صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبــــار

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر دفاع سوریه:
ایران با تقویت همکاری‌های اقتصادی
کنار ملت سوریه است
آیت‌الله رئیسی ظهر سه‌شنبه در دیدار سپهبد علی محمود عباس وزیر دفاع سوریه، روابط دو کشور را راهبردی توصیف و تصریح کرد: روابط ایران و سوریه بر پایه اعتقادات و باورهای مشترک و نیز روحیه ایستادگی و مقاومت مردم دو کشور بنا شده است.
رئیس‌جمهور صیانت نیروهای مسلح سوری از ملت و دولت این کشور در برابر فتنه‌انگیزی‌ها را برای آینده مردم و کشور سوریه امیدبخش دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران دوست واقعی ملت سوریه است چراکه همان‌گونه که در دوران مقاومت در برابر تروریسم در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد، در دوران بازسازی نیز آماده است با تقویت همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی در کنار آنان باشد. سپهبد علی محمود عباس وزیر دفاع سوریه نیز در این دیدار با بیان اینکه سوریه با حمایت برادران و دوستان واقعی خود در مصاف با تروریسم پیروز شد و قدرتمندتر از قبل به‌عنوان یکی از حلقه‌های محور مقاومت ایفای نقش خواهد کرد، اظهار داشت: محور مقاومت نقش مهمی در شکل دادن به جهان جدید خواهد داشت. وزیر دفاع سوریه گفت: دشمنان همواره مترصد فرصتی برای خدشه وارد کردن به روابط عمیق و برادرانه سوریه و ایران بوده و هستند، اما روابط دو کشور ریشه‌دارتر و مستحکم‌تر از آن است که کسی بتواند به آن خدشه‌ای وارد کند و این روابط هر روز نسبت به قبل گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد.

از سوی محمدباقر قالیباف صورت گرفت
تشریح جزئیات نشست مشترک پارلمان ایران و روسیه
جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای ارتباطات و اقتصاد در صحن علنی و تشریح جزئیات اولویت‌های مهم نشست کمیسیون مشترک پارلمانی ایران و روسیه از سوی محمدباقر قالیباف همراه شد.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ابتدا با محکوم کردن هتک حرمت بی‌شرمانه قرآن کریم در کشور سوئد، گفت: سیاستمداران سوئدی نمی‌توانند اسلام‌هراسی آشکار و طراحی شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند. وی سپس در اشاره به میزبانی بهارستان از هیأت پارلمانی روسیه با بیان اینکه تمرکز دو طرف در این نشست بر مسائل اصلی توسعه و پیشنهادات اجرایی و عملیاتی روس‌ها در این‌باره بوده و تصمیماتی برای تسریع در اجرای توافقات دو طرف اتخاذ شد، افزود: یکی از اولویت‌های مهم مورد بحث حوزه نفت و گاز بود و پیرامون سرمایه‌گذاری‌ها برای عملیات مبادله‌ای با رویکرد قطب گازی مباحثی مطرح شد. از دیگر نکات مهم که مورد توجه طرفین قرار گرفت، موضوع راه ارتباطی شمال- جنوب بود که نه‌تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اوراسیا و آسیای میانه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس و با سرمایه‌گذاری مشترک هر دو کشور به نتیجه خواهد رسید. گفتنی است که روز گذشته در همین باره «سرگئی موسوکیچف» یکی دیگر از اعضای هیأت روس نیز از دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به وزارت راه این کشور در خصوص سرمایه‌گذاری در تکمیل مسیر 164 کیلومتری رشت- آستارا در قالب کریدور بین‌المللی شمال-جنوب خبر داده بود. قالیباف در پایان گزارش خود از نشست روز دوشنبه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک‌سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشتند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
کارت زرد جنجالی به زارع‌پور
روز گذشته همچنین عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به سؤال مطرح شده از سوی«عباس مقتدایی» نماینده مردم اصفهان درباره اجرایی نشدن قانون درباره تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران شاغل در شرکت مخابرات در مجلس حضور یافت.
زارع‌پور در پاسخ خود با تأکید بر اینکه پس از تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تبصره ۲۰ بند «و» و بند«د» برای تبدیل وضعیت ایثارگران، اقدامات گسترده‌ای را در این وزارتخانه و ۹ دستگاه تابعه آن آغاز شد و در مجموع ۲ هزار و ۳۷۳ نفر از افرادی که مشمول این قانون می‌شدند، تبدیل وضعیت شدند، گفت: در مورد شرکت مخابرات ایران که مورد سؤال دوستان است، باید گفت که این شرکت در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و سهامدار عمده این شرکت دولت نیست.
وی با بیان اینکه طبق قانون تجارت اکنون شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است، یادآور شد: بنده به عنوان وزیر ارتباطات دو نقش در برابر این شرکت دارم؛ یکی تنظیم‌گری همه اپراتورها و دیگری پاسخگویی در برابر کوتاهی این شرکت در ارائه تلفن یا اینترنت. اما در امور داخلی شرکت مخابرات ایران و عزل و نصب در این شرکت و به‌کارگیری نیروی انسانی در آن دولت نقشی ندارد.
وی تصریح کرد: در ترکیب هیأت مدیره این شرکت تنها یک عضو از طرف دولت وجود دارد که ۲۰ درصد سهام آن در دست دولت است. تصمیمات کلان در این شرکت با نظر سهامدار عمده صورت می‌گیرد و طبق قانون تجارت، شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است.
وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات با اشاره به منابعی که مجلس در بودجه سال‌جاری و بودجه سال گذشته برای تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های دولتی تعیین کرده و این واقعیت که تبدیل وضعیت ایثارگران مخابرات سالی هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را وادار به انجام تبدیل وضعیت کرده و بار مالی به آن تحمیل کنیم بدون آنکه یک ریال به آن پرداخت کنیم.
با وجود این توضیحات مقتدایی از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و در نهایت سؤال به رأی گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۹ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از ۲۳۹ آرای مأخوذه از پاسخ‌های وزیر ارتباطات قانع نشدند.
مخالفت با تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی صدا و سیما
در نشست علنی دیروز موضوع «تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما» به درخواست اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در دستور کار قرار گرفت که با مخالفت نمایندگان مجلس همراه شد. مطهری در توضیح درخواست تحقیق و تفحص خود گفت: صندوق بازنشستگی صدا و سیما به منظور پرداخت حقوق کارکنان صدا و سیما است ولی تخلفاتی این صندوق داشته که یکی از آنها عدم انتخاب رئیس صندوق از میان کارکنان است. وی همچنین خواستار تحقیق و تفحص درباره میزان بدهی‌های طویل‌المدت این صندوق و تأثیر سوءمدیریت‌ها در ایجاد این بدهی‌ها شد.

جستجو
آرشیو تاریخی