صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

به‌ منظور افزایش سرعت ترخیص کالا

تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) تمام مکانیزه می‌شود

چهار پایانه تمام مکانیزه غلات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) احداث می‌شود و یکی از این پایانه‌ها همزمان با دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد

گروه اقتصادی/ بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به ارزش سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) طی ۲ دهه اخیر، گفت: ارزش ریالی زیرساخت‌ها و روساخت‌های ایجاد شده در این بندر بزرگ تجاری کشور بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
آقایی اضافه کرد: تقریباً ۹ کشور دریایی در اطراف بنادر استان خوزستان وجود دارند که با بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، توسعه بندری را به شکل ویژه‌ای در دست اقدام دارند. مهم‌ترین این سرمایه‌گذاری در بندر فاو با ۱۰۰ اسکله با آبخور ۲۰ متر است، لذا توسعه بنادر استان خوزستان بخصوص بندر امام خمینی(ره) به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور باید در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: احداث یکی از این پایانه‌ها با پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی همراه است که ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در‌برمی‌گیرد و تا روزهای آینده تجهیزات مکانیکی مورد نیاز برای بهره‌برداری این پروژه جهت نصب وارد مجتمع بندری امام خمینی(ره) خواهد شد.
آقایی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه منسجم بنادر استان، قرار است همزمان با دهه مبارک فجر ۲ تفاهمنامه جدید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با حجم بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منعقد شود.
 بابت تأمین کالای اساسی کشور نگرانی نداریم
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که روند تخلیه و بارگیری کالاهای ورودی به کشور از طریق مجتمع بندری امام خمینی(ره) به چه میزان رسیده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۷ میلیون تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده است که تقریباً بیش از ۱۳ میلیون تن از آن را واردات کالاهای اساسی تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از کالای اساسی کشور در بندر امام خمینی(ره) تخلیه و سپس به نقاط مختلف کشور بارگیری می‌شوند، افزود: زیرساخت‌های هدفمند و کاربردی موجود در این بندر بزرگ به خوبی پاسخگوی نیاز کشور بوده است.
آقایی اضافه کرد: در راستای سیاست‌های دولت از ابتدای امسال حجم قابل‌توجهی کالای اساسی خریداری شده است که بخشی از کشتی‌های حامل این کالاها در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) منتظر پذیرش هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه تقریباً سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا در انبارهای این بندر وجود دارد، افزود: این میزان کالای اساسی حجم بسیار خوبی است؛ لذا از بابت تأمین کالای اساسی در کشور نگرانی وجود ندارد.
دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خوزستان در ادامه با اشاره به اهتمام ویژه دولت و دستگاه‌های نظارتی در تسریع فرایند خروج کالاهای اساسی گفت: در حال حاضر میانگین روزانه ورود کامیون جهت جابه‌جایی کالاها به مجتمع بندری امام خمینی(ره) از یک هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون طی 6 ماه نخست امسال به یک هزار و ۹۰۰ دستگاه کامیون در روز طی دو ماهه اخیر افزایش یافته است.
وی با تأکید بر اینکه رشد ورودی کامیون‌ها به این بندر به واسطه انسجام بیشتر در هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه ترخیص و حمل‌ونقل کالا با محوریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان محقق شده است، گفت: در خصوص کالاهایی که در کشتی‌ها دچار ماندگاری هستند نیز باید گفت این نوع کالاها با مشکل اسناد روبه‌رو هستند و صاحبان آنها باید فرایندهای اداری و مالی را با صادرکننده کالا در کشور مقصد تعیین‌تکلیف کنند.
آقایی افزود: روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) نسبت به ۲ ماه گذشته با شتاب بیشتری همراه است و همواره تلاش می‌شود خروج کالاها با سرعت و کیفیت بهتری ادامه یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه چهار پایانه تمام مکانیزه غلات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) احداث می‌شود، گفت: یکی از این پایانه‌ها همزمان با دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد و برابر با جدول زمان‌بندی تعیین شده، مابقی این پایانه‌ها تا ۲ سال آینده وارد مدار خواهند شد.
وی یادآور شد: مجموعه حجم قابل تخلیه این پایانه‌ها ۱۲ میلیون تن است که به صورت مکانیزه و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به بهره‌برداری می‌رسند.
وی بیان داشت: احداث بندر بزرگ خلیج‌فارس با جدیت در دستور کار قرار دارد و مطالعات اولیه آن نیز به اتمام رسیده است تا سپس فرایندهای قانونی برای آغاز عملیات اجرایی چنین پروژه‌ای آغاز شود.
وی گفت:  قرار است این بندر جدید بدون محدودیت، از زیرساخت‌های لازم برای پذیرش انواع کشتی‌ها بخصوص کشتی‌های نفتی برخوردار باشد که اتصال آن به انواع مدهای حمل‌ونقلی (ریل و جاده) قطعاً باعث ایجاد مزیتی ویژه در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی