صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

ارتقای ایمنی و سلامت شغلی، دو اقدام مؤثر دولت سیزدهم در حوزه اشتغال

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار، کارگاه‌های پرخطر را در اولویت بازرسی دانست و از دادگستری‌ها خواست در صورت معرفی کارگاه پرخطر توسط بازرسان کار، همکاری و اقدامات لازم را به جهت پیشگیری از بروز خطر صورت دهند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، یکی از اقدامات مؤثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تاکنون، گسترش نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است.
در اساسنامه سازمان بین‌المللی کار (ILO) نیز از تمامی کشورهای عضو خواسته شده تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند. بازرسی کار مؤثر و کارآمد، یکی از مؤلفه‌ها و نشانه‌های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق به شمار می‌رود.
برابر گـــزارش‌هـــا، حــــــوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار و بیشترین سهم آسیب شغلی را به خود اختصاص داده و بیشترین تعداد بازرسی‌های ویژه از کارگاه‌های پر خطر در صنایع ساختمان، نفت و گاز، پتروشیمی و معدن بوده است.
در همین راستا، احمدرضا پرنده‌ ـ مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اولویت کارگاه‌های پرخطر در بازرسی‌های کار خبر داده و از دادگستری‌ها خواسته تا چنانچه بازرسان کار، کارگاه‌های پرخطر را معرفی کردند برای پیشگیری از بروز خطر همکاری و حمایت لازم را صورت دهند.
آن طور که وی گفته، وزارت کار تلاش می‌کند با نظارت و آموزش ایمنی در واحدهای اقتصادی در پیشگیری از وقوع حوادث کارگاهی با همکاری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادها، اقدامات مؤثری در جهت صیانت از نیروی کار صورت دهد.
به گفته مدیرکل بازرسی وزارت کار، حوادث ساختمانی رتبه نخست تعداد فوتی‌های حادثه حین کار را دارد و با توجه به این مسأله حوادث در آن باید کنترل شود.
وی تأکید دارد که اکثر کارفرمایان موارد ایمنی را رعایت می‌کنند و در تعداد کمی از کارگاه‌ها حوادث و اتفاقاتی رخ می‌دهد که باید به صفر برسد. پیش از این ستاد ویژه بازرسی از واحدهای مشمول قانون کار تشکیل شده و وزارت کار اقدام به برگزاری طرح مانور ایمنی و بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در سراسر کشور کرده بود.
پیش‌تر علی حسین رعیتی‌فرد- معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخورد با کارفرمایانی که سلامت کارگران را به خطر می‌اندازند را خواستار شده و گفته بود: چنانچه کارفرمایی در جهت حفظ جان و سلامت کارگران سهل‌انگاری کند باید با او برخورد جدی صورت گیرد زیرا حفاظت از جان نیروی کار مهم‌ترین اولویت این حوزه است.
جستجو
آرشیو تاریخی