صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

اخبار

دستور وزیر راه ‌برای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان خوی

وزیر راه و شهرسازی در تماس تلفنی با مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ضمن کسب اطلاع از آخرین وضعیت زلزله خوی، دستورات لازم را برای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان صادر کرد.
مهرداد بذرپاش پس از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری خوی، در تماس تلفنی با حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی، ضمن جویا شدن از آخرین وضعیت موجود در این استان، دستورات لازم برای بسیج تمامی امکانات به منظور امداد‌رسانی و کمک به زلزله‌زدگان را صادر کرد. بنابر این گزارش در پی وقوع زلزله بلافاصله فرودگاه خوی عملیاتی و آماده پذیرش پروازها شد.

آغاز بررسی خسارات زمین لرزه خوی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در مناطق زلزله‌زده خوی از استقرار گروه‌های ارزیاب خسارت این بنیاد در پی زمین لرزه  در خوی خبر داد.
اکبر نیکزاد از انجام برآورد میزان خسارت‌ها همزمان با امدادرسانی نیروهای مستقر در منطقه خبر داد.
نیکزاد گفت : بنیاد مسکن که وظیفه بازسازی را برعهده دارد هم‌اکنون با نیروهای خود در منطقه برای امدادرسانی، برآورد میزان خسارت‌ها و تشکیل پرونده برای ساکنان زلزله‌زده مستقر است.
به گفته نیکزاد به محض تکمیل و جمع‌بندی میزان خسارت‌ها، آمارها به ستاد حوادث غیرمترقبه و وزارت کشور ارائه می‌شود تا موضوع تسهیلات و بلاعوض برای دولت ارسال و با تصویب و تخصیص بودجه برای بازسازی، کار بازسازی واحدهای زلزله‌زده انجام شود.
درخواست افزایش تسهیلات برای واحدهای مسکونی زلزله زده
مجید جودی، معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز گفت: برای واحدهای مسکونی که در شهرستان خوی دچار خسارت شده بودند، درخواست افزایش تسهیلات را داده‌ایم.
جودی گفت: ۵۰ اکیپ در تمامی مناطق زلزله‌زده مستقر شده و میزان خسارت نهایی وارد شده تا پایان امروز اعلام می‌شود.
به گفته او، با توجه به درخواست بسیاری از زلزله زدگان برنامه‌ریزی برای اسکان موقت آنها پس از زلزله و برآورد خسارت‌های اولیه انجام می‌شود.
معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: در زلزله اول میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی روستایی ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض و برای واحدهای مسکونی شهری هم ۲۵۰ میلیون تومان و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده بود.
او می‌گوید: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت و قیمت مصالح ساختمانی درخواست افزایش تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی زلزله زده داده شده است.

 شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رفع تصرف اراضی دولتی در استان تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از رفع تصرف گسترده اراضی ملی و دولتی به مساحت ۷۳۰ هزار متر مربع در 10 ماهه اخیر در این استان خبر داد.
خلیل محبت خواه از رفع تصرف گسترده اراضی ملی و دولتی در 10 ماهه اخیر در این استان خبر داد.
به گفته محبت خواه ۱۵۵ مورد اجرای حکم و ۱۸۱ مورد رفع تصرف فوری به ارزش ۶۶۳۰ میلیارد تومان حاصل عملکرد یگان حفاظت، مدیریت راه و شهرسازی شهرستان‌های تهران و معاونت املاک و حقوقی این اداره کل بوده است.
وی مجموع مساحت اراضی رفع تصرف شده را ۷۳۰ هزار مترمربع عنوان کرد. محبت خواه افزود: به ترتیب شهرستان‌های دماوند، تهران بزرگ، شمیرانات و پردیس رتبه‌های اول تا چهارم استان را در پاسداری از اراضی ملی و دولتی کسب کرده‌اند.

تخریب‌های گسترده زمین لرزه ۵.۹ ریشتری خوی به واحدهای مسکونی روستایی

رئیس شبکه شتاب‌نگاری با اعلام ثبت بیش از ۴۰ پس‌لرزه از زلزله اصلی با بزرگی ۵.۹ ریشتری در خوی از تخریب گسترده واحدهای مسکونی روستایی در مناطق زلزله زده خبر داد.
اسماعیل فرزانگان جزئیاتی از زلزله خوی(۸ بهمن ۱۴۰۱) را اعلام کرد.
رئیس شبکه شتاب‌نگاری کشور گفت: مهمترین رکورد از زلزله در ایستگاه خوی با شتاب حدود ۲۸۵ سانتیمتر بر مجذور ثانیه ثبت شد که با این شتاب بالا انتظار گستردگی میزان خسارت‌ها بویژه در مناطق روستایی وجود دارد همان‌طور که وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور نیز بر این موضوع صحه گذاشتند.
فرزانگان در خصوص میزان خسارت‌ها به واحدهای مسکونی و همچنین ساکنان مناطق زلزله‌زده اعلام کرد: پایش دقیق زلزله کمی زمانبر است اما با توجه به‌شدت زلزله، پیش‌بینی می‌شود که در مناطق روستایی به دلیل آنکه واحدهای مسکونی مقاومت لازم را ندارند میزان خسارت‌ها بالاتر باشد.
وی توضیح داد: منطقه خوی چند وقتی است که از نظر زلزله فعالیت زیادی پیدا کرده است بویژه پیرامون خوی که نشان‌دهنده «زمین‌ساخت» فعال زلزله است. با توجه به اینکه رویداد و بزرگی این زلزله از زلزله‌های روزهای گذشته بیشتر بوده به عنوان زلزله اصلی در نظر گرفته می‌شود که بعد از این زلزله بیش از ۴۰ پس لرزه با بزرگای مختلفی که بزرگترین آنها رکورد ۴.۱ داشته به ثبت رسیده است. وی از بررسی‌های بیشتر و ارائه گزارشی از سوی آن مرکز با جزئیات بیشتر برای وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی