صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۸

هنر؛ حقنه کردن تغییر به قیمت جراحت و رسوایی

از نیمه دوم دهه گذشته میلادی، عربستان در راستای تحقق اهداف سند 2030 حرکت پرشتابش در حوزه هنر را هم آغاز کرد. اتفاقی که بیش از آورده‌های فرهنگی با حواشی و جنجال‌های ناشی از تغییرات پرسروصدا و پر تناقض در جهان دیده شد.
طرح فصل‌های فرهنگی در شهرهای مختلف عربستان از ابتدای سال 98 آغاز شد و قرار بود مجموعه رویدادهای هنری با شاخه‌های مختلف موسیقی، تئاتر و فیلم در قالب «موسم» در شهرهای بزرگ انجام شود. اما طولی نکشید که در «موسم ریاض» یکی از بزرگ‌ترین طراحی‌ها در این قالب، فاجعه رخ داد. آبان همان سال، دو مرد مسلح به روی سن مجموعه تفریحی ملک عبدالله ریاض رفتند و دست‌کم 3 هنرمند در حال اجرای نمایش را با چاقو زخمی کردند.
سعودی‌ها در حوزه موسیقی عملاً انتحار کردند! نخستین اخبار، دعوت سران سعودی از یک خواننده بدنام امریکایی برای اجرای کنسرت در عربستان در تیرماه سال 98 بود که اعتراض گسترده مردم عربستان و سایر مسلمانان، منجر به لغو برنامه‌های خواننده مذکور شد. اما بعد، سعودی‌ها با برگزاری «جشنواره طنطوره» در حوزه موسیقی و اختصاص یک شب به شب موسیقی فارسی با دعوت از خوانندگان لس‌آنجلسی در اسفند همان سال تلاش کردند در فرایند بازتعریف فرهنگی عربستان، خود را در قامت بازاری برای جلب مشتریان حوزه فارسی‌زبان نیز مطرح کنند؛ اقدامی که با بازخورهای منفی گسترده‌ای همراه شد اما به‌هرحال افق دید برنامه‌ریزان فرهنگی سعودی را بیش از پیش آشکار کرد.
خبر ریاست اولیور استون بر بخش مسابقه اولین دوره جشنواره فیلم «دریای سرخ» یکی دیگر از اخبار پرجنجال سال 98 بود که البته با آغاز پاندمی کرونا، برگزاری این جشنواره به حاشیه رفت اما این جشنواره آذرماه امسال در جده آغاز به کار کرد و درحالی که تنها 5 سال از رفع ممنوعیت سینما و نمایش فیلم در کشور عربستان گذشته بود، مدیران این جشنواره اعلام کردند که آن را با «محدودیت صفر» برگزار خواهند کرد و بر این اساس چند فیلم با موضوع «همجنسگرایی» هم به این جشنواره راه یافت!
به گزارش المانیتور، وزارت فرهنگ عربستان سعودی در سال 2018 تأسیس شد و 11 آژانس تخصصی شامل موسیقی، هنرهای نمایشی، موزه‌ها و مانند آنها ذیل آن راه‌اندازی گردید. همه تغییرات فعلی سعودی در حوزه هنر با سرمایه‌گذاری مستقیم دولت با ارزشی بالغ بر 64 میلیارد دلار صورت گرفته که به تأمین زیرساخت‌ها در آخرین دهه برای رسیدن به افق 2030 اختصاص دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی