صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

رئیس جمهور تونس مشارکت پایین مردم در انتخابات را توجیه کرد

قیس سعید: تونسی‌ها به پارلمان بی‌اعتمادند

حسین فاطمی/ در پی انتخابات روز یکشنبه تونس که در میان قهر مردم با صندوق‌های رأی برگزار شد، قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور در دیدار با نخست‌وزیر، مدعی شد: «استقبال اندک مردم نشان دهنده بی‌اعتمادی آنها به پارلمان است.» به گزارش عربی۲۱، قیس سعید که نزدیک به 18 ماه قبل با انحلال پارلمان و برکناری نخست‌وزیر خط بطلانی بر دستاوردهای انقلاب 2011 تونس کشید، در دیدار با نجلاء بودن، نخست‌وزیر تونس استقبال بسیار کمرنگ تونسی‌ها از دور دوم انتخابات پارلمانی را با بی‌اعتمادی مردم به پارلمان توجیه کرد و مدعی شد: «تونسی‌ها به‌دلیل دخالت‌ها و سوء‌استفاده‌هایی که پارلمان در یک دهه گذشته داشته است، نسبت به این نهاد بی‌اعتماد شده‌اند.» وی در حالی این سخنان را بیان داشت که نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی تونس که در سایه بحران اقتصادی و اختلاف‌های سیاسی روز یکشنبه برگزار شد، نشان می‌دهد فقط حدود 8 میلیون واجد شرایط رأی دهی، در انتخابات شرکت کردند. این به معنای آن است که 11.22 درصد واجدان شرایط رأی دهی در انتخابات حضور داشتند و نزدیک به 90 درصد به آن پشت کردند. علت نیز آن بود که مانند دور اول، اکثر احزاب سیاسی که از طرف سیستمی که نامزدها را از اعلام وفاداری به یک گروه سیاسی منع می‌کند، کنار گذاشته شده‌اند، خواستار تحریم شدند.
جدی‌تر شدن تلاش برای برکناری قیس سعید
به گزارش میدل ایست نیوز، با تکرار مشارکت پایین در انتخابات تونس، «جبهه نجات ملی»، بزرگ‌ترین فراکسیون مخالفان تونس خواستار اتحاد موضع برای برکنار کردن رئیس‌جمهور این کشور شد. در همین ارتباط احمد نجیب الشابی، رئیس جبهه نجات ملی تونس، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «از همه جنبش‌های سیاسی و مدنی می‌خواهم که برای رقم زدن تغییر و برکناری قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس و اجرای انتخابات پیش از موعد دست در دست هم دهیم.» جبهه نجات ملی تونس شامل پنج حزب «النهضه»، «قلب تونس»، «ائتلاف الکرامه»، «جنبش اراده تونس» و «الامل» به اضافه جنبش «شهروندان ضد کودتا» و تعدادی چهره‌های مستقل است.
ناظران تأکید می‌کنند که تنها راه برون‌رفت از بحران سیاسی در تونس اجرای «طرح نجات» است که پیش از این اتحادیه کارگران تونس و انجمن حقوق بشر و کانون وکلا آن را مطرح کرده‌اند. الشابی انتخابات پارلمانی اخیر را «انتخاباتی با شکست مفتضحانه» برای قیس سعید دانست و تأکید کرد که نتایج انتخابات را مطلقاً نخواهد پذیرفت. به باور بسیاری از ناظران میزان مشارکت بسیار اندک مردم تونس در دور دوم انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور، آن هم در سایه تحریم گسترده احزاب مخالف را باید «رسوایی بزرگ» برای قیس سعید دانست. لازم به ذکر است، بر اساس قانون اساسی جدید تونس که جولای گذشته پس از برگزاری همه پرسی با حضور یک سوم مردم تصویب شد، اختیارات پارلمان جدید محدود خواهد شد.
در همین حال روز گذشته خبرها حاکی از آن بود، قیس سعید در راستای ایجاد تغییرات در هیأت دولت محمد علی البوغدیری را به جای فتحی السلاوتی به‌عنوان وزیر آموزش و عبدالمنعم بلعاتی را به جای محمد الیاس حمزه به‌عنوان وزیر کشاورزی، آب و شیلات منصوب کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی