صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

نشست وزرای خارجه سازمان «اکو» در تاشکند برگزار شد

پیشنهاد تهران برای آزادسازی تجاری در سطح منطقه

گروه سیاسی/ بیست و ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو روز گذشته به میزبانی «تاشکند»، پایتخت ازبکستان برگزار شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در این نشست حضور یافت و بر همسویی سیاست اصولی جمهوری اسلامی با سیاست‌های حاکم بر این سازمان همکاری منطقه‌ای تأکید کرد. پیشنهاد شروع مذاکرات برای آزادسازی تجاری در سطح منطقه از جمله محورهای مهم سخنان روز گذشته امیرعبداللهیان در این نشست بود.
«اکو» به عنوان یک سازمان برآمده از سیاست همکاری کشورهای منطقه در سال 1985 از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف شکل دادن به سمت و سوی همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو پایه‌گذاری شد. این سازمان چند سال بعد (1992) پذیرای 7 عضو جدید از جمله افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شد تا دورنمای روشن‌تری را برای تقویت همکاری‌های تجاری کشورهای منطقه به تصویر بکشد.
الگوی همکاری و مشارکت درباره انرژی
وزیر امور خارجه کشورمان در حالی در این نشست حضور یافت که در دیدار چندی پیش خود با دبیرکل «اکو» بر حمایت بی‌قید و شرط ایران از همکاری‌های اقتصادی در چهارچوب این سازمان تأکید ویژه‌ای کرده بود و این سازمان را یکی از اولویت‌های اصلی ایران در همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه خوانده بود. امیرعبداللهیان روز گذشته نیز در سخنان خود در جریان این نشست با اشاره به ضرورت پیگیری رویکرد تاب‌آورانه کشورهای منطقه در برابر مشکلات جمعی، یکی از انتخاب‌های موجود را همکاری‌های جمعی در قالب سازکارهای چندجانبه دانست. وزیر امور خارجه با بیان اینکه «اکو» باید ارتقادهنده تجارت درون منطقه‌ای بین اعضا باشد، پیشنهاد داد: «همه اعضا و نه‌فقط ۵ کشور عضو موافقتنامه تجاری اکوتا، از شروع مذاکرات برای آزادسازی تجاری در سطح منطقه حمایت کرده و در آن مشارکت کنند».
 وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه اکو به‌عنوان یک منطقه، خود یک مسیر ترانزیتی برای اتصال مناطق پیرامونی شامل شرق و جنوب آسیا، اروپای شمالی و شرقی، و جنوب خلیج فارس است، ادامه داد: «این منطقه می‌تواند به الگویی از مشارکت بین کشورهای تولیدکننده و کشورهای مصرف‌کننده انرژی تبدیل شود». مشارکت در حوزه گازی، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های نو، صنایع دانش‌بنیان و دیجیتالی کردن فعالیت‌های اقتصادی از دیگر محورهایی بود که وزیر امور خارجه در چهارچوب موضوع همکاری‌های اقتصادی مطرح کرد.
افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی بین ایران و پاکستان
امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس «اکو» با «بلاول بوتو زرداری»، همتای پاکستانی خود دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در تکمیل و اجرای توافقات دو کشور از جمله در زمینه‌های برق و گاز، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور هر چه زودتر به امضا برسد و مبادلات تجاری افزایش یابد. امیرعبداللهیان پس از این دیدار در گزارشی توئیتری با بیان اینکه بزودی بازارچه‌های جدید مرزی بین ایران و پاکستان افتتاح می‌شود، گفت: «افغانستان همچنان نگرانی مشترک دو کشور است.» وزیر امور خارجه همچنین با «جیحون بایرامف»، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز دیدار کرد و پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو با همتای آذربایجانی خود نشست.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای روز گذشته خود در حاشیه نشست «اکو» با «شوکت میرضیایف»، رئیس جمهور ازبکستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. مسائل همکاری دوجانبه و مشکلات مشترک منطقه‌ای از موضوعات مورد تبادل شده در این دیدار بود.
جستجو
آرشیو تاریخی