صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

ایران در ایران

دمای هوا 7 درجه کاهش می یابد
یخبندان در نیمه شمالی کشور
ایران زمین – در روزهای پیش رو گرچه خبری از بارش های گسترده نیست اما بر اساس پیش بینی  سازمان هواشناسی استان‌های واقع در نیمه شمالی کشور باید منتظر کاهش 3 تا 7 درجه ای دما باشند .
«صادق ضیاییان» مدیر کل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد : روز گذشته ( چهارشنبه ) بارش‌ها در استان‌های چهار محال و بختیاری ، کهگیلویه و بویر احمد ، خوزستان ، بوشهر ، فارس ، کردستان ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی و هرمزگان ادامه داشت و امروز دامنه بارش‌ها استان‌های کرمانشاه، ایلام  و کرمان را هم فرا می گیرد و بارش در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود .
اما از روز جمعه و با خروج سامانه بارشی از کشور تنها بارش‌های رگباری را در استان‌های مازندران ،گلستان وخراسان شمالی و خراسان جنوبی خواهیم داشت و روز شنبه نیز آسمان اکثر نقاط کشورصاف و آفتابی خواهد بود .
اما مدیر کل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی نسبت به کاهش محسوس دما بویژه در منطقه زلزله زده خوی در روزهای پنج شنبه تا شنبه هشدار داد و گفت : در آذربایجان غربی بویژه درخوی هم برای روزهای آتی وزش باد شدید خواهیم داشت که این مسأله موجب می شود دمای احساسی برای زلزله زدگان چند درجه از دمای واقعی پایین تر باشد و ضروری است امدادرسانان نسبت به پایداری چادر ها دقت کافی داشته باشند .
به گفته وی در حالی‌که حداقل دما در روز چهارشنبه در خوی 3 درجه بالای صفر بود این دما حداقل در روز های پنج شنبه  و جمعه  به 5 تا 8 درجه زیر صفر می رسد و دمای احساسی نیز کمتر از این خواهد بود .
در این روزها در استان‌های کرمان ، سیستان و بلو چستان و خراسان شمالی هم بادهای شدیدی خواهد وزید .
ضیا‌ییان گفت : پایتخت نشینان نیز باید منتظر یخ زدگی در پایان هفته باشند و انتظار می رود دما در روزهای جمعه و شنبه در تهران حداقل به منفی 3 درجه برسد .


زارچ در استان یزد، شهرستان شد
یزد - به دنبال پیگیری‌های مستمر نماینده مردم یزد و اشکذر، با تصویب هیأت دولت، بخش زارچ از توابع شهرستان یزد به عنوان شهرستان مجزا به جمع شهرستان‌های استان یزد اضافه شد.
با پیگیری‌های مستمر «محمد صالح جوکار» نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، زارچ به عنوان یکی دیگر از شهرستان‌های استان یزد اعلام شد.
جوکار با اشاره به درخواست‌های چندین ساله مردم زارچ جهت ارتقای این بخش به شهرستان، گفت: چندین سال است که درخواست مردم بخش زارچ را پیگیری کردیم که با تصویب در هیأت دولت این بخش به شهرستان ارتقا یافت.
گفتنی است، استان یزد هم اکنون دارای ۱۱ شهرستان است که با اضافه شدن زارچ تعداد شهرستان‌های استان به ۱۲ افزایش خواهد یافت.


جاده چالوس تا اطلاع ثانوی مسدود شد
کرج - معاون راهداری اداره‌ کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای البرز از ریزش بهمن در ۲۰ نقطه محور کرج- چالوس خبر داد و گفت: با وجود پاکسازی نقاط ریزشی با هدف حفظ ایمنی کاربران جاده‌ای این محور تا اطلاع ثانوی مسدود است.
 حمید پرورشی اظهار کرد: از بامداد روز دوشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه شاهد بارش برف در محور کرج- چالوس بودیم.
وی گفت: به‌دلیل شدت بارش بویژه در محورهای کوهستانی مثل محور کرج- چالوس و جاده طالقان شاهد ریزش بهمن بودیم و به همین علت محور کرج- چالوس از روز سه‌شنبه بعدازظهر مسدود شده است.
پرورشی با اشاره به اینکه از زمان شروع بارش‌ها تاکنون در ۲۰ نقطه محور کرج- چالوس شاهد ریزش بهمن بودیم، گفت: در حال حاضر نقاط ریزش بهمن توسط نیروهای راهداری استان پاکسازی شده اما با توجه به احتمال وقوع دوباره بهمن و شدت بارش‌ها در حوزه استحفاظی راهداری مازندران با هماهنگی پلیس‌ راه و با هدف حفظ ایمنی کاربران جاده‌ای این محور تا اطلاع ثانوی مسدود است.


زباله ۴۰ ساله روی دست محمودآباد
ساری - شهردار محمودآباد از وضعیت اسفناک و بحرانی زباله که روی دست شهرداری مانده است گلایه کرد و گفت: نمی‌توانیم به معضل ملی، نگاه شهرستانی داشته باشیم حل این مشکل نیازمند تشکیل کارگروه ویژه در مازندران است.
سایت زباله محمودآباد که در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد و بیش از ۴۰ سال مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی بوده است، در سال‌های اخیر به یک معضل ملی تبدیل شده و در سال‌های گذشته با انتشار فیلم‌ها و تصاویری از فاجعه سایت زباله شهر محمودآباد در رسانه‌ها و فضای مجازی، صدای آن از بُعد استانی و کشوری هم فراتر رفت.
به گزارش ایسنا «مهدی اختیاری» گفت: زباله محمودآباد روز به روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند، ۱۰ ماه از موضوع ابلاغ استاندار و سازمان شهرداری‌ها به یکی از شهرستان‌های همجوار جهت دریافت زباله محمودآباد می‌گذرد اما متأسفانه در این مدت هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: اما بعد از گذشت دو ماه از وعده‌ای که مدیران کل استان به ما دادند؛ به‌دلیل تنش‌های اجتماعی موجود شهرستان‌های همجوار زباله ما را نمی‌پذیرند.


ایجاد ۱۸ هزار شغل جدید در استان بوشهر
بوشهر- استاندار بوشهر از ایجاد بیش از ۱۸ هزار شغل جدید در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی دهه فجر در استان بوشهر خبر داد.
احمد محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: امسال در دهه فجر در استان بوشهر ۹۳۸ پروژه شامل طرح‌های اقتصادی و پروژه‌های عمرانی در بخش‌های مختلف اجرایی و افتتاح می‌شوند که انتظار داریم در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی نیز تأثیرگذار باشد.
وی تصریح کرد: تعداد ۸۰۱ پروژه و طرح عمرانی با اعتبار حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان و ۱۳۷ پروژه اقتصادی با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در استان در دهه فجر، افتتاح و اجرایی می‌شوند.
محمدی‌زاده گفت: از مجموع ۱۳۷ پروژه اقتصادی، ۹۶ پروژه با اعتبار ۲۳۹ هزار میلیارد تومان افتتاح و ۴۱ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۱ هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی