ورزش؛ ریبرندینگ با میزبانی کشتی کج زنان و المپیک زمستانی
عربستان برای جذب سرمایهگذاران بازار ورزش هم از ابتدای دهه سوم این قرن تلاشهای زیادی کرده که منجر به اتخاذ تصمیمات بزرگ و گاه متناقض در حوزه فرهنگ برای این کشور شده که عمدتاً مثل سایر حوزهها با محوریت تغییر نسبت به مسائل زنان اتفاق افتاده است. دیماه سال 96 بود که خبر ورود زنان به ورزشگاهها در عربستان سعودی بر فضای خبری کشورهای مسلمان سایه انداخت. سال گذشته بازی تیم ملی فوتبال زنان این کشور در مالدیو با حضور برخی بازیکنان که حجاب نداشتند، برگزار شد. انتخابگری برنامهریزان این کشور از میان ورزشها نشان میدهد رویکرد عربستان در حوزه ورزش هم حاوی پیوستهای فرهنگی است که سعودیها سعی دارند برندینگ جدید خود در حوزه ورزش را با چنین ادبیاتی خلق کنند. بعد از مسابقه کشتی زنان میان لیسی ایوانز امریکایی و ناتالیا کشتیگیر کانادایی در آبان 98، حالا میزبانی کشتی کج با قرارداد ۱۰ساله سعودیها با کمپانی WWEبرای یک دهه به این کشور سپرده شده است.بعد از برگزاری مسابقات جهانی فرمول یک در جده در سال 2021، دو روز پیش رسانهها از تلاش عربستان برای خرید این مسابقات به قیمت 20میلیارد دلار خبر دادند.پس از میزبانی سوپرجام ایتالیا و سوپرجام اسپانیا در چند دوره، عربستان امسال موفق شد با رونالدو و همسرش برای عهدهدار شدن سفیری عربستان در جام جهانی 2030 به توافق برسد. همچنین حضور این زوج در برنامههای رسانهای متعدد سعودی ظرف روزهای گذشته خبرساز بوده است.اما شاید قله حرکت عربستان در بازتعریف برند خود در حوزه ورزش را بتوان میزبانی بازیهای زمستانی سال ۲۰۲۹ در قاره آسیا دانست. پروژهای که قرار است در ادامه طرح بلندپروازانه شهر هوشمند «نئوم» تحقق پیدا کند و عربستانی را که میخواهد با وضعیت بیابانی خود، جاذبه توریستی داشته باشد، بهعنوان محلی مناسب برای برگزاری المپیک زمستانی معرفی کند.