صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

دیگه چه خبر؟

 

یک اصلاح‌طلب، خاطرات هاشمی را زیر سؤال برد

 خبر اول اینکه، عبدالله نوری وزیر مستعفی کشور در دولت‌ اصلاحات که تصدی این وزارتخانه در دولت سازندگی را نیز در کارنامه دارد، طی نامه‌ای خطاب به محسن هاشمی‌ بخشی از خاطرات مرحوم آیت‌الله هاشمی را زیر سؤال برد. وی در این نامه که تاریخ آن به مردادماه سال جاری برمی‌گردد، تأکید کرده است که هرگز از هاشمی رفسنجانی و هیچ‌کس دیگری تقاضایی تحت عنوان «حل مشکل» یا تخفیف و آزادی از زندان نداشته‌‌ است. نوری در انتهای دهه 70 به جرم توهین به مقدسات در نشریه خود از سوی دادگاه ویژه روحانیت به سه سال حبس محکوم شده بود. مطابق گزارشی که ایسنا منتشر کرده است، این واکنش عبدالله نوری درباره بخشی از محتوای کتاب «حضور و انصراف» است که خاطرات روزنوشت‌ مرحوم هاشمی ‌رفسنجانی در  سال ۱۳۷۸ را شامل می‌شود. در روزنوشت جمعه ۸ بهمن ۱۳۷۸ خاطرات مرحوم هاشمی آمده است: «آقایان [حسین] مرعشی، [غلامحسین] کرباسچی و [اسحاق] جهانگیری آمدند. پیامی از آقای [عبدالله] نوری داشتند که برای حل مشکلش اقدامی بکنم. فکر می‌کنند اگر با رهبری ملاقات کنند، مشکل حل می‌شود.» گفتنی است بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز پیش از این با انتشار کتابی تحت عنوان «روایت‌های ناروا» خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی را نقد و به آن اشکالات عدیده‌ تاریخی وارد کرده است.

از «تجزیه ایران» نترسیم!

 خبر دیگر اینکه، حامد اسماعیلیون از چهره‌های جدید اپوزیسیون ضدایرانی که پس از شهادت همسر و فرزندش در حادثه هواپیمای اوکراینی خواستار اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه کشورمان شده بود، در اظهار نظری جدید به دعوای میان سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان ورود کرد. وی که تا پیش از این مورد اقبال رسانه‌های جریان تجزیه‌طلب قرار گرفته و به واسطه برخی اقداماتش علیه رضا پهلوی از سوی سلطنت‌طلبان طرد شده است، در متنی نوشت که مخالفان جمهوری اسلامی باید بر سر «حداقل‌ها» توافق کنند و با یکدیگر متحد شوند. اسماعیلیون همچنین در بخشی از متن خود تصریح کرده است که باید «ترس از تجزیه ایران را کنار بگذاریم» چرا که «این ترس واقعیت ندارد». این ادعای اسماعیلیون در حالی مطرح شده است که «تجزیه‌‌ ایران» با تاکتیک خشونت و دامن‌ زدن به شکاف‌های قومی از مهم‌ترین اهداف براندازان در دشمنی‌های اخیر خود بوده و به یک خواسته جدی بویژه از سوی اپوزیسیون مسلح کرد مطرح شده است. همچنین حضور پررنگ تجزیه‌طلبان در کلیه تجمعات ضدایرانی اخیر در برلین، استراسبورگ و... حاکی از آن است که بسیاری از حمایت‌های سیاسی از براندازان صرفاً به واسطه تقویت تجزیه‌طلبان صورت گرفته است. اختلافات بنیادین میان دو طیف مورد حمایت سرویس‌ها و رسانه‌های خارجی یعنی تجزیه‌طلبان مسلح و منافقین (مورد حمایت رژیم‌های مرتجع منطقه) و سلطنت‌طلبان (مورد حمایت برخی دولت‌های غربی) پس از واکنش‌ها به طرح ایده «وکالت می‌دهم» بیش از پیش عیان شده است.

واکنش ضرغامی به حاشیه‌سازی‌ها

 دست آخر اینکه، عزت‌الله ضرغامی به حاشیه‌‌سازی‌های انجام شده در پی اظهاراتش پیرامون همخوانی اشعار آیینی در نمایشگاه دستاورد‌های بانوان پاسخ داد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در جریان یک مباحثه گفته بود «دیگر نمی‌شود آنقدر سختگیری کرد و من به آن آقایی که اشکال می‌گیرد و رفتارها و برخوردهای تند می‌کند می‌گویم که اگر تحریک می‌شود، نگاه نکند.» پس از آنکه برخی اظهاراتش را برای «جذب قشر خاکستری جامعه» تعبیر کردند، متنی را در فضای مجازی منتشر کرد و نوشت: «در جذب قشر خاکستری باید بگویم که من خودم جزو قشر خاکستری هستم و به آن افتخار می‌کنم و با کسانی که خودشان را قبّه نور دانسته و دیگران را رنگ‌بندی می‌کنند، مرزبندی دارم. ملت از این رنگ‌بندی‌ها خیری ندیده است!» وی در واکنش به احتمال رد صلاحیت‌اش به دلیل این سخنان، با بیان اینکه قصدی برای کاندیداتوری انتخابات دوره آینده ریاست جمهوری ندارد، گفت: «آقای رئیسی نماینده جبهه انقلاب است. خدای نکرده شکست او، ضربه جبران‌ناپذیری برای همه خواهد بود. کسی گمان نکند که می‌تواند زودتر از این هشت سال، آلترناتیو باشد.» ضرغامی همچنین با بیان اینکه جمله «هرکس تحریک می‌شود نگاه نکند» مرّ صریح دستورات شرعی و موضع امام خمینی(ره) درباره آن سریال معروف است، ادامه داد: «اداره‌ حکومت باید با نگاه «اضعف مأمومین» باشد. برخی سخت‌گیری‌های حداکثری را برای زندگی شخصی خودمان حفظ کنیم؛ سخت‌گیری به مردم، نتیجه‌اش همین است که می‌بینید!» ضرغامی با اشاره به اینکه راهی جز گفت‌وگو نداریم و به تعبیر رهبر انقلاب «لسان قوم» داشته باشیم، خواستار عمل جبهه انقلاب به این توصیه رهبری شد و افزود: «امر به معروف و نهی از منکر ضرورت دین است؛ آداب آن را بیاموزیم و به جای سلیقه‌های شخصی، فقط بر اساس آنچه شرع مقدس می‌گوید، عمل کنیم. مردم را نسبت به دین خدا بدبین نکنیم که مدیون شهدای گرانقدرمان خواهیم شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی