صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از عملکرد شرکت‌های بورسی در 9 ماه 1401 گزارش می‌دهد

رشد 67 درصدی سود‌سازی صنعت کاشی و سرامیک

عملکرد شرکت‌های کاشی و سرامیک در پی تقویت صادرات با افزایش درآمد و سود‌سازی همراه شده است

گروه اقتصادی / کاشی و سرامیکی‌های بورسی، در سال‌جاری توانسته‌اند با وجود مشکلات ناشی از تأمین انرژی و همچنین تغییرات شرایط کلان اقتصادی کشور، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و بار دیگر جایگاه‌شان را در بازارهای جهانی مستحکم کنند.
صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایع مهم و پربازده در ایران است که نقش مهمی در کاهش خام‌فروشی صنایع معدنی ایفا می‌کند و بخش زیادی از زنجیره ارزش صنعت را دربرمی‌گیرد.
این صنعت در زنجیره تولید نیز جزو واحد‌های نهایی صنایع معدنی و واحد‌های اولیه صنعت ساختمان شناخته می‌شود و نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد ایران ایفا می‌کند.
با این حال در سال‌های گذشته، عدم به‌روز‌رسانی تکنولوژی تولید باعث شده بود برند‌های معتبر این صنعت تاحدودی جایگاه‌شان را در بازارهای جهانی و منطقه‌ای از دست بدهند که این امر با شروع طرح‌های توسعه‌ای و انتقال تکنولوژی‌های به‌روز دنیا در سال 1401 مرتفع شد و صادرات دوباره کاشی و سرامیک بار دیگر رونق گرفت.
افزایش صادرات محصولات کاشی و سرامیک در کنار تغییرات در قیمت و همچنین افزایش حاشیه سود تولیدات که در نتیجه بهبود تکنولوژی و تجهیز ماشین‌آلات جدید اتفاق می‌افتاد، در مجموع وضعیت سود‌سازی شرکت‌ها را نیز بهبود داد تا سهامداران این صنعت بازدهی مناسبی را در سال 1401 به دست آورند. موضوعی که با انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه 1401 کاشی و سرامیکی‌های بورسی بهتر نمایان می‌شود.
با نگاهی به صورت‌های مالی منتشر شده صنعت کاشی و سرامیک مشخص می‌شود، این صنعت تا پایان آذر ماه سال‌جاری سود خالص خود را بیش از 67 درصد افزایش داده و مجموع سود‌های شناسایی شده شرکت‌های بورسی به هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.
براساس ارقام جدول، بهترین عملکرد در سود‌سازی سال 1401 به کاشی حافظ (نماد کحافظ) می‌رسد. این شرکت که طی سال‌های گذشته به‌دلیل تغییرات اساسی در خطوط تولید و انتقال تکنولوژی، تقریباً از بازار خارج شده بود و سهم خود را از بازارهای منطقه از دست داده بود، در 1401 و با معرفی محصولات جدید و باکیفیت بار دیگر به جایگاه گذشته خود بازگشت و توانست با رشد بیش از 50 درصدی تولیدات و فروش بیش از 5 میلیون مترمربع از محصولات خود، درآمد‌ خود را بیش از 174 درصد رشد دهد و مهم‌تر از آن، رشد 227 درصدی را در سودخالص 9 ماهه به ثبت رساند.
در کنار عملکرد خوب کاشی حافظ، رشد 69 درصدی در «کپارس» و 60 درصدی در «کلوند» نیز این شرکت‌ها را در جایگاه‌های بعدی بهترین عملکرد در رشد سود‌سازی قرار می‌دهد.
در این بین «کترام» و «کسعدی» با وجود ثبت رشد 17 و 20 درصدی در سودسازی، بدترین عملکرد را در مقایسه با دیگر شرکت‌ها به ثبت رسانده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی