به دنبال افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما‌

گردشگری از پرواز جا ماند!

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست بوم

 

گران شدن بلیت هواپیما دوباره برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای جان گرفتن گردشگری بهم زد. ناآرامی‌های اخیر به شدت گردشگری داخلی را تحت تأثیر قرار داد و ضریب اشغال هتل‌ها را بعد از یک بهار و تابستان پرمسافر به پایین‌ترین حد ممکن رساند. همین مسأله باعث شد تا معاونت گردشگری کشور به سمت تعریف طرح‌هایی چون حراجی سفر، سفرهای اعتباری، قیمت و ... برود‌. حالا «مصطفی فاطمی»، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی خدمات سفر در توئیتی می‌نویسد: «طرح حراجی سفر توسط بخش خصوصی گردشگری و طرح‌هایی چون سفر اعتباری و سفرهای ارزان قیمت با هدف تحریک تقاضای گردشگری داخلی شروع شد، درست در همین زمان تعرفه بلیت هواپیما ۳۰ درصد گران شد.»
وزارت میراث فرهنگی عضو شورای عالی هواپیمای کشور نیست!
فاطمی در گفت‌وگو با روزنامه ایران دست روی نقطه مهمی می‌گذارد. در حالی که افزایش قیمت بلیت هواپیما برنامه‌های معاونت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده است که وزارت میراث فرهنگی در شورای عالی هواپیمایی کشوری عضو نیست و به گفته او وزارتخانه اصلاً از تصمیم‌گیری‌های این شورا خبر ندارد. وزارت اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور خارجه عضوی از اعضای شورای عالی هواپیمایی کشوری هستند.
فاطمی یکی از موضوعات مهم در بخش گردشگری را سیاستگذاری در حوزه گردشگری می‌داند که توسط وزارت میراث فرهنگی انجام می‌شود و می‌گوید: «اما اعضا و بخش‌هایی که لازم است با این سیاستگذاری هماهنگ باشند در بدنه وزارت میراث فرهنگی وجود ندارد. بویژه تصمیم درباره نرخ‌گذاری در جای دیگری گرفته می‌شود.» او از پیگیری عضویت وزارت میراث فرهنگی در این شورا خبر می‌دهد و می‌گوید: براساس تصویب هیأت دولت هرگونه تغییر در سیاستگذاری هواپیمایی کشور باید با توجه به رویکرد سیاستگذاری گردشگری انجام بگیرد اما معمولاً این اتفاق نمی‌افتد. او این موضوع را یک معضل می‌داند که باید اصلاح شود.  فاطمی از پیگیری چرایی افزایش قیمت بلیت هواپیما در جلسات ستاد هماهنگی سفر که هواپیمایی کشوری هم در آن عضو است خبر می‌دهد.
حراج سفر
فاطمی درباره برنامه‌هایی که تحت افزایش قیمت بلیت هواپیما قرار گرفتند هم به گفت‌و‌گوی معاونت گردشگری با بخش خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌دلیل رکود وضعیت گردشگری با همکاری بخش خصوصی به سمت تحریک سفر و تعریف طرح «حراجی سفر» رفتیم.»
«حراجی سفر» به گفته او به‌دنبال تخفیف سفر در ماه‌های بهمن و اسفند است. پیشنهادی که از سوی استان‌های غربی کشور پذیرفته شده تا با کاهش قیمت‌ها بتوانند میزبان بخشی از گردشگران کشور باشند. پیشنهادی که از سوی استان‌های جنوبی به‌دلیل پیک مسافر کمتر مورد استقبال قرار گرفت.
فاطمی به طرح دیگر معاونت گردشگری و تخصیص ۳۰ میلیون تومان وام سفر به کارکنان دولت از محل تسهیلات تبصره ۱۸ اشاره می‌کند و می‌گوید:«کارت سفر به‌صورت ارزان و اقساطی است و مبلغ تسهیلات آن ۳۰ میلیون تومان با نرخ چهار درصد برای هر خانوار است که با همکاری بانک شهر انجام خواهد شد.»
به گفته او، قسط این وام از حقوق کارمند کم می‌شود. برنامه‌هایی که با گران شدن قیمت بلیت هواپیما با اختلال جدی در رونق دوباره گردشگری و کاهش تقاضای سفر روبه‌رو شده است!

 

جستجو
آرشیو تاریخی