صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

حاشیه‌نگاری از بازدید سه ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی

روایت پیشرفت از دل تحریم ها

گروه سیاسی/ بازدید سه ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی، نه تنها ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی ایران را عیان کرد، بلکه نشان داد پروژه توقف ایران از مجرای تحریم تا چه اندازه ناکام مانده است. در این نمایشگاه که یکشنبه گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) برپا شد، مسئولان بخش‌های مختلف گزارش آخرین دستاوردها و تولیدات حوزه مربوط به خود را در محضر رهبر انقلاب ارائه کردند، فرمانده‌ای که در 10 سال گذشته، توجه به مسائل اقتصادی را به عنوان اولویت مهم مطرح کردند. این نمایشگاه نشان داد که ریل‌گذاری‌های سالانه تا چه میزان توانسته بر توانمندی‌های ایران بیفزاید. تولید تجهیزات پزشکی، خودکفایی 72 درصدی در تولید داخل مواد اولیه دارو، خودکفایی در تولید پنل‌های خورشیدی و در نهایت ساخت ماهواره‌های داخلی، از جمله دستاوردهای ارائه شده بود. آنچه متن و حاشیه این نمایشگاه را جذاب‌تر می‌کرد، توجه ویژه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانش بنیان‌ها و بخش خصوصی است، امری که نکته‌ بینی و توجه ایشان به این بخش‌ها، در پیکره اقتصاد ملی را نشان می‌دهد. آنچه می‌خوانید، گزارشی از حاشیه‌های این بازدید براساس فیلم‌های منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی LEADER.IR است.
وقتی امریکا در کرونا تجهیزات پزشکی را تحریم کرد
سه ساعته بودن بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه، نشان می‌دهد که گفت‌وگوها میان ایشان و مسئولان، فراتر از گزارش دهی‌های مرسوم بوده است. برخی حاشیه‌ها نیز نکات جذابی داشت. از جمله، یکی از مسئولان در گزارشی از ساخت کیت‌های پزشکی و تجهیزات کنسول اکسیژن ساز، به ساخت ونتیلاتورهای ثابت و متحرک اشاره کرد و گفت که امریکایی‌ها در ایام کرونا، پورتال‌های مربوط به این وسیله را تحریم کردند، اما شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی ایران، نه تنها آنها را تولید کردند، بلکه اکنون این تجهیزات صادر می‌شود. باوجود این توضیح، سؤال رهبر انقلاب اما این بود که «چقدرش دست شرکت‌های خصوصی است؟» که مسئولان پاسخ دادند، همه‌اش دست بخش خصوصی است.
در مسیر کاهش وابستگی در تولید خودرو
در زمینه خودرو، دکتر منوچهر منطقی، با اشاره به اینکه ما دو گلوگاه برای تاب‌آوری تولید داشتیم که یکی مجموعه موتوری و دیگری مجموعه قطعات الکترونیکی بود، اظهار کرد: پیش‌تر 80 درصد قطعات الکترونیکی خودرو، گلوگاه تولید بود، اما امروز 60 درصد آن را تولید کردیم. در اینجا رهبر انقلاب پرسیدند «مجموعاً با چند شرکت دانش بنیان دارید کار می‌کنید؟» منطقی پاسخ گفت: در حمل و نقل هزار و 24 شرکت دانش بنیان فعال است که در بخش‌های خودرویی، هوایی، ریلی و دریایی و هوشمندسازی کار می‌کنند.
صادرات لوازم خانگی
فاطمی امین، وزیر صمت میزان تولید لوازم خانگی داخلی در سال جاری را 16 میلیون قطعه پیش‌بینی کرد و گفت که به دلیل کوچک بودن بازار داخلی نسبت به میزان تولید، خط تولید و مونتاژ محصولات ایرانی در روسیه و عمان راه‌اندازی شده است. دیگر معاون وزیر صمت هم، با اشاره به اینکه سال گذشته تولید کاغذ داخلی 5 هزار تن بوده، از رشد این میزان به 30 هزار تن خبرداد و گفت که امسال کتاب‌های درسی صرفاً با استفاده از کاغذ داخلی تولید شده است.
در تولید چادر مشکی عقبیم!
معاون وزیر صمت گزارش داد که امسال برای نخستین بار، تیم ملی فوتبال با لباس تمام ایرانی در جام جهانی حضور یافته است. وی در حوزه تولید چادر مشکی اشاره کرد که پیش از این، چادر مشکی تولید داخل بور بود که این مشکل، با همکاری دانشگاه امیرکبیر، پتروشیمی سازنده مواد اولیه و وزارت صمت رفع شد. در این هنگام، رهبر انقلاب این سؤال را مطرح کردند که «الان کجا تولید می‌شود؟» به گفته مسئولان، اکنون سالانه 8 و نیم میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی در کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود که رهبر انقلاب سؤال دیگری را مطرح کردند: «مصرف (داخلی) چقدر است؟» وقتی مسئولان پاسخ دادند که مصرف داخلی چادر مشکلی 70 میلیون متر مربع است، این جمله را از رهبر انقلاب شنیدند «عقبیم!»
کاهش وابستگی به مواد اولیه داروها
یکی از بخش‌هایی که دقت نظر و توجه رهبر انقلاب به خودکفایی کشور بویژه در نیازمندی‌های ضروری را نشان داد، اشاره ایشان به واردات مواد اولیه دارو بود. وقتی مسئولان درزمینه دارو و مواد اولیه آن توضیح دادند، ایشان پرسیدند: «الان چقدر از مواد اولیه داروهای کشور داخلی است؟» و وقتی پاسخ شنیدند که 72 درصد مواد اولیه داخلی است و 97 درصد داروها تولید داخلی است، سؤال را به صورت مشخص‌تری مطرح کردند: «خود دارو را می‌دانم، اما (در) مواد اولیه، ما 92 درصد را وارد می‌کردیم.» اما مسئولان مربوطه پاسخ دادند که براساس لیست وزارت بهداشت 72 درصد مواد اولیه دارو، امروز داخلی است، امری که به نظر می‌رسد تاحدی توانسته باشد دغدغه‌های رهبر انقلاب در این زمینه را رفع کند.
رشد در صنعت هوایی
مسئولان از رشد در صنعت هوایی خبر داده و اعلام کردند که امروز همه نیازهای فرودگاه‌های کشور، با استانداردهای جهانی در داخل تولید می‌شود. در این بخش، یک نکته جالب، ساخت موتور هواپیمای ایرباس بود. مسئول مربوطه در این باره توضیح داد: «قولی که سال 93 به شما داده بودیم در زمینه تولید موتور هواپیما، خاطرتان هست که فرمودید؟ این برای موتور هواپیمای مسافربری است، از ایرباس 318 تا 340 همه‌شان همین موتور را دارند.»
مطالبه‌های رهبری در حوزه کشاورزی
آنچه بیش از همه دقت نظر رهبر انقلاب در حوزه‌های کلان اقتصادی را نشان داد، در بخش مربوط به وزارت کشاورزی عیان‌تر شد. در میانه گزارش تولید محصولات کشاورزی، وزیر با این سؤال رهبر انقلاب مواجه شد: «آقای وزیر، اینی که من سؤال می‌کنم، یک مشکل اساسی کشور است، این چیزی است که مربوط به امروز و دیروز شما نیست، شما می‌گویید ما 7 و نیم میلیون تن توانستیم (گندم) بخریم، خب، این چقدر (دقیقاً) تولید گندم در کشور بوده؟» وقتی ایشان با این پاسخ وزیر «که حدود 12 میلیون تن» مواجه شدند، ادامه دادند: «از کجا می‌گویید؟» که وزیر به گزارش‌های سازمان‌های این وزارتخانه اشاره کرد. در اینجا رهبر انقلاب اضافه کردند: «این (میزان دقیق تولید گندم) را شما نمی‌توانید دقیق در بیاورید، این مشکل مال زمان شما نیست و قبل از شما نیز (در دوره) چندین وزیر کشاورزی (همین مشکل) بوده، این را باید راهش را پیدا کنید، تولید خود را باید دقیق مشخص کنید، اینکه می‌گویید 11 میلیون تن، از کجا می‌گویید 11 میلیون تن؟ این یک چیز حدسی است، ممکن است کمتر باشد و ممکن است خیلی بیشتر باشد. یعنی واقعاً احتمال دارد الان در کشور 15 میلیون تن گندم تولید شده باشد، دوم اینکه چقدر دیم است؟ زیرا دیم یک چیز مهمی است. شما بتوانید همت‌تان را بگذارید روی دیم و عملکرد دیم.»
وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و نیرو نیز گزارشی از توانمندی‌های کشور در این حوزه‌ها ارائه کردند، گزارش‌هایی که نشان دهنده توقف ناپذیری کشور و علاج شدن مشکلات و رفع موانع از درون است، و نه نگاه به بیرون.

 

جستجو
آرشیو تاریخی