صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از هفته دوم بهمن بازار سرمایه گزارش می‌دهد

شاخص کل با رخت سبز به استقبال دهه فجر رفت

تزریق پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت تداوم پیدا کرد

گروه اقتصادی / پس از جدال پر فرازونشیب عرضه و تقاضا، در نهایت هفته دوم بهمن با برتری تقاضا به پایان رسید تا روند نزولی شاخص کل شکسته شود و با رخت سبز به استقبال دهه مبارک فجر برود.
به‌رغم آنکه در هفته دوم بهمن ماه شاخص کل بورس در مجموع با بازدهی منفی 3.40 درصد همراه بود اما در دو روز پایانی معاملات این هفته روند نزولی شاخص کل متوقف شده و در بازه مثبت هفته را وداع گفت. بر‌اساس آمار هفته مذکور با خروج پول حقیقی به میزان 4 هزار و 353 میلیارد تومان از معاملات خرد همراه بود اما در مقابل شاهد ورود پول به صندوق درآمد ثابت به مبلغ یکهزار و 118 میلیارد تومان بودیم.
مطابق گزارش‌ها میانگین ارزش معاملات خرد این هفته معادل 6 هزار و 930 میلیارد تومان بوده است و با وجود آنکه در روزهای ابتدایی هفته تعداد صفوف فروش بیش از صفوف خرید بود اما در دو روز پایانی هفته صفوف خرید بر فروش پیشی گرفت به نحوی که  طی هفته به طور میانگین روزانه 76 نماد در صف خرید در مقابل 135 نماد در صف فروش قرار داشته‌اند.

بهبود نسبی حال بازار در روز پایانی معاملات هفته
معاملات بازار سرمایه در روز چهارشنبه 12 بهمن 1401 در حالی انجام شد که شاخص کل بورس جدال‌های فراوانی را میان عرضه و تقاضا تجربه کرد. به نحوی که در 10 دقیقه اول شروع معاملات با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه منجر به افزایش ارتفاع شاخص کل تا یک میلیون و557 هزار و 542 واحد شد اما پس از آن فشار عرضه بر تقاضا برتری پیدا کرده و شاخص کل تا سطح یک میلیون و 555 هزار و 689 واحد کاهش ارتفاع داد و سپس مجدد با برتری تقاضا در بازار روند صعودی آن شکل گرفت و در نهایت با پایان معاملات تنها با 675 واحد افزایش توانست در بازه مثبت نسبت به روز قبل به کار خود پایان دهد و با ثبت رشد 0.04 درصدی در ارتفاع یک میلیون و 557 هزار و227 واحدی قرار گیرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش حدود هزار و 500 واحد و رشد 0.31 درصدی در عدد 487 هزار و 535 واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل فرابورس در این روز تنها با 15 واحد افزایش ارتفاع در سطح 20 هزار و 252 واحد قرار گرفت.
براساس آمار نمادهای شپدیس، فمیلی، وبملت و وپاسار بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای کگل، شستا و اخابر بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل بورس را داشتند و نماد‌های اردستان، خودرو، خگستر، شستا و فاذر بیشترین تراکنش را در بازار بورس به خود اختصاص دادند. همچنین نماد‌های پخش، بپاس، کوثر و مارون بیشترین تأثیر مثبت و نماد‌های دی، آریا و زاگرس بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل فرابورس داشتند و نماد‌های گدنا، فروژ، دی و کرمان نیز بیشترین تراکنش را به ثبت رساندند.
در پی داد و ستدهای روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به 5 هزار و 136 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل با 23 درصد کاهش روبه‌رو بود. همچنین در این روز در مقابل 90 نمادی که در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند، تنها 59 نماد به صف فروش رفتند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی