صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

گزارش «ایران» از اقدامات مهم دولت سیزدهم در صنعت نفت در شرایط تحریمی؛

بهره‌برداری کامل از فاز 14 پارس جنوبی تا چند روز دیگر

محمدمهدی توسلی‌پور، مجری فاز ۱۴؛ اجرای بخش پالایشگاهی فاز ۱۴ دقیقاً با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران آغاز شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت شرکای خارجی از ارائه خدمات به ما خودداری کردند

 گروه اقتصادی /  جواد اوجی، وزیر نفت گفته است که با بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در دهه فجر، روزانه ۵۶ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز، فرآوری شده و پرونده ساخت پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود زیرا آخرین فاز خواهد بود.
ارزش قرارداد و سرمایه‌گذاری در بخش حفاری فاز 14 پارس جنوبی، سکوهای دریایی، خطوط لوله و تأسیسات خشکی ۵.۲ میلیارد دلار بوده که شرکت ملی نفت ایران آن را تأمین و پرداخت کرده است.
با آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، سه ردیف گازی پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی عملیاتی شده است؛ نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز در اسفندماه ۱۴۰۰، دومین ردیف آبان‌ماه ۱۴۰۱ و سومین ردیف نیز از دی‌ماه ۱۴۰۱ عملیاتی شده است .
طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود؛ بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی آن هم شامل ۴ سکوی گازی و ۴۴ حلقه چاه و 2 رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرایند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.
از زمان توسعه فازهای پارس جنوبی تا اکنون، برآورد می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری در منطقه پارس جنوبی در دو دهه گذشته چیزی حدود ۸۵ میلیارد دلار بوده است.
هرچند گفته می‌شود که در حال حاضر ۲۷ میلیارد دلار پروژه در بخش بالادست منطقه پارس جنوبی هم در حال اجراست.
محمدمهدی توسلی‌پور، مجری فاز ۱۴ در شرکت نفت و گاز پارس در توضیح سهم ساخت داخل در اجرای بخش پالایشگاهی این فاز گفته است: «اجرای بخش پالایشگاهی فاز ۱۴ دقیقاً با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران آغاز شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت شرکای خارجی از ارائه خدمات به ما خودداری کردند، با این حال توانستیم پالایشگاه فاز ۱۴ را بدون حضور شرکت‌های خارجی با استفاده از توان فنی و تخصصی نیروهای ایرانی تکمیل کنیم.»
به گفته او، در بحث ساخت تجهیزات نیز سهم بخش داخل حدود ۷۰ درصد است که یک رکورد در ساخت پالایشگاه‌های پارس جنوبی به شمار می‌رود. وی افزود: باید این را اضافه کنم، شرکت‌های خارجی که برخی از تجهیزات پالایشگاه را از آنها خریداری کرده بودیم و براساس قرارداد باید مسئولیت راه‌اندازی و تجهیز را به‌عهده می‌گرفتند و هنگام راه‌اندازی در کنار نیروهای ایرانی حاضر می‌شدند، به‌دلیل تحریم‌ها از اجرای این قسمت از قرارداد خودداری کردند و ما با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان کار را پیش بردیم.
توسلی‌پور تصریح کرد: در ابتدا نگرانی زیادی بابت استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل حساسیت تجهیزات به‌کار رفته در پالایشگاه داشتیم، اما اکنون که یک سال از راه‌اندازی نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه می‌گذرد، شاهد موفقیت شرکت‌های داخلی هستیم. اگرچه در ابتدا، فعالیت‌های این بخش مقداری سخت و زمان‌بر بود، اما در راه‌اندازی ردیف‌های بعدی کار با سرعت قابل‌توجهی پیش رفت و توانستیم بدون حضور شرکت‌های خارجی همه واحدهای پالایشگاهی را وارد مرحله تولید کنیم.
از قرار معلوم، تولید فاز ۱۴ پارس جنوبی معادل ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی در روز بوده، معادل مصرف نیمی از گاز مورد نیاز استان تهران در اوج مصرف که ورود این میزان گاز به شبکه سراسری تا چه میزان سبب پایداری تولید گاز و افزایش رفاه شهروندان در بخش خانگی و صنعتی می‌شود.
درحال حاضر مجموع مصرف گاز کشور در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
کاهش دما و رشد شدید مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری میزان مصرف گاز در کشور را بشدت افزایش داده است.
این افزایش مصرف بر میزان ناترازی گاز در کشور تأثیر می‌گذارد هرچند که با افزایش تولید در پارس جنوبی میزان ناترازی به کمترین میزان خود رسید.
از افت شدید سرمایه‌گذاری در  توسعه صنعت نفت و گاز در دولت قبل  به عنوان یکی از دلایل مهم ناترازی گاز درکشور یاد می‌شود.
شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان کارفرمای پارس جنوبی، مطابق با برنامه ابلاغی صنعت نفت، مسئولیت تحقق تولید روزانه ۶۹۹ میلیون مترمکعب گاز را به‌عهده داشته که با انجام تمهیدات لازم، این میدان در شرایط دشوار ناشی از اعمال محدودیت‌های بین‌المللی، دستیابی به تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز را محقق ساخت که این رقم فراتر از انتظارات و تکالیف ابلاغی بوده است.
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره چشم‌انداز تولید گاز در سال‌های آینده با توجه به عقب‌ماندگی در برنامه ششم توسعه، گفته است که خوشبختانه شرکت ملی نفت ایران در بیش از یک سال عمر دولت سیزدهم موفق شده برنامه ظرفیت تولید گاز را به اندازه همان یکسال محقق کند، اما در اجرای طرح‌های بالادستی صنعت نفت، برنامه این است که ظرفیت تولید گاز کشور تا سال ۱۴۰۸ روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.
تحقق افزایش تولید گاز در یک دوره هشت ساله به روزانه ۱.۵ میلیون مترمکعب و رسیدن تولید نفت به رقم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از برنامه‌های مهم وزارت نفت بوده است.
از قرار معلوم، توسعه بخش گاز کشور به ۹۰ میلیارد و در بخش نفت به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول هشت سال آینده نیاز دارد.
بر همین اساس، تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت برای تولید حداکثری قرار گرفت.
جواد اوجی، وزیر نفت گفته است که در سال جاری ۸ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود و افزوده که این پروژه‌ها سال‌های زیادی بلاتکلیف مانده بود و جزو اولویت‌های افزایش تولید نفت و گاز، افزایش ظرفیت پالایشی گاز، خطوط انتقال گاز، مجتمع‌های پتروشیمی، همچنین جمع‌آوری گازهای مشعل و گازرسانی به‌شمار می‌رفت که وزارت نفت تکمیل آنها را در اولویت گذاشت.
جستجو
آرشیو تاریخی