صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای قطری:

همواره از گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کرده‌ایم

 

واکنش به موضوعات همکاری اقتصادی و دیپلماتیک تهران و دوحه، مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان، واکنش به انفجار اصفهان و مسأله اوکراین از جمله محورهایی بود که علاوه بر موضوع هسته‌ای در نشست خبری روز گذشته وزرای خارجه ایران و قطر مطرح شد. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در جریان این نشست بر اهمیت رابطه تجاری و اقتصادی ایران و قطر تأکید کرد و آن را فرصتی برای بررسی مناسبات چندجانبه دو کشور دانست. او همچنین با بیان اینکه درباره تحولات اوکراین نیز با همتای ایرانی خود گفت‌و‌گو کرده است، افزود: «برای رفع برخی سوءتفاهم‌های اخیر در خصوص مسأله اوکراین طرفین را تشویق و دعوت به مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم تا سوءتفاهم‌ها برداشته شود». بررسی راهکارهای افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه نیز از دیگر محورهای گفت‌و‌گوی انجام شده بود.
امیرعبداللهیان نیز با اعلام اینکه ایران همواره از گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کرده و مذاکره و مسئولیت‌پذیری را مقدماتی ضروری برای رسیدن به همکاری‌های قوی و پایدار بین یکایک کشورهای منطقه‌ای می‌داند، به مذاکرات ایران و عربستان اشاره کرد و با اعلام اینکه در آخرین تصمیمات قرار شد دور جدید گفت‌وگوهای دوجانبه به شکلی که توافق شد ادامه یابد، افزود: «در مورد بحرین از طریق واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد گام و مرحله بعدی که همکاری‌های پایدار است، شویم».
رئیس دستگاه دیپلماسی در اشاره به موضوع اوکراین هم افزود: «وزیر خارجه قطر ایده‌هایی را درباره بحران اوکراین مطرح کرد دور نخست مذاکرات ایران و اوکراین در عمان در ماه‌های گذشته انجام شد و از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور بعدی این گفت‌وگوها بین ایران و اوکراین استقبال می‌کنیم. موضع ایران در خصوص اوکراین روشن است. روابط دیرینه‌ای بین ایران و روسیه در چهارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید در تقابل با طرف‌های دیگر هرگونه مناسبات سازنده ایران و مسکو تلقی و تفسیر شود. کما اینکه مناسبات ایران و اوکراین هم به مفهوم دشمنی یا به حساب طرف دیگری نباید گذاشته شود.»
واکنش به انفجار شنبه شب در اصفهان هم از دیگر محورهای مطرح شده در سخنان وزیر امور خارجه در نشست خبری بود. او در این رابطه گفت: «در ادامه تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته برای ناامن‌سازی ایران انجام دادند این اقدام بزدلانه انجام شده است. دستگاه امنیتی ما با اقتدار در راستای تأمین حداکثری امنیت ملی کشور عمل می‌کند و چنین اقداماتی هیچگونه تأثیری در اراده و نیت متخصصان ما برای پیشرفت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز نمی‌گذارد.»
اروپا فهمید با آتش نمی‌توان بازی کرد
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با ۴ نماینده تحریم شده مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح پارلمان اروپا برای تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران گفت: از ۲ ماه قبل که این بحث مطرح بود، با مقامات ذیربط اتحادیه اروپا موضوع را در میان گذاشتیم و به صراحت به آنها گفتیم که اگر قرار باشد درخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدامی انجام دهید که تأثیری در نهاد حاکمیتی مؤثر جمهوری اسلامی ایران و بخش نظامی رسمی جمهوری اسلامی بگذارد واکنش و پاسخ جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی