صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

برد پرگل استقلال و تراکتور، شکست پرسپولیس مقابل فولاد در هفته هفدهم

پرش چهار گام آبی‌ها!

گروه ورزشی/ هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال، پنجشنبه با انجام 2 مسابقه همزمان از ساعت 15 آغاز شد. در یکی از این دیدارها، نساجی و سپاهان در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر به مصاف هم رفتند که این مسابقه با برتری یک بر صفر زردپوشان اصفهانی به اتمام رسید. امید نورافکن (51) برای سپاهان گل زد تا شاگردان ژوزه مورایس دست پر از قائمشهر بازگردند و تیم شهر‌خسته هم در مقابل تماشاگرانش ناکام باشد.
بهترین برد فصل استقلال
در دیگر دیدار پنجشنبه هم، استقلال و ملوان در ورزشگاه آزادی تهران برابر هم قرار گرفتند که قضاوت این بازی را سیدمهدی سیدعلی بر عهده داشت. ریکاردو ساپینتو در این دیدار از علیرضا رضایی، رافائل سیلوا، روزبه چشمی، جعفر سلمانی، کوین یامگا، آرش رضاوند، زبیر نیک‌نفس، سعید مهری، مهدی قایدی، محمد محبی و امیرارسلان مطهری در ترکیب اصلی استفاده کرده بود. به این ترتیب، برای دومین بازی پیاپی و در غیاب سید حسین حسینی، رضایی درون دروازه قرار گرفت. همچنین به جای سیاوش یزدانی که از استقلال کنار گذاشته شده، چشمی به ترکیب برگشت و این بار در دفاع وسط به میدان رفت. ضمن اینکه رضاوند، محبی و قایدی هم دیگر بازیکنانی بودند که از ابتدا در ترکیب قرار گرفته بودند تا مرد پرتغالی تغییرات عمده‌ای را در ترکیب تیمش به وجود آورده باشد. مازیار زارع هم ملوان را با ترکیب ایمان صادقی، علیرضا خوش‌کفا، سعید کریمی، سجاد بازگیر، مسعود زائر کاظمین، پدرام قاضی‌پور، مجید عیدی، محمود مطلق‌زاده، محمدصادق بارانی، مهران احمدی و مهدی مؤمنی به میدان فرستاده بود.
آبی‌پوشان پایتخت که 2 باخت متوالی در لیگ برتر، شرایط بدی را برای آنها به وجود آورده بود، با حضور تماشاگران روی سکوها، انگیزه زیادی داشتند تا 3 امتیاز این مسابقه را به‌دست بیاورند. البته این قوهای سپید بودند که بازی را خوب شروع کردند و دقیقه 10 ضربه پای چپ قاضی‌پور با اختلاف نسبتاً زیادی از کنار دروازه به بیرون رفت. دقیقه 12 هم روی حرکت عیدی و ارسال او به روی دروازه، توپ به قاضی‌پور رسید و شوت این بازیکن پس از برخورد به رافائل سیلوا، تغییر مسیر داد و در آستانه ورود به دروازه بود که چشمی با حضوری بموقع، توپ را از روی خط دروازه برگشت داد. البته ملوانی‌ها اعتقاد داشتند که توپ از خط رد شده اما رضا کرمانشاهی، ابراهیم میرزابیگی، حسین زرگر، تورج حق‌وردی و حیدر سلیمانی کارشناسان داوری اعلام کردند که توپ کامل از خط رد نشده و تصمیم داور درست بود. بلافاصله و پس از این توپ، یامگا با یک پاس در عمق دیدنی، مطهری را صاحب توپ کرد و در شرایطی که این بازیکن در حال تک به تک شدن با دروازه ملوان بود، با برخورد خوش‌کفا روی زمین افتاد و داور یک خطای پشت محوطه جریمه برای آبی‌ها اعلام کرد، اما ضربه کاشته مهری با اختلاف بسیار کم از کنار دروازه به بیرون رفت. استقلال که در ادامه توپ و میدان را در دست داشت، دقیقه 36 صاحب فرصت خوبی شد و قایدی روی حرکت خوب و دیدنی از سمت چپ، وارد محوطه جریمه شد و یک پاس زمینی به دهانه دروازه ارسال کرد که قاضی‌پور پس از برخورد با مطهری، روی زمین افتاد و توپ با برخورد به قاضی‌پور، وارد دروازه شد. دقیقه 43 شوت محکم احمدی به شکل خطرناکی از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت اما دقیقه 44 باز هم این استقلال بود که صاحب فرصت شد و پاس بسیار خوب قایدی به مهری رسید و این بازیکن با یک پاس زمینی پشت نقطه پنالتی، محبی را صاحب توپ کرد و وینگر بوشهری آبی‌ها نیز با یک شوت دقیق، توپ را به تور دروازه ملوان چسباند تا نیمه اول با برتری 2 گله استقلال به پایان برسد.
در نیمه دوم هم استقلال بازی را در دست داشت و به حملاتش ادامه داد و دقیقه 49 محبی پشت محوطه جریمه صاحب توپ شد که ضربه او با برخورد به مطهری و مدافع حریف، برگشت داده شد. دقیقه 50، ساپینتو اولین تعویضش را انجام داد و رضا میرزایی جای محبی را گرفت. دقیقه 55، حرکت بسیار خوب رضاوند از سمت چپ و ارسال این بازیکن در محوطه جریمه به میرزایی رسید ولی ضربه عجیب و غریب این بازیکن از خط طولی به بیرون رفت. دقیقه 60، پاس مهری در موقعیت تک به تک نصیب قایدی شد و در شرایطی که سنگربان ملوان نیز تا گوشه محوطه جریمه از دروازه بیرون آمده بود، اما ضربه قایدی با اختلاف بسیار کمی از کنار تیر دروازه به بیرون رفت. دقیقه 61 حرکت دیدنی رضاوند از چپ و پاس او در محوطه جریمه به میرزایی رسید که شوت این بازیکن را صادقی سنگربان ملوان دفع کرد و توپ به حسینی رسید تا این بازیکن توپ را راهی کرنر کند. پس از دقایقی ملوان صاحب فرصت شد که دقیقه 69 ضربه قادری با فاصله از کنار دروازه به بیرون رفت. دقیقه 73 استارت انفجاری میرزایی از سمت چپ و ارسال این بازیکن روی دروازه، با خروج اشتباه صادقی و حسینی مدافع ملوان، با تأثیرگذاری مطهری همراه شد و این بازیکن برای سومین بار دروازه حریف را باز کرد. پس از این گل، ساپینتو 2 تعویض همزمان انجام داد و امید حامدی‌فر و صالح حردانی به جای رضاوند و قایدی به میدان آمدند. دقیقه 75 شوت بارانی با برخورد به حامدی‌فر راهی کرنر شد و کرنر ارسالی نیز با ضربه سر مدافع پیش‌تاخته ملوان همراه شد که رضایی توپ را مهار کرد. دقیقه 81 هم شوت مهری از پشت محوطه جریمه، به شکل خطرناکی از بالای دروازه به بیرون رفت. بازی در ادامه هم با برتری آبی‌ها در جریان بود تا اینکه چشمی که دقیقه 87 ارسال ضربه ایستگاهی مهری از سمت راست دروازه ملوان با ضربه سر چشمی که بازوبند کاپیتانی آبی‌پوشان را هم بسته بود، به گل چهارم استقلال تبدیل شد. استقلال با نتیجه قاطع 4 بر صفر به پیروزی رسید تا بهترین پیروزی فصلش را به دست آورد.
نکو مچ یحیی را خواباند
پرونده هفته هفدهم لیگ برتر دیروز با برگزاری 6 دیدار بسته شد که در حساس‌ترین دیدار، فولاد و پرسپولیس با قضاوت موعود بنیادی‌فر در ورزشگاه شهدای فولادخوزستان به مصاف هم رفتند. یکی از نکات قابل توجه این دیدار حضور 4 بازیکن سابق پرسپولیس (مهدی شیری، ساسان انصاری، احسان پهلوان و سعید آقایی) در ترکیب اولیه فولاد بود. شاگردان نکونام بازی را بهتر آغاز کردند و دقیقه 23 به هدفشان رسیدند. ارسال دقیق احسان پهلوان روی دروازه پرسپولیس به روبرتو تورس رسید و این بازیکن اسپانیایی مهارت خود را نشان داد و با یک بغل پای سرضرب دروازه بیرانوند را گشود تا میزبان پیش بیفتد. دقیقه ۳۵ ضربه سر سعید آقایی با اختلاف راهی اوت شد. دقیقه 38 هم ضربه سر عالیشاه از بالای دروازه فولاد به بیرون رفت. دقیقه 40 گل‌محمدی دست به تغییر زد و شیخ دیاباته جایگزین علی نعمتی شد. بدین ترتیب پرسپولیس با خروج مدافع و ورود مهاجم، بازی هجومی‌تری را در دستور کار خود قرار داد. در نهایت نیمه نخست با برتری فولادی‌ها به پایان رسید. فولادی‌ها در دقایق ابتدایی نیمه دوم هجومی‌تر ظاهر شدند و دقیقه ۴۶ توپ‌ربایی احسان پهلوان از علیرضا بیرانوند و اشتباه این دروازه‌بان در خروج از دروازه سبب شد میزبان در موقعیت بسیار خوبی برای گلزنی قرار بگیرد ولی ارسال بازیکن فولاد از دهانه دروازه با ضربه سر گولسیانی، مدافع پرسپولیس بیرون کشیده شد. دقیقه 57 اعتراض نیمکت‌نشینان فولاد و سرمربی این تیم باعث اخراج جواد نکونام شد. او که در دقایق پایانی نیمه نخست کارت زرد گرفته بود، دومین کارت زرد خود را دریافت کرد و از کنار زمین اخراج شد. علاوه بر این افشین پیروانی هم به دلیل اعتراض با کارت زرد داور مواجه شد. گل‌محمدی دقیقه 75 دست به تغییر زد و مهدی عبدی جای دانیال اسماعیلی‌فر را گرفت. علاوه بر این در دقیقه 89 هم فرشاد فرجی جایگزین محمد عمری شد. این دیدار با 7 دقیقه وقت اضافه همراه بود و پرسپولیس در این دقایق حملات پرتعدادی روی دروازه فولاد داشت اما موفق نشد گل تساوی را به ثمر برساند و در نهایت بازی با نتیجه یک بر صفر به سود فولاد پایان یافت. پرسپولیس با وجود باخت در پایان هفته هفدهم با 35 امتیاز صدرنشین ماند. سپاهان و گل‌گهر هم به ترتیب با 33 و 30 امتیاز جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. استقلال هم با 30 امتیاز در رده چهارم است.
اتفاق دلهره‌آور در بازی تراکتور
دیدار ذوب‌آهن و تراکتور با برتری 3-1 سرخپوشان تبریزی به پایان رسید. رضا اسدی زننده هر 3 گل تراکتور بود و در دقایق 30، 9+45 و 63 موفق به گلزنی شد. تنها گل ذوب‌آهن توسط محمدرضا سلیمانی (39- پنالتی) به ثمر رسید. این دیدار با یک اتفاق تلخ و دلهره‌آور همراه شد؛ دقیقه ۱۴ سیدمحمد حسینی و امیرحسین صدقی پس از پریدن به هوا، با یکدیگر برخورد شدیدی داشتند و روی زمین افتادند. بازیکنان دو تیم در این صحنه بیهوش شدند و آسیب‌دیدگی در نقطه حساس باعث شد به سرعت دو آمبولانس حاضر در ورزشگاه وارد زمین چمن شوند و هر دو را به بیمارستان منتقل کنند. ساعاتی بعد اعلام شد که خوشبختانه دو بازیکن مشکل جدی‌ای ندارند و برای مراقبت‌های بیشتر در بیمارستان هستند. بر همین اساس باشگاه تراکتور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات فوری پزشک تیم باعث شد خطر اولیه رفع شود و سیدمحمد حسینی با هوشیاری راهی بیمارستان شد تا اقدامات پزشکی لازم صورت گیرد.» در ضمن اسکن اولیه از سر هم نکته نگران‌کننده‌ای نداشت. در دیگر دیدارها، آلومینیوم اراک با نتیجه 3-1 صنعت نفت آبادان را شکست داد. محمدرضا آزادی (23- پنالتی) و 83 و هانسل زاپاتا (1+45) گل‌های آلومینیوم را به ثمر رساندند و میثم تهی دست (55) برای صنعت نفت گل زد. پیکان با گل غلامرضا ثابت ایمانی (66- پنالتی) با نتیجه 1-0 از سد مس کرمان گذشت. دیدار گل‌گهر و مس رفسنجان با تساوی 2-2 به پایان رسید. امین قاسمی‌نژاد(53) و آرمین سهرابیان (3+90) گلزنان گل‌گهر بودند و میثم تیموری (38) و محسن آذرباد (42) برای مس رفسنجان گلزنی کردند. دیدار دو تیم نفت مسجدسلیمان و هوادار هم بدون گل به پایان رسید.
جستجو
آرشیو تاریخی