صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

عقب‌نشینی نفت در آستانه نشست اوپک پلاس و فدرال رزرو

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس و بانک مرکزی امریکا روند افزایشی که در ابتدا داشت را معکوس کرد و کاهش یافت.
بهای معاملات نفت برنت با ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید.
اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، چهارشنبه هفته جاری برای تصمیم‌گیری درباره اهداف تولید ماهانه دیدار می‌کند. بعید به نظر می‌رسد که وزیران اوپک پلاس در جلسه مجازی که اول فوریه برگزار می‌شود، سیاست تولید فعلی خود را تغییر دهند.
با این حال، نشانه‌های افزایش صادرات نفت روسیه از بنادر این کشور در دریای بالتیک در اوایل فوریه، باعث شد نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، پس از دو هفته رشد متوالی، هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شوند.
تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی نوشتند:‌ هیچ تغییری در سیاست تولید اوپک پلاس در جلسه هفته جاری این گروه، پیش‌بینی نمی‌شود و انتظار می‌رود مواضع بانک مرکزی امریکا، عامل تأثیرگذار بر روند کوتاه مدت بازار باشد.
در آستانه نشست هفته جاری فدرال رزرو، بازار انتظار دارد بانک مرکزی امریکا، روند افزایش نرخ بهره را از ۵۰ واحد که در دسامبر اعلام کرد، به ۲۵ واحد تعدیل کند. این اقدام، نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی که باعث ضعیف شدن رشد تقاضا برای سوخت در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان خواهد شد را تا حدودی رفع می‌کند.
 طبق گزارش شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی، هیأت دولت چین روز شنبه اعلام کرد روند احیای مصرف را که محرک بزرگ اقتصاد بوده و واردات را بالاتر می‌برد تقویت خواهد کرد.
استفانو گراسو، مدیر ارشد شرکت ۸VanEdge در سنگاپور که سابق بر این، معامله‌گر نفت در شرکت ایتالیایی اِنی بود، گفت: ما روسیه را در بخش عرضه و چین را در بخش تقاضا داریم. هر دو می‌توانند انتظارات بازار را بیش از یک میلیون بشکه در روز بالا یا پایین ببرند. به نظر می‌رسد چین بازار را از این نظر که تا چه حد می‌تواند بسرعت، سیاست کووید صفر را کنار بگذارد، متعجب کرده و روسیه، بازار را از نظر تاب‌آوری صادراتش با وجود تحریم‌ها، شگفت زده کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، چین پس از تعطیلات سال نوی قمری، هفته جاری فعالیت را ازسرمی گیرد. تحلیلگران مؤسسه مالی سیتی در یادداشتی با اشاره به آمار وزارت حمل‌ونقل چین، نوشتند: تعداد مسافران پیش از این تعطیلات، به بالای سطح دو سال گذشته افزایش یافت اما همچنین کمتر از سال ۲۰۱۹ است. روند احیای ترافیک جهانی مسافران، تدریجی مانده و انتظار می‌رود هنگامی که تورهای سفرهای خارجی در ششم فوریه ازسرگرفته می‌شود، بهبود بیشتری پیدا کند.


میزان مصرف گاز و برق به شدت افزایش یافت

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: با توجه به اطلاعیه سازمان هواشناسی که از ورود سامانه بارشی برف و باران به کشور خبر می‌دهد، از هموطنان درخواست می‌کنیم با صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق به پایداری شبکه برق کمک کنند.
مصطفی رجبی مشهدی افزود: با توجه به ورود سامانه جدید سرما و ادامه بارش برف و باران و کاهش دما در کشور، امکان یخ‌زدگی راه‌های کشور و احتمال اختلال در سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها وجود دارد، بر همین اساس صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز و برق در کشور ضروری است.
وی اظهار کرد: هم اکنون شبکه سراسری برق در وضعیت پایدار است، اما میزان مصرف گاز و برق به شدت افزایش یافته و برای تأمین برق پایدار به ویژه در مناطق سردسیر ضرورت دارد هموطنان نسبت به کاهش مصرف خود به طور جدی اقدام کنند.
رجبی مشهدی تأکید کرد: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز و برق، از هموطنان عزیز درخواست می‌کنیم با رعایت نکات ساده از جمله تنظیم دمای وسایل گرمایشی منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و حذف مصارف غیر ضروری، انرژی کمتری مصرف کرده تا از این شرایط عبور کنیم.


هزینه هر کیلووات برق نیروگاه خورشیدی
20 تا 25 میلیون تومان

یک عضو هیأت مدیره انجمن ساتکا گفت: مطابق با ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایعی که دیماند آنها بیشتر از یک مگاوات است، موظف هستند که در سال اول معادل یک درصد و تا سال پنجم معادل ۵ درصد از مصرف برق خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تأمین کنند. محمود کریمی اظهار داشت: وزارت نیرو از صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی تا 3 مگاوات کنند، طبق قرارداد خرید تضمینی 20 ساله، برق را با نرخ‌های خرید تضمینی خریداری می‌کند؛ نرخ‌های پایه خرید تضمینی برای نیروگاه‌های با ظرفیت تا 20 کیلووات برابر هزار و 750 تومان و برای نیروگاه‌های 20 تا 200 کیلووات برابر هزار و 650 تومان است و تا 3 مگاوات نیز امکان احداث نیروگاه و خرید تضمینی وجود دارد.
عضو هیأت مدیره انجمن ساتکا خاطرنشان کرد: نرخ‌های پایه خرید تضمینی مشمول ضریب تعدیل می‌شوند که بر اساس تورم و افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابند، به صورتی که نرخ‌های پایه سال‌های قبل هم اکنون مشمول ضرایب تعدیل تا 5 برابر شده‌اند و درآمد این نیروگاه‌ها 5 برابر شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن ساتکا با بیان اینکه «هزینه هر کیلووات نیروگاه خورشیدی عددی بین 20 تا 25 میلیون تومان است که بر اساس نوع تجهیزات استفاده شده و ظرفیت نصب شده متفاوت است»، گفت: یک نیروگاه 20 کیلوواتی قیمت حدود 400 تا 500 میلیون تومان، یک نیروگاه 100 کیلوواتی قیمت 2 تا 2.5 میلیارد تومان و یک نیروگاه 200 کیلوواتی قیمت حدود 4 میلیارد تومان دارد.


زنگ خطر منابع آبی کشور به صدا درآمد

حجم موجودی آب ۲۰ سد مهم برای مصارف شرب و کشاورزی کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ابتدای بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بین ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است و تنها یک سد، کاهشی بیش از ۷۵ درصد دارد.
گرچه وضعیت بارشی کمی بهتر شده است، با این‌ حال هنوز اثر این بارش‌ها در وضعیت ذخایر سدها نمایان نشده و در مجموع میزان ورودی آب به سدها با کاهش ۲۱ درصدی همراه است. علاوه‌ بر آن ۲۰ سد از مجموع سدهای مهم شرب و کشاورزی از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ بهمن‌ماه هرکدام با کاهشی از ۲۵ تا ۷۵ درصد روبه‌رو شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی