صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

پرداخت تسهیلات به مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستاییان
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از تفاهمنامه این صندوق با بانک عامل برای پرداخت تسهیلات به مستمری‌بگیران صندوق به ارزش 960 میلیارد ریال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بیت‌الله برقراری افزود: مصادف با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) تفاهمنامه اعطای ۲۲۰۰۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه با ارزش ۹۶۰ میلیارد ریال به مستمری‌بگیران صندوق با بانک عامل منعقد شد. برقراری تصریح کرد: از زمان تأسیس صندوق، برای نخستین‌بار این تعداد تسهیلات با این میزان اعتبار به مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود. این تسهیلات بدون نیاز به هر گونه مراجعه حضوری به بانک عامل، ارائه ضامن یا هر اقدامی که در فرایندهای بانکی مرسوم است به مستمری‌بگیران صندوق اعطا خواهد شد. طبق گفته برقراری، ضریب پشتیبانی بیمه‌شدگان به بازنشستگان صندوق ۱۰ به یک است که این نسبت از مطلوبیت بالایی برخوردار است.
وی درباره روند فعالیت‌های اقتصادی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سطح استان‌های کم‌برخوردار بیان کرد: حق بیمه، حق بیمه سهم دولت و منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها،  سه مسیر برای تأمین منابع صندوق است.

اصلاحات قانون باید در قالب سه‌جانبه‌گرایی انجام شود
عضو هیأت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار کشور با تأکید بر الزام بررسی، بازبینی و اصلاح قانون کار گفت: روند اصلاح مقررات موجود در قانون کار کشور باید با بهره‌مندی از دیدگاه صنفی و کاربردی صورت بگیرد. علی اصلانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تأکید بر اثرگذاری به‌روزرسانی اصلاح قوانین و مقررات حوزه کار در بهبود کسب‌وکار افزود: پس از دهه‌ها از تصویب و اجرای قانون کار و تنظیم جزئیات مقرراتی آن، بازار کار امروز و مشاغل مرتبط با آن نیازمند اصلاحات اساسی در این حوزه است.
اصلانی بیان کرد: براین اساس بررسی اصلاحات قانون باید به‌ صورت کامل در ارتباط با تمام قوانین و در چهارچوب ضرورت‌های صنفی صورت بگیرد. این فعال حوزه کارگری ادامه داد: روند بازبینی و اصلاح قانون کار باید برمبنای مقاوله‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان جهانی کار و با حضور نمایندگان شرکای اجتماعی در قالب سه‌جانبه‌گرایی اجرا شود.
عضو هیأت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار اضافه کرد: بسیاری از مواد قانونی، بندها و تبصره‌های قانون کار با توجه به ناکارآمدی در شرایط روز اشتغال و تولید، ضرورت اصلاح دارد و جامعه کارگری به شرط بهبود وضعیت، آمادگی مذاکره برای این روند اصلاحی را دارا است.
وی ادامه داد: در صورت توافق و تصمیم برای اصلاح قانون کار، تمام ۲۰۳ ماده این قانون باید مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار گیرد و در واقع انتخاب گزینشی مواد و تبصره‌های قانون کار برای انجام اصلاحات، امکان تحقق کارآمدی لازم را از این بستر قانونی فراهم نمی‌کند. اصلانی افزود: در صورت انتخاب و اصلاح گزینشی، باید نگارش آیین‌نامه تبصره «دو» ماده «هفت» قانون کار با سال‌ها انتظار جامعه کارگری در دستور کار قرار گیرد، به همین واسطه و به‌ دنبال اعمال نشدن اصلاحات لازم در این تبصره، بخش بزرگی از جامعه کارگری از امنیت شغلی برخوردار نیستند.
وی با تأکید بر اینکه در مسیر اصلاح قوانین و مقررات، علاوه بر کارگران، بخشی از جامعه کارفرمایی نیز خواستار ساماندهی قراردادهای کارگری شده‌اند، گفت: تعیین‌تکلیف قراردادهای کارگری و سامان‌بخشی به آنها در راستای ایجاد امنیت شغلی، زمینه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و برنامه‌ریزی در این ارتباط را برای کارفرمایان مهیا خواهد کرد.
این کارشناس حوزه کار با تأکید بر اینکه مرور زمان، کارآمدی قوانین حوزه کار را با چالش مواجه کرده است، ادامه داد: اصلاح مقررات حوزه کار با توجه به شرایط روز فضای کسب‌وکار؛ ارتقای معیشت، حقوق و مزایای نیروی کار، رشد بهره‌وری تولید و بهبود روابط کار را به‌ دنبال خواهد داشت.
 
اختصاص تسهیلات به ۲ هزار و ۳۹۱ طرح مشاغل خرد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: در استان تهران ۲هزار و ۳۹۱ طرح مشاغل خرد از محل تسهیلات جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه بهره‌مند شدند. به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حامد ویس‌کرمی در نشست بررسی زیست‌بوم ملی اشتغال در استان تهران اظهار کرد: از محل منابع جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه، ۲هزار و ۳۹۱ طرح مشاغل خرد در استان تهران مورد حمایت قرار گرفته‌اند که در این راستا تاکنون بیش از ۱۹۶ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان پرداخت شده است. وی افزود: امسال در موضوع اشتغال و کارآفرینی در استان تهران توفیقات خوبی به دست آمده که در حوزه مشاغل خانگی تا پایان شهریورماه امسال بیش از ۹۴۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی از محل منابع ابلاغی سال ۱۴۰۰ پرداخت شده که منجر به تحقق ۱۰۴ درصدی برنامه شده است و همچنین بالغ بر ۸۸۰ میلیارد ریال از تسهیلات ابلاغی ۱۴۰۱ نیز پرداخت شده که مجموعاً از محل منابع مذکور تعداد ۲ هزار و ۹۳۰ شغل برای متقاضیان ایجاد شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران بیان کرد: طبق تفاهمنامه منعقده با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، تعداد ۱۵۰ پایگاه مردمی اشتغال در مرکز و شهرستان‌های استان تهران به‌ منظور توسعه، ترویج و ارائه خدمات اشتغال و کارآفرینی برای ساکنان محلات هدف با نگاه تحولی و در راستای واگذاری امور به خود مردم راه‌اندازی می‌شود.
 
تهیه پیش‌نویس همکاری‌ مشترک
ایران و بورکینافاسو
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری در حوزه‌های مختلف تهیه شده و همکاری‌های مشترک میان ایران و بورکینافاسو دنبال می‌شود. سیدصولت مرتضوی در دیدار با همسر نخست‌وزیر بورکینافاسو ضمن ابراز خرسندی از حضور خانم «کیلم دتامبلاکانسوله» همسر نخست‌وزیر و خانم «ناندی سومه دیالو» وزیر زنان و امور بشردوستانه این کشور در ایران افزود: با توجه به فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، مایل به همکاری‌های خوبی در این رابطه هستیم.
مرتضوی اضافه کرد: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای یکی از سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه است که امکانات خوبی برای مهارت‌آموزی دارد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: این وزارتخانه در حوزه‌های تأمین اجتماعی، حمایت‌های بیمه‌ای، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، کودکان کار و سلامت با توجه به تجربیات فراوان، اقدامات بسیار جدی انجام داده است.
مرتضوی به تجربیات کشور ایران در حوزه تعاون اشاره کرد و افزود: در این حوزه سرمایه‌های خرد مردم و شرکت‌ها تبدیل به سرمایه‌های کلان شده و بستر تولید و اشتغال را فراهم کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی