برداری از سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر بتوانیم بزودی برنامه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را عملیاتی کنیم.
وی این نیروگاه را جزو برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی وزیر نیرو دانست و درعین حال افزود: برنامه توسعه ۴ هزار مگاواتی شامل این نیروگاه نمی‌شود.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: برق تولیدی نیروگاه پاسارگاد دامغان توسط ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) خریداری می‌شود و در محل مصرف خواهد شد که این امر کمک خواهد کرد تلفات کاهش یابد.
کمانی درباره وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: اگر هر دستگاه به وظایفی که برای آن مشخص شده عمل کند این توسعه با سرعت بیشتری محقق خواهد شد.
وی به مصوبه شورای اقتصاد درباره توسعه انرژی خورشیدی اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع کمک بسیار خوبی کرد.
معاون وزیر نیرو به طرح ارسالی به شورای اقتصاد برای توسعه نیروگاه‌های بادی اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود با تصویب سریع‌تر این طرح، زمینه توسعه نیروگاه‌های بادی نیز روان‌تر شود.


رشد ۵ هزار و ۹۰۰ درصدی صنعت پتروشیمی

در حالی که تولید پتروشیمی ایران در پیش از انقلاب اسلامی سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن بوده، ظرفیت تولید پتروشیمی کشور با رشدی پنج هزار و ۹۰۰ درصدی به ۹۰ میلیون تن در سال رسیده است.
 صنعت پتروشیمی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بسیار محدود بود. این صنعت در آن زمان نه تنها از نظر ظرفیت تولید بسیار کوچک بود، در تنوع محصولات نیز حرفی برای گفتن نداشت.
اما ایران در ۴۴ سال گذشته و با تکیه بر توان داخلی در حالی که هر روز با یک تحریم جدید رو به رو می‌شد، توانست ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را به ۹۰ میلیون تن در سال برساند.
از سوی دیگر در دنیا هر ۲۰ سال ظرفیت صنعت پتروشیمی ۲ برابر می‌شود اما  با حرکت انقلاب اسلامی با تکیه بر توان داخلی در ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران از ۹۰ میلیون تن به مرز ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد به این معنا که سرعت رشد صنعت پتروشیمی در کشور ۲ برابر سرعت رشد این صنعت در جهان است.
آمارها نشان می‌دهد در روز پیروزی انقلاب ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران حدود ۳ میلیون تن بود و تولید واقعی حدود ۱.۵ میلیون تن بود.
بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب و با وجود درگیری در جنگ تحمیلی ۸ ساله، حدود ۱۵ سال بعد از انقلاب اسلامی، فرصت توسعه وجود نداشت و پس از آن بود که برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی انجام شد و امروز ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از مرز ۹۰ میلیون تن گذشته است. اکنون تولید صنعت پتروشیمی ایران ۶۰ برابر افزایش داشته و در تمام این سال‌ها تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه بر صنعت نفت ایران سنگینی کرده است.
از سوی دیگر، در سال ۵۷ تعداد محدودی محصول پتروشیمی تولید می‌شد و امروز با وجود تحریم‌های فلج‌کننده، صنعت پتروشیمی بسرعت در حال پیشروی است.
امروز بیش از ۵۰۰ گرید محصولات پتروشیمی و پلیمری در کشور تولید می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم تا ۱۰ سال آینده تمام محصولات پتروشیمی در کشور تولید خواهد شد.
اکنون معادل ۱.۱ میلیون بشکه نفت خوراک واحدهای پتروشیمی است که تا ۱۰ سال آینده به ۲.۶ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.
ایران بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربنی جهان است و دغدغه‌ای برای تأمین خوراک برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی