صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

توزیع گوشت وارداتی در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد

کاهش قیمت گوشت قرمز در تلاطم بازار

نفیسه امامی
خبرنگار
بعد از تأخیری که در واردات گوشت قرمز به کشور اتفاق افتاد، توزیع گوشت گوساله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران و گوشت گوسفندی در میادین اصلی میوه و تره‌بار شهرداری تهران از دیروز یکشنبه ۹ بهمن ماه آغاز شده است و طبق اعلام مسئولان دولتی تا زمانی که گوشت مورد نیاز از محل تولید داخل تأمین نشود، واردات ادامه خواهد داشت.
گوشت قرمز مطابق پروتکل‌های دامپزشکی از کشورهای مغولستان و روسیه وارد شده‌اند و از لحاظ بهداشتی و قرنطینه‌ای تمامی مجوزهای لازم بهداشتی را کسب کرده‌اند. سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور، واردات گوشت به کشور را طی هفته آینده باعث کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت‌ها عنوان کرده است.
آقامیری گفته است: با توجه به تلاطم قیمت گوشت در بازار، طی هفته آتی به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد و قیمت کنونی گوشت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، لذا به دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند، چرا که وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آنها نخواهد بود.
وی درباره صادرات دام و واردات آن نیز بیان کرده است: در حال حاضر صادرات گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و صادرات ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرضه شود.
بر اساس نرخ‌های اعلام شده گوشت گوسفندی در بسته‌بندی دو کیلویی هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان، گوشت سردست، ران و شقه گوساله کیلویی ۲۱۵ هزار تومان و گوشت مخلوط ۱۹۲ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. همچنین گوشت چرخ کرده گوساله باقیمت هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دسترس شهروندان قرار گرفته است.
توزیع گوشت منجمد به‌صورت کامیونی در تهران
از هفته گذشته در میادین سطح شهر تهران و برخی نقاط پیش‌بینی شده برای شرکت پشتیبانی امور دام، ۲۰ دستگاه کامیون استقرار یافته است که علاوه‌بر مباشرین در میدان‌های میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کامیون‌های سیار در سطح شهر، گوشت را در دسترس مردم قرار داده و عرضه مستقیم خواهند داشت.
شرکت پشتیبانی امور دام کشور علاوه‌بر تهران در شهرستان‌ها هم اقدام به توزیع گسترده و مویرگی گوشت منجمد کرده است.
انتظار می‌رود مجموع اقدامات دولتی تأثیر خود را به طور محسوس در قیمت‌های فعلی گوشت قرمز بگذارد و تداوم در عرضه این محصولات محدودیت در عرضه این کالاها را پوشش دهد.
تأثیر واردات گوشت بر کاهش قیمت‌ها
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به واردات گوشت گرم گوسفندی به کشور گفت: شرکت امور پشتیبانی دام به همراه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات گوشت گرم گوسفندی کرده‌اند که به طور قطع می‌تواند تأثیر محسوس در قیمت‌های فعلی گوشت بگذارد، اما به شرطی که این شرایط تداوم داشته باشد.
وی یکی از دلایل اصلی در گرانی قیمت گوشت قرمز را کمبود آن عنوان کرد و افزود: طی دو سال گذشته کشور با خشکسالی مواجه شد و دام‌های مولد به علت کمبود و گرانی نهاده‌های دامی کشتار شدند در نتیجه گوشت با کمبود عرضه و افزایش تقاضا روبه‌رو شد.
ملکی اضافه کرد: به طور معمول در 6 ماهه دوم سال که هوا رو به سردی می‌گذارد، مصرف پروتئین افزایش می‌یابد درحالی که در تابستان میزان مصرف پایین می‌آید. افزایش مصرف باعث می‌شود هر سال در این ایام سال قیمت گوشت قرمز بالا برود اما امسال این گرانی بیشتر از سال‌های قبل بوده است.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به آخرین قیمت‌های فروش گوشت گوسفندی در خرده فروشی‌ها گفت: به طور میانگین مغازه‌داران گوشت گوسفندی را 290 هزار تومان خریداری کرده و با 10 درصد سود به فروش می‌رسانند.
افشین صدر دادرس رئیس اتحادیه دام سبک، کاهش قیمت گوشت قرمز را منوط به نحوه توزیع دانست و به «ایران» گفت: کاهش قیمت بستگی به شرایطی در نحوه توزیع و استمرار آن دارد زیرا در غیراین صورت توزیع گوشت نمی‌تواند تأثیر محسوسی در قیمت‌ها بگذارد. اکنون قیمت گوشت به وضعیت بحرانی تبدیل شده و دولت با استفاده از راهکارهای مختلف درصدد مدیریت این بحران است.
صدردادرس ادامه داد: اکنون نحوه توزیع گوشت فقط از یک شبکه توزیع در حال انجام است درحالی که می‌توان گوشت را از شبکه‌های توزیع دیگری انجام داد. اکنون گوشت‌های تنظیم بازاری فقط در سازمان میادین به فروش می‌رسند اما گستردگی لازم را در کلانشهرها ندارند. علاوه بر سازمان میادین، باید از ظرفیت شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های فروشگاهی، شرکت‌های تعاونی مانند اتکا، تعاونی‌های مصرف فرهنگیان و نمونه‌های مشابه استفاده شود.
وی تأکید کرد: چنانچه سطح عملیاتی توزیع گوشت گسترده باشد و بازار در اختیار متولیان قرار بگیرد، تأثیرات قیمتی محسوس خواهد بود اما در غیر این صورت امکان آشفتگی بازار مجدداً وجود خواهد داشت.
رئیس اتحادیه دام سبک، قیمت گوشت را طی دو ماه گذشته غیرواقعی عنوان کرد و افزود: قیمت‌های فعلی با دام زنده همخوانی ندارد، زیرا اگر قیمت‌های کنونی دام به اضافه هزینه‌های کشتار و حمل‌ونقل شود، باز هم از قیمت‌های فعلی گوشت کمتر خواهد شد. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از وضعیت فعلی گرانی گوشت ارتباطی با دامدار و دام زنده ندارد.
وی اظهار کرد: قبل از گرانی‌های اخیر، قیمت دام زنده در حدود 80 تا 90 هزار تومان بود اما اکنون هر کیلو دام نر پروارشده با قیمت 130 هزار تومان، دام ماده پروارشده جوان 120 هزار تومان و ماده پروار شده پیر 110 هزار تومان به فروش می‌رسد. هزینه‌های تولید برای دامداران با افزایش همراه شده است و به همین علت دامداران بخشی از دام مولد خود را کشتار کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی