کارآفرینی در سرزمین سنگ و آب

رونق اشتغال زنان، آمار بیکاری در کرمانشاه را کاهش داد

حمیرا حیدریان
خبرنگار

استان کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور است که از نظر بالا بودن نرخ بیکاری در رتبه دوم کشور بعد از استان هرمزگان قرار دارد. اما آمارها نشان می‌دهد رتبه بیکاری استان کرمانشاه در تابستان امسال ۲ پله بهبود یافت به طوری که براساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری این استان مرزی که در بهار امسال ۱۵،۴ درصد بود در تابستان سال‌جاری به ۱۳،۶ درصد کاهش یافت. این در حالی است که نزدیک به نیمی از جمعیت این استان را زنان تشکیل می‌دهند که سهم آنان در بازار کار تنها به حدود 54 هزار نفر می‌رسد؛ رقمی که البته بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را نیز دربرنگرفته است. بسیاری از این قشر تحصیلکرده جویای کار به‌دنبال کارآفرینی برای فرار از معضل بیکاری هستند. موضوعی که حالا مسئولان با توانمند‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای قشر تحصیلکرده و کارآفرینی برای سرپرست خانوارها و زنان مناطق کم برخوردار، در صدد هستند تا این ارقام را در شیب هرچند ملایم رو به بالا سوق دهند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در سال 97 سندی برای ارتقای وضعیت زنان استان تدوین شد که پس از بررسی‌های انجام شده در سال 99 در شورای برنامه‌ریزی و توسعه به تصویب رسید. بر اساس این سند اقدامات و فعالیت‌هایی برای ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی مد نظر قرار گرفت.
سند ارتقای وضعیت زنان، می‌تواند مسیر توانمندی زنان و افزایش مشارکت اجتماعی و اقتصادی آنان را با اجرای طرح‌های تاب‌آوری از طریق افزایش توانمندی‌های زنان جوامع محلی هموار کند. در این سند تاکید شده مهارتهای اجتماعی و اقتصادی زنان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی تقویت ‌شود. با این حال تا‌کنون اعتباری برای اجرای این سند تخصیص داده نشده است و می‌توان گفت سندی به تصویب رسیده که پشتوانه‌ اجرایی ندارد.
زهره رستمی با بیان اینکه توانمندسازی زنان در محلات حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار را از دیگر اهداف و برنامه‌های مهم استانداری است، افزود: با راه‌اندازی کارگاه‌های مهارت‌آموزی در این محلات، به‌دنبال توسعه مشاغل خانگی در این مناطق در راستای کمک به معیشت و اقتصاد خانواده‌های کم‌بضاعت هستیم.
رستمی در ادامه به اعتبار مصوب ۵۵ میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور به استان که کمک به مشاغل خانگی و زنان روستایی از مهم‌ترین اهداف آن بود، اشاره کرد و گفت: متأسفانه تاکنون این اعتبار به استان تخصیص داده نشده تا این گونه برنامه‌ها با شتاب بیشتری در حوزه معیشت و مشاغل زنان در دستور کار قرار گیرد اما با وجود عدم تخصیص این اعتبارات، این دفتر در حوزه زنان و خانواده با اجرای برنامه‌های مختلفی در حوزه کمک معیشت و اقتصاد خانواده، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش تاب‌آوری با برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی، کلاس‌های مشاوره و میز خدمت با هم‌افزایی دیگر ارگان‌ها در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار فعالیت کرده است. همچنین تاکنون چندین صندوق برای اشتغال [مشاغل] خرد برای زنان روستایی تشکیل شده است که تاکنون 6 هزار نفر به عضویت آن در آمده‌اند و تلاش ما بر این است که با آموزش زنان سرپرست خانوار با توجه به نیاز و توانمندی که دارند آنها را با آموزش‌های لازم به سمت کارآفرینی و خوداشتغالی هدایت کنیم وخوشبختانه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق و محل‌های زندگی افراد توانسته‌ایم بسیاری از روستاییان را در رشته‌های مختلف صنایع دستی، تولید محصولات کشاورزی و... به سمت کارآفرینی سوق دهیم.
این مسئول با اشاره به اینکه اشتغال زنان دانش‌آموخته دانشگاهی مهم‌ترین اولویت این قشر در استان است، اظهار داشت: تعداد زیادی از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه در این استان جویای کار هستند که به در بسته می‌خورند همین امر در افزایش بیماری افسردگی نقش دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال کاهش نرخ بیکاری در این حوزه باشیم. ضمن اینکه نباید از این موضوع که طی سال‌های اخیر زنان در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوب درخشیده‌اند غافل بود. در حال حاضر 30 شرکت دانش‌بنیان توسط زنان فارغ‌التحصیل در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعتی در حال فعالیت است که این خود نقطه امیدی است که زمینه توسعه این شرکت‌ها را با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیشتر از پیش فراهم آید. وی با اشاره به آخرین سرشماری نفوذ جمعیت، تعداد زنان در کرمانشاه را بیش از ۵۶۴ هزار نفر اعلام و بیان کرد: در حال حاضر تعداد زنان شاغل در استان ۵۳ هزار و ۷۷۱ نفر است. همچنین ا۴۱ هزار و ۹۵۲ نفر از زنان در سن اشتغال دراین استان بیکار هستند.
رستمی تعداد زنان سرپرست خانوار استان را ۷۵ هزار و ۷۸۸ نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۴۹ هزار و ۷۴۹ نفر تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند.
رستمی نرخ باسوادی زنان استان را بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۸۴ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌هایی که در زمینه ارتقای سوادآموزی زنان در استان صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود در سرشماری جدید نرخ سوادآموزی زنان استان با مردان برابر شده و به حدود ۹۶،۲ درصد برسد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی