صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

سیاست‌های امریکا و همپیمانانش در شرق اروپا بحران در این منطقه را به مسیر خطرناکی کشانده است

دوئل مستقیم غرب با مسکو در زمین اوکراین

زهره صفاری/ کمتر از یک ماه تا سالگرد عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بلوک غرب که در طول ماه‌های گذشته با سیاست‌های آتش بیاری در جنگ و ارسال تجهیزات جدید و پیچیده به کی یف، مدعی هواخواهی از اوکراین بودند، سرانجام قصد واقعی خود را بروز داده و برای نبرد مستقیم با مسکو اعلام آمادگی کردند. این در حالی است که رئیس دومای روسیه، انگیزه‌های غرب برای تجهیز اوکراین را تنها بهانه امریکا و متحدانش می‌داند و قصد اصلی آنها را قربانی کردن اوکراینی‌ها برای تحقق اهداف نظامی و آزمایش سلاح‌های خود در جبهه شرق اروپا عنوان کرده است.
به گزارش المیادین، راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو در گفت‌و‌گو با تلویزیون پرتغال گفت: «حمله روسیه به یکی از اعضای ناتو خط قرمز ماست و آماده رویارویی مستقیم با آنها هستیم. اما روسیه هرگز در این میدان از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کند چراکه ولادیمیر پوتین دیوانه نیست و منطقی رفتار می‌کند.»
در این میان دولت آلمان نیز پس از هفته‌ها تعلل، سیاست همسویی با امریکا در ارسال تسلیحات به اوکراین را بهترین راه برای حمایت از این کشور عنوان کرد و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در عین حالی که ارسال 14 تانک لئوپارد 2 را تأیید کرد، پایان دوره همکاری در حوزه انرژی با روسیه را نیز اعلام کرد. این در حالی است که کارشناسان سیاسی تداوم این کمک‌ها را پیشروی به سوی جنگی بزرگ در میدان اوکراین می‌بینند؛ موضوعی که به نوشته سی‌ان‌ان، کره شمالی نیز آن را عبور بلوک غرب به سرکردگی امریکا از خط قرمزها خواند که می‌تواند تبعات سختی در پی داشته باشد.
امریکا درصدد حفظ هژمونی خود است
هدایت اروپا و غرب از سوی امریکا برای تجهیز اوکراین تنها بهانه‌ای است تا واشنگتن بتواند قدرت هژمونیک خود را حفظ و تقویت کند. به نوشته آناتولی، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه معتقد است: «امروز، اوکراین زمین تمرینی واشنگتن و ناتو برای آزمایش سلاح‌هایش شده است. آنها هیچ اهمیتی به جان اوکراینی‌ها نمی‌دهند. نظامیان امریکا در برخی جبهه‌ها نیز حضور دارند و همه اینها به معنای مشارکت مستقیم واشنگتن در این میدان است؛ موضوعی که تنها هدف آن نگرانی‌ها به‌خاطر از دست رفتن حس برتری خود است.» وی افزود: «هدف عملیات نظامی روسیه آزادسازی شهروندان اوکراینی از این فشار امریکایی است.  امریکا در حال چپاول اوکراین است، درست همان‌طور که همیشه علیه دولت‌های زیر دست خود عمل کرده است.»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که بارها فرصت مذاکره با روسیه را نادیده گرفته است در تازه‌ترین درخواست‌های خود از غربی‌ها، موشک‌های دوربرد طلب کرده و با تکیه بر این حمایت‌ها همواره بر ادامه جنگ تأکید می‌کند. گرچه هنوز پاسخ دقیقی به این درخواست نشده است اما در حال حاضر علاوه بر امریکا و آلمان، لهستان، کانادا، اسپانیا، نروژ، هلند و انگلیس برای ارسال تانک به اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند.
این در حالی است که مقامات روسی بالاگرفتن آتش این جنگ با مشارکت بلوک غرب را با تبعات سختی همراه می‌دانند. در همین راستا، ایسنا نوشت، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه هشدار داده است که تحویل خودروهای زرهی و سایر تسلیحات به کی‌یف مانع از وقوع جنگ جهانی سوم نخواهد شد. وی خاطر نشان کرد: «اگر جنگ جهانی سوم آغاز شود، از طریق تانک و جنگنده‌ها صورت نمی‌گیرد چراکه در صورت وقوع این جنگ، تمام جهان خاکستر خواهد شد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی