صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح شد

احکام قطعی رتبه بندی فرهنگیان به زودی صادر می شود

اکرم رضایی‌ثانی / تحقق اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰ اعلام شد، اما زیرساخت‌ها و بودجه جهت عملیاتی کردن آن به اندازه‌ای نبود که بتوان سر موعد مقرر روی آن حساب کرد. از طرف دیگر معلمان ملزم شدند، مدارک، مقاله‌ها، کتاب‌ها و… را که خود جمع‌آوری و تهیه کرده‌اند در سایت مورد نظر آموزش و پرورش بارگذاری کنند که همین رویه نیز نیازمند زمان بود. چندی بعد آموزش و پرورش مبلغ میانگین ۱۱ میلیون تومان را برای معلمان شامل رتبه‌بندی واریز کرد. در این بین با طی شدن مراحل ثبت‌نام معلمان و درج مدارک آنها، اجرایی شدن هرچه زودتر رتبه‌بندی برای تمام معلمان در دستور کار قرار گرفت. البته تلاش شد با استفاده از فرصت، مزایای رتبه یک (آموزشیار معلم) برای همه مشمولان منظور شود که در نهایت پس از تعیین رتبه نهایی، معوقات باقی‌مانده را نیز محاسبه کرده و بپردازند تا از این طریق مسیر رتبه‌بندی ساده‌تر و زودتر اجرا شود. با این تفاسیر شروع واریز‌ها به عنوان مزایای رتبه آموزشیار معلم از آبان‌ماه مورد نظر بود و در آذرماه نیز احکام بیش از 90 درصد معلمان صادر شد.
چندی پیش از سوی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اعلام شد که مزایای رتبه یک (آموزشیار معلم) تقریباً برای همه مشمولان پرداخت شده است. ۷۴۰ هزار معلم از مزایای این رتبه برخوردار شده‌اند. صادق ستاری‌فرد، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش و معاون وزیر در گفت‌وگو با «ایران» در توضیح معلمانی که رتبه یک را کسب کرده‌اند و مبلغی برای این رتبه برای آنها واریز شده، عنوان کرد: منظور این بوده که مزایای رتبه یک برای ۷۲۰ هزار نفر از معلمان پرداخت شده است. تا امروز حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان برای نزدیک به ۷۳۴ هزار نفر از معلمان سراسر کشور به عنوان مزایای رتبه یک پرداخت شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه رویه رتبه‌بندی ادامه دارد و احکام قطعی صادر خواهد شد، گفت: بعد از مزایای رتبه یک ما باید احکام قطعی را بزنیم یعنی رتبه هر فرد تعیین و در نهایت احکام صادر شود. در حال حاضر وارد این فاز شده‌ایم که فرایند چگونگی ممیزی همکاران بررسی شده و در فرصت باقی‌مانده مکلف هستیم احکام قطعی را صادر کنیم. معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در حال حاضر تقریباً زیرساخت‌های ما از لحاظ فنی آماده است و ان‌شاءالله بزودی هم اعلام نهایی را خواهیم داشت. اما به دلیل اینکه هنوز این فرایند نهایی نشده است صدور احکام قطعی در رتبه‌های پنج‌گانه انجام می‌شود و شاید تا پایان سال به هدف مورد نظر قانون برسد.
احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده همدان در گفت‌وگو با «ایران» درباره اینکه انتظار از دولت برای اجرای رتبه‌بندی معلمان چیست، گفت: برخلاف دولت قبلی که تنها ۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته بود، این دوره ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی تامین شده، اما با توجه به منابع مالی و تصویب قانون بیش از ۹ ماه است که رتبه‌بندی کامل اجرا نشده و این موجب گلایه معلمان شده است.
فلاحی گفت: اگر آموزش و پرورش عذری مانند کمبود نیرو دارد باید به دولت و بخش‌هایی که به رتبه‌بندی آشنا هستند اعلام کند تا از آنها نیرو بگیرد و آنها به آموزش و پرورش کمک کنند. اما با توجه به بارگذاری مدارک و تحقیقات در این روند و با توجه به اینکه برای اولین بار است چنین اتفاقی رخ می‌دهد شاید همین امر موجب کندی اجرای رتبه‌بندی شده باشد. امیدوار بودیم که مدارک سریع‌تر بارگذاری شود و حالا که دولت اعتبار آن را تأمین کرده دلیلی برای تعلل اجرای رتبه‌بندی وجود ندارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آموزشیار معلم گفت: آموزشیار معلم رتبه اول یا در واقع کف رتبه است. ما در مراحل رتبه‌بندی معلمان رتبه اول تا پنجم را داریم که اکثریت معلمان دارای رتبه دو تا چهار هستند، ولی رتبه یک و پنج آمار کمتری دارد.
به گزارش «ایران»، با این برنامه‌ریزی‌ها و موانع متعددی که پیش پای آموزش و پرورش برای اجرای رتبه‌بندی وجود داشت، این دولت تلاش کرد رتبه‌بندی به مرحله اجرا برسد، همچنین طبق گفته معاون وزیر آموزش و پرورش تا پایان سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در زمینه رتبه‌بندی معلمان رخ خواهد داد. به هر حال اجرای این امر به زمان و دقت زیادی نیاز دارد تا بتوان آن را به درست‌ترین و عادلانه‌ترین شیوه عملیاتی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی