صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

امیرعبداللهیان در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید اروپا و امریکا:

مردم ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را به خوبی تشخیص داده‌اند

گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه ایران از ایالات متحده خواست تا به رفتار ریاکارانه خود در دفاع نمایشی از شعارهای حقوق بشری پایان دهد. این واکنشی به دستور کار تحریم‌های جدید اروپا و امریکا بود که چند روز پیش در حمایت از ناآرامی‌های داخلی ایران علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسید.
کشورهای غربی در حالی همچنان خود را مقید به اجرای دستور کار تحریمی علیه ایران می‌دانند که آنها با تصور اینکه حوادث داخلی ایران می‌تواند امکانی را برای امتیازگیری بیشتر در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها فراهم کند، همه توجه خود را معطوف حمایت از حامیان اغتشاش در ایران کرده‌اند.
تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه شماری از نهادها و اشخاص و همچنین تحریم‌های 2 روز پیش وزارت خزانه‌داری امریکا علیه بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و 5 نفر از اعضای هیأت مدیره آن، معاون وزیر اطلاعات ایران و 4 نفر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جدیدترین اقداماتی بوده که با امید به اثرگذاری بر رویکرد تهران و در نتیجه عقب‌نشینی آن از مواضع اصولی‌اش صورت گرفته است.
تلاش برای متوقف کردن صادرات نفتی
این رویکرد در مواضع روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه امریکا و تأکید او بر ادامه سیاست فشار علیه ایران بازتاب پیدا کرد. «ند پرایس» روز گذشته با اعلام اینکه برجام از ماه‌ها پیش در دستور کار این کشور قرار ندارد، مدعی شد که ایران پیوسته به فرصت‌ها برای بازگشت متقابل به پایبندی برجام پشت کرده است. او در شرایطی که ایالات متحده تاکنون کمترین تلاشی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین از خود نشان نداده است، ادعاها درباره اغتشاشات ایران و اتهام دخالت ایران در جنگ اوکراین را تکرار کرد و این اقدامات را از جمله دلایل قابل توجیه برای متوقف کردن گفت‌وگوی وین برشمرد. علاوه بر این، «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز در گفت‌وگویی با «بلومبرگ» روند صادرات نفتی ایران به چین را غیر قانونی خواند و مدعی شد که مذاکرات برای منصرف کردن پکن از خرید نفت ایران تشدید خواهد شد.
امریکا عامل اصلی ممانعت از صلح در اوکراین
این چنین بود که وزیرامور خارجه در پیام توئیتری روز گذشته خود خواستار پایان دادن به ریاکاری واشنگتن در قبال ایران شد و گفت: «مردم آگاه ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را به خوبی تشخیص داده‌اند.» امیرعبداللهیان با بیان اینکه کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم بزند، افزود: «کشتار حدود ۲ میلیون انسان در افغانستان، عراق، یمن، فلسطین و سوریه و دمیدن در آتش جنگ اوکراین و مانع صلح بودن، از نتایج مداخلات امریکاست.»
وزیر امور خارجه همچنین در بخشی از سخنان روز گذشته خود در تاشکند به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا واکنش نشان داد و تصریح کرد: «تبعات منفی چنین رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زا است و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است.»
از سویی دیگر ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز روز گذشته با اشاره به تحریم تعدادی از مقامات و نهادهای ایرانی توسط شورای اروپا خبر داد که کمیسیون امنیت ملی در نامه‌ای به وزیر امور خارجه، خواستار انجام اقدامات لازم جهت تحریم متقابل شخصیت‌ها و نهادهای اروپایی شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی