صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۸

مد و فشن؛ هنجارشکنی برای حضور در صنعت پول‌ساز

بسیاری از تحلیلگران فرهنگی-سیاسی شتاب این تغییرات را در سرزمین عربستان، نگران‌کننده و عامل بی‌ثباتی‌های اجتماعی دانسته‌اند اما تمام اینها اراده مسئولان سعودی و مشاوران غربی آنها را برای پیگیری اهداف 2030 متزلزل نکرده است. آنها حتی در زمینه مد و لباس هم دست به اقدامات ساختارشکنانه‌ای زدند که جامعه سعودی را برای پیگیری اهداف خود آماده کنند.
تیرماه سال 99 میدل‌ایست‌مانیتور در فرایند رصد این تغییرات نوشت «عربستان سعودی به فیلمبرداری مبتذل «ووگ عربی» در استان مدینه مجوز داده است» و جنجال‌ها پیرامون ویدیوی منتشرشده از تبلیغات اینترنتی نسخه خاورمیانه یک مجله مد و فشن مشهور جهان را با همین عنوان بازتاب داد؛ موضوعی که نشان می‌داد بلندپروازی‌های عربستان برای ثبت‌نام خود در کنشگران این حوزه با اختصاص دادن منطقه «العلا» در شهر پیامبر اسلام(ص) از سوی مسلمانان جهان و ساکنان سرزمین مکه مورد استقبال قرار نگرفته است.
اما این نگاه‌ها برای بن‌سلمان اهمیتی نداشت. صنعت مد و فشن سعودی از سال 2021 به‌صورت رسمی با چند برند، فعالیت حرفه‌ای خود را در سطح جهان توسعه داد. مریم مصلی، یکی از مشهورترین سردبیران مد سعودی، که به‌عنوان یکی از چهره‌های تغییر نگاه عربستان در حوزه زنان نیز شناخته می‌شود، اولین کارشناس مد عرب بود که توسط میشل اوباما به کاخ سفید دعوت شد تا این تغییرات از سوی امریکا هم مهر تأیید بخورد.
جستجو
آرشیو تاریخی