صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

رئیس سازمان بورس:
عرضه خودرو در بورس در حال جمع‌بندی نهایی است
 سنا / مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دهمین جلسه ستاد پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با انجمن‌ها و تشکل‌های فعال اقتصادی کشور در مورد قیمت‌گذاری خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون وارد جزئیات نشده و تنها کلیات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در حال پیگیری هستیم تا در تصمیم نهایی، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغه‌های شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو لحاظ می‌شود و زمان زیادی نسبت به جمع‌بندی این موضوع نمانده است. بزودی عرضه‌های خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود. عشقی تصریح کرد: عرضه‌ها متوقف نمی‌شود و کماکان ادامه خواهد داشت. در خصوص برخی از خودروهایی که این شورا درباره آن نقطه‌ نظراتی دارد، در حال بررسی و مذاکره هستیم.
رئیس سازمان بورس بیان کرد: در داخل شورای رقابت نظرات متفاوتی وجود دارد که هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده است.
تنها راه نجات صنعت خودرو، ادامه عرضه‌ها در بورس است
عشقی گفت: بحث‌هایی که اکنون درمورد خودرو وجود دارد، در گذشته پیرامون پتروشیمی‌ها وجود داشت و اگر آن زمان کوتاه می‌آمدیم، این صنعت نیز همانند صنعت خودرو با زیان انباشته‌ مواجه می‌شد.
وی بیان کرد: در خصوص صنایع فولادی و فلزی چنین مسأله‌ای وجود داشت و اگر در سال ۹۶ به این بحث ورود نمی‌کردیم به بلای موجود در صنعت خودروسازی مبتلا شده بود.
رئیس سازمان بورس افزود: صنعت خودرو حدود ۸ الی ۹ سال با معضل قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده است.
وی مطرح کرد: سازمان بورس ابتدا تمایلی به عرضه خودرو در بورس نداشت اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات صنعت خودرو، بورس است.
بورس کالا زیان انباشه خودروسازان را از بین می‌برد و امکان واگذاری آنها را فراهم می‌کند
رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: بارها توضیح دادیم که عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و همچنین دولت است. دولت خواهان واگذاری دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا است.
عشقی مطرح کرد: اگر خودروسازها به همان منوال گذشته پیش می‌رفتند، زیان انباشته آنها امسال به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسید. درآمدهای آتی آنها نیز توسط سیاست‌های موجود از بین رفته است و در چنین شرایطی امکان واگذاری خودروسازها از بین می‌رفت.
وی گفت: بورس کالا مشکلات مذکور را از میان می‌برد و در این بین امکان دارد در ابتدا ۲۰ الی ۳۰ درصد بیش‌تر از مبالغ مدنظر، معاملات انجام شود؛ این بستر موجب افزایش عرضه‌ها خواهد شد؛ اما در صورت ادامه شرایط پیشین، خودروسازان دیگر امکان افزایش ظرفیتی که امسال داشتند را در سال‌ آینده نخواهند داشت.
پیگیر اصلاح صنعت خودرو از مسیر بورس هستیم
عشقی بیان کرد: ما اقدام غیرقانونی انجام نمی‌دهیم و عرضه خودرو در بورس توسط عالی‌ترین نهاد این موضوع، یعنی شورای عالی بورس تصمیم‌گیری و انجام شده است؛ اما متأسفانه با نامه‌ای که زده شد، سهامداران زیان زیادی را متحمل شدند.
وی افزود: امکان اینکه به یکباره تصمیم دیگری گرفته شود وجود ندارد چون این امر تبعات زیادی را در پی خواهد داشت. البته عرضه خودرو کماکان ادامه دارد و تنها در خصوص برخی از خودروهایی که مدنظر قرار گرفت، اختلافاتی به وجود آمد.
رئیس سازمان بورس خبر داد: برای به نتیجه رسیدن این موضوع از مراجع تصمیم‌گیر و ذیصلاح مُصر خواهیم بود. امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات مذکور برطرف شود تا اصلاح صنعت خودرو رقم بخورد.
آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت
وی درمورد جاماندگان سهام عدالت نیز تصریح کرد: مطابق فرایندها، در گام نخست باید لیست این افراد به ما ارائه بشود و تاکنون اسامی جاماندگان ارائه نشده است.


جابه جایی همه رکوردهای ادوار گذشته
حجم معاملات بورس کالا از ۱۰۰ میلیون تن فراتر رفت
کالاخبر / از ابتدای سال‌جاری تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ درمجموع ۱۰۰ میلیون و ۹۱ هزار و ۸۷۴ تن کالا و محصول در تالارهای مختلف بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات این میزان محصول نزدیک ۷۷۴ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به ۵۰۳ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان مدت مشابه سال قبل ۵۳.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در مدت مذکور بیشترین حجم معاملات مربوط به تالار محصولات صنعتی و معدنی با معامله ۸۳ میلیون و ۱۷ هزار و ۴۷۵ تن بود. در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز ۱۶ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۳۳۰ تن محصول معامله شد. تالار کشاورزی در این مدت میزبان معامله ۱۰ تن زعفران بود و در بازار فرعی ۸۰۹ هزار و ۱۰۸ تن محصول فروخته شد. در این مدت همچنین ۲ واحد مسکونی و ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده است.


کارشناس ارشد بازار سرمایه:
افزایش سود سپرده بانکی تأثیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت
سنا / سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: افرادی که به دنبال سود سپرده بانکی بدون ریسک بودند در ماه‌های گذشته فرایند سپرده‌گذاری را انجام دادند (اوراق گواهی سپرده عام ۲۳ درصد) و اکنون با ابلاغیه شورای پول و اعتبار و تثبیت سود سپرده یکساله در محدوده ۲۰.۵ درصد، عملاً اشخاص انگیزه لازم را برای انجام این امر نخواهند داشت.
سیاوش وکیلی، در رابطه با افزایش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش سود سپرده‌های بانکی یکساله به نرخ ۲۰.۵ بعد از مدت‌ها شاهد تثبیت و آرام گرفتن بحث سودهای بانکی خواهیم بود.
او افزود: در ماه‌های اخیر برخی بانک‌های متخلف نرخ سود سپرده‌های بانکی را به ۲۱ و اوراق را به ۲۳ درصد افزایش داده بودند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: افرادی که به دنبال سود سپرده بانکی بدون ریسک بودند در ماه‌های گذشته فرایند سپرده‌گذاری را انجام دادند و اکنون با ابلاغیه شورای پول و اعتبار و تثبیت سود سپرده یکساله در محدوده ۲۰.۵ درصد، عملاً اشخاص انگیزه لازم را برای انجام این امر نخواهند داشت.
وکیلی بیان کرد: طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی ابلاغیه‌ای را به منظور برخورد با بانک‌های متخلف در زمینه افزایش نرخ نامتعارف سود سپرده‌های بانکی صادر کرد، که تداوم اجرای این مسأله بر کاهش سود اوراق بدهی نیز می‌تواند تأثیر بگذارد.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در حال حاضر با تثبیت نرخ سود سپرده بانکی یکساله در محدوده ۲۰.۵ درصد و کاهش انگیزه سپرده‌گذاران شاهد تحقق خواسته‌های فعالان بازار سرمایه و بازگشت نقدینگی به سمت این بازار خواهیم بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی