صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

اخبــــار

ترامپ، آغازگر رقابت انتخاباتی 2024 شد

گروه جهان/ دونالد ترامپ برای رقابت در انتخابات 2024 ریاست جمهوری پیش از همه رقبایش پا به میدان گذاشت و نخستین کمپین‌های انتخاباتی‌اش را در کارولینای جنوبی برگزار کرد. این پیش‌دستی رئیس‌جمهور سابق در حالی است که بسیاری از محافظه‌کاران امریکایی اعلام کرده‌اند، هنوز دست از حمایت او نکشیده‌اند. به نوشته بی‌بی‌سی، ترامپ حدود سه ماه پس از اعلام جنجالی نامزدی‌اش برای ریاست جمهوری 2024، ابتدا در نیوهمپشایر برای جمهوری‌خواهان سخنرانی کرد و سپس راهی کلمبیا در کارولینای جنوبی شد تا پس از حواشی پرونده آشوب 6 ژانویه، عزمش برای رقابت را به همه ثابت کند. او در حاشیه این کمپین همان‌طور که انتظار می‌رفت، به ران دی سانتیس، رقیب اصلی‌اش در میان جمهوری‌خواهان و همچنین به جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی تاخت. به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ، فرماندار فلوریدا را بشدت بی‌وفا خواند. او همچنین کنایه‌ای سنگین نیز به جو بایدن زد و رئیس‌جمهور فعلی امریکا را متهم کرد که با تداوم کمک‌هایش به اوکراین، جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد.
تداوم اعتراضات به قتل جوان سیاهپوست
یک روز پس از انتشار ویدیویی مربوط به قتل تایر نیکولز 29 ساله توسط مأموران پلیس امریکا، صدها شهروند نیویورکی در اجتماعی گسترده به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر خواستار اصلاحات پلیس شدند. به نوشته ایسنا، معترضان بنرهایی در دست داشتند که مضامینی مانند «بدون سوءاستفاده پلیس از قدرت، جهان جای بهتری است» و «عدالت برای تایر نیکولز» دیده می‌شد. در همین حال به نوشته الجزیره، پلیس امریکا برای آرام کردن خشم عمومی درخواست انحلال دفتر پلیس ممفیس را پذیرفت.

تعلیق سوئد در مسیرعضویت ناتو

در پی هتک حرمت سوئدی‌های افراطی به قرآن کریم، مذاکرات ترکیه و سوئد در مورد فرایند عضویت در ناتو به حالت تعلیق درآمده است. به گزارش ایرنا به نقل از دیلی صباح، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد گفت: «دولت سوئد در تلاش برای پیشبرد مذاکرات با ترکیه بوده و همچنان امیدوار است که روند عضویت کشورش در ناتو در فصل تابستان تکمیل شود.» در همین حال با بالاگرفتن تنش‌ها میان سوئد و ترکیه، فنلاند برای نخستین بار اعلام کرد پیوستن به ناتو را به تنهایی دنبال می‌کند. پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند گفت: «روند عضویت در ناتو متوقف نشده است و دولت سوئد به اجرای یادداشت تفاهم میان سه کشور ادامه می‌دهد.» همزمان با این تحولات شماری از مسلمانان ساکن انگلیس نیز روز شنبه با تجمع مقابل سفارت سوئد اقدام ننگین اهانت به قرآن کریم را محکوم کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی