صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

بررسی مصوبه ای که باعث تسهیل مجوز خروج زنان از کشور می شود

ماجرایی که وارونه جلوه داده شد

روزهای گذشته باز هم به روال شایعه‌پراکنی‌ها و وارونه جلوه دادن‌هایی که این روزها در فضای مجازی در حوزه زنان و قوانین مربوط به آنها وجود دارد، خبری مبنی بر اینکه «همه زنان برای خروج از کشور باید از سرپرست خود کسب اجازه کنند» در فضای مجازی پیچید. مهم‌ترین لایحه‌ای که این روزها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در ارتباط با زنان است، لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» است که ذیل این لایحه مصوبه‌ای است که در آن ذکر شده است: «زنانی که برای خروج از کشور نیاز به اذن همسر دارند، در صورت خودداری غیرموجه وی از اعطای اذن، می‌توانند ضمن تقدیم دادخواست، مدارک و مستندات خود مبنی بر ضرورت خروج از کشور را به دادگاه خانواده تسلیم کنند. دادگاه خارج از نوبت نسبت به موضوع رسیدگی کرده و در صورت احراز ضرورت امر، عنداللزوم پس از اخذ تأمین مناسب، اذن خروج از کشور با ذکر مدت و دفعات سفر خواهد داد.»
در واقع در صورت تصویب این مصوبه زنان بالای 18 سال که پیش‌تر هم نیازی به اجازه برای خروج نداشتند همچنان به همان صورت خواهند بود و در صورتی که زنی با مخالفت بی‌دلیل همسر برای خروج از کشور مواجه شود می‌تواند از طریق دادگاه این مجوز را دریافت کند.
سید کاظم دلخوش اباتری، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه این کمیسیون به ایرنا گفته است: در قوانین کشور نقص‌هایی وجود دارد که سبب شده بانوان کشور محدود شوند؛ به عنوان مثال برای حضور بانوان در رویدادهای ورزشی بین‌المللی از جمله المپیک در مواردی شاهد ایجاد محدودیت برای اعزام بانوان بودیم، زیرا خروج آنها از کشور نیازمند اذن پدر، شوهر یا ولی آنها بود. این کمیسیون در جریان رسیدگی به لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» با حضور مسئولان دستگاه‌ها از جمله معاونت امور زنان و خانواده، نماینده وزارت کشور، سازمان بهزیستی و برخی سازمان‌های مردم‌نهاد موضوع را مورد بررسی قرار داد.
در این کمیسیون مصوبه ای مطرح شد که این مشکل را حل کند.
دلخوش خاطرنشان کرد: این لایحه در کمیسیون نهایی شده است و پیش‌بینی می‌شود پس از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی