صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

آب ۲۹ هزار خانوار بدمصرف تهرانی ‌قطع شد

آب ۲۹ هزار خانوار بدمصرف تهرانی از ابتدای طرح برخورد با مشترکان پرمصرف آب (۱۸ مهر امسال) به طور موقت و برای چند ساعت قطع شده است.
تداوم مصرف بی‌رویه آب در تهران با توجه‌ به شرایط نامساعد بارشی، امکان تأمین آب را با سختی روبه‌رو خواهد کرد. گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا هفتم بهمن ۵۰.۷ میلیمتر بارش در حوضه آبریز تهران به وقوع پیوسته است. این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته که ۹۲.۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده دارد، ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
میزان بارش‌های این حوضه آبریز در دوره بلندمدت ۵۴ ساله هم ۱۱۴.۸ میلیمتر بوده که کاهش را نشان می‌دهد. این میزان بارش در حالی است که سرانه مصرف آب هر خانوار میانگین ماهانه در این کلانشهر ۱۷ هزار لیتر است.
بر همین اساس، طرح برخورد با مشترکان پرمصرف و بدمصرف آب از ۱۸ مهرماه امسال با هدف تغییر در رفتار مصرفی این مشترکان در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار گرفت.
با وجود بارش اندک در پایتخت، اما روند برخورد با مشترکان بدمصرف هنوز تداوم دارد و آب آنهایی که رعایت نمی‌کنند برای ساعت‌هایی قطع می‌شود. به‌طوری که از ابتدای طرح برخورد با مشترکان بد مصرف (از ۱۸ مهرماه تاکنون) آب حدود ۲۹ هزار خانوار بد مصرف تهرانی به‌صورت موقت از ساعت ۹ تا ۱۶ قطع شده است. از این تعداد ۲۱ هزار خانوار خانگی و هشت‌هزار خانوار غیر خانگی بوده‌اند. الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ مترمکعب برای هر خانوار (بعد خانوار حدود سه ونیم نفر) تعیین شده است. مشترکانی که ماهانه ۱۴ مترمکعب و کمتر آب مصرف کنند «خوش‌مصرف» هستند. مشترکانی که ماهانه تا دو برابر الگوی مصرف یعنی ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، مشترک «پرمصرف» هستند. آن دسته از مشترکان که بیش از دو برابر الگو یعنی بیش از ۲۸‌مترمکعب در ماه آب مصرف کنند، «بدمصرف» هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی