صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

هتک حرمت قرآن در هلند

گروه جهان/ دو روز پس از اقدام موهن راسموس پالودان، اسلام ستیز دانمارکی که در سوئد اقدام به هتک حرمت قرآن کرد، در آخرین ساعات روز دوشنبه نیز ادوین واگنسولد، رهبر هلندی گروه راست افراطی اروپائیان میهن‌پرست علیه اسلامی شدن غرب، دست به تکرار این اقدام اهانت‌آمیز علیه نزدیک به 2 میلیارد مسلمان در هلند زد.
به گزارش ایرنا به نقل از تی آر تی ترکیه، ادوین واگنسولد ویدیویی از این اقدام موهن خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت که برای این کار از شهردار لاهه مجوز دریافت کرده است. او همچنین در پست جداگانه‌ای در حساب اینستاگرام نامه‌ای به امضای «یان ون زانن»، شهردار لاهه نشان داده است که به او اجازه می‌دهد از اشیاء در اعتراض خود استفاده کند اما به‌دلیل امنیت عمومی از سوزاندن آن منع شده است. در پی هتک حرمت کتاب آسمانی مسلمانان در هلند، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد در واکنش به این اقدام، سفیر هلند در آنکارا را احضار کرده است.
ادوین واگنسولد در حالی دست به این اقدام زد که روز شنبه پالودان با چنین حرکتی با واکنش تند کشورهای مسلمان مواجه شد. مصر، کویت، ایران، امارات متحده عربی، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و گروه انصارالله نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هتک حرمت قرآن کریم و نفرت‌پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرد و در توئیتی نوشت: «نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام‌هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.»با وجود همه این مخالفت‌ها و اعتراض‌ها اما دیروز راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی «استرام کرس» در اظهارات موهن دیگری اعلام کرد، در واکنش به اظهارات حمزه چیمائف که آتش زدن قرآن را محکوم کرده بود، می‌تواند اقدام موهن خود را تکرار کرده و دیگر بار نسخه‌ای از قرآن را این بار در برابر سفارت روسیه در استکهلم آتش بزند.
جستجو
آرشیو تاریخی