رکوردهایی که شنبه‌شب در فوتبال اروپا شکسته شد

از شاهکار نیوکاسل تا ادامه پیشتازی ناپولی

گروه ورزشی/ با برگزاری بازی‌های این هفته فوتبال باشگاهی در لیگ‌های اروپایی، آمارهای جالبی به دست آمده و رکوردهای عجیبی شکسته شده است. در لیگ‌برتر انگلیس، نیوکاسل یک تاریخ‌سازی بزرگ به ثبت رساند. این تیم در هفته بیست‌ویکم لیگ‌برتر جزیره، به مصاف کریستال‌پالاس رفت و به تساوی بدون گل رسید. نیوکاسل اکنون با یک بازی بیشتر و 39 امتیاز در رده سوم قرار دارد و بالاتر از منچستریونایتد، تاتنهام، لیورپول و چلسی برای رسیدن به لیگ قهرمانان اروپا تلاش می‌کند. همچنین ادی هاو، سرمربی نیوکاسل به اولین سرمربی انگلیسی تاریخ فوتبال تبدیل شده که در 15 بازی اخیر شکست را تجربه نکرده است. آخرین باری که نیوکاسل دروازه‌اش باز شده است، به ششم ماه نوامبر (15 آبان) بازمی‌گردد که در دیدار با ساوتهمپتون به برتری 4-1 رسید و این تیم در 6 بازی اخیر هیچ گلی دریافت نکرده‌ است. آخرین و تنها شکست کلاغ‌ها در لیگ‌برتر انگلیس به 5 ماه پیش برابر لیورپول بازمی‌گردد. هاو عملکرد خوب تیمش در این فصل را مدیون درخشش مهره‌هایی همچون نیک پوپ دروازه‌بان انگلیس است. سنگربان نیوکاسل در فصل جاری با ثبت مهار توپ ۸۲.۳ درصدی، بهتر از همتایان خود در این زمینه عمل کرده و با ثبت ۱۲ کلین‌شیت طی ۲۰ بازی، بالاتر از آرون رمزدیل و داوید دخه‌آ است و دستکش طلای مسابقات با چنین فرمی، برای او اصلاً دور از انتظار نیست.

اورتون و بدترین نتیجه تاریخ با لمپارد
در مقابل، اورتون در لیگ‌برتر انگلیس آمار بدی را از خود به ثبت رسانده است. این تیم شنبه‌شب مقابل وستهام 2-0 شکست خورد تا به رده نوزدهم جدول رده‌بندی سقوط کرده و برای دومین فصل متوالی در منطقه قرمز سقوط به دسته یک قرار بگیرد. این موضوع خشم هواداران را به همراه داشت. هواداران اورتون در شرایطی از نتایج ضعیف تیم خود رنج می‌برند که از سال 2016 تاکنون، ششمین تیم لیگ‌برتر از نظر هزینه بوده‌اند. آنها اما فقط 15 گل در لیگ به ثمر رسانده‌اند تا دومین خط حمله ضعیف فصل باشند. فرانک لمپارد سرمربی اورتون، از زمان هاوارد کندال (فصل 98-1997) کمترین درصد برد در میان مربیان اورتون را داشته است. اورتون در این فصل همراه با لمپارد تنها 15 امتیاز کسب کرده که با محاسبه 3 امتیاز برای هر برد، این کمترین امتیاز تاریخ باشگاه پس از 20 بازی است. کارنامه ستاره سابق چلسی در 38 بازی هدایت اورتون که معادل یک فصل کامل است، 9 پیروزی، 8 تساوی و 21 باخت است.
عملکرد ویژه اسپالتی با ناپولی
دیدار سالرنیتانا و ناپولی در هفته نوزدهم سری A در حالی با برتری 2-0 ناپولی به پایان رسید که لوچیانو اسپالتی سرمربی این تیم در این بازی به یک رکورد ویژه دست یافت. از زمان 3 امتیازی شدن بازی‌ها در سریA (1995) هیچ مربی‌ای در این رقابت‌ها به اندازه اسپالتی موفق به کسب برد نشده است. او مقابل سالرنیتانا، برد شماره 276 خود را در این مسابقات جشن گرفت و از رکورد کارلو آنچلوتی با 275 برد در 486 بازی عبور کرد. اسپالتی از این نظر در تاریخ سری A در رتبه سوم قرار می‌گیرد. جیووانی تراپاتونی 352 برد در 689 بازی و نرئو روکو 306 برد در 761 بازی کسب کرده‌اند. همچنین ناپولی سومین تیم تاریخ سریA  است که از زمان محاسبه 3 امتیاز به ازای هر پیروزی، در نیم‌فصل به بیش از 50 امتیاز می‌رسد. پیش از این فقط یوونتوس و اینترمیلان موفق به رسیدن به 50 امتیاز شده بودند. در حال حاضر ناپولی که شانزدهمین پیروزی فصل خود را تجربه کرد، با اختلاف 12 امتیازی نسبت به میلان، 13 امتیازی نسبت به اینتر و 16 امتیازی نسبت به لاتزیو و آتالانتا در صدر جدول سریA  قرار دارد.

سقوط تاریخی شالکه در بوندسلیگا
در بوندسلیگا و در هفته شانزدهم این رقابت‌ها دیدار آینتراخت فرانکفورت و شالکه با برتری 3-0 آینتراخت خاتمه یافت تا شالکه در 9 مسابقه از 10 بازی اخیر خود در بوندسلیگا مغلوب شده  و فقط یک برد کسب کرده باشد. شاگردان توماس رایس در رتبه آخر جدول قرار دارند و بشدت خطر سقوط را احساس می‌کنند. عجیب اینکه شالکه در 36 بازی اخیر خارج از خانه خود در بوندسلیگا موفق به کسب برد نشده و آنها از این نظر در تاریخ بوندسلیگا یک رکورد به ثبت رساندند. این رکورد منفی در اختیار کارلسروهه بود که سال‌های 1976 تا 1981 در 35 بازی پیاپی خارج از خانه بوندسلیگا موفق به کسب برد نشده بود.
 کلن بعد از 39 سال 7 گل زد
در دیگر دیدار این هفته فوتبال آلمان، دیدار کلن و وردربرمن با برتری 7-1 کلن خاتمه یافت. جالب اینکه کلن برای اولین‌بار از سال 1983 و برتری 7-0 مقابل آینتراخت فرانکفورت، موفق به ثبت 7 گل در جریان یک بازی از بوندسلیگا شد تا بعد از 39 سال چنین بردی را کسب کرده باشد. از دیگر نتایج عجیب این هفته بوندسلیگا می‌توان به برتری 6-0 وولفسبورگ مقابل فرایبورگ اشاره کرد.

 گلزنی گریزمان بعد از 3 ماه
در جریان برتری 3-0 اتلتیکو‌مادرید مقابل رئال‌وایادولید در هفته هجدهم لالیگا، آنتوان گریزمان با ثبت یک گل و یک پاس گل عملکرد درخشانی داشت. این ستاره فرانسوی بعد از 18 بازی ناکام در گلزنی با پیراهن اتلتیکو‌مادرید و فرانسه، سرانجام موفق به گلزنی شد. البته گریزمان در این بازی 7 پاس گل به ثبت رسانده بود. آلوارو موراتا و هرموسو دیگر گلزنان تیم دیگو سیمئونه بودند تا موقتاً و با یک بازی بیشتر نسبت به ویارئال، با 31 امتیاز در جایگاه چهارم جدول قرار گیرند. حالا اتلتیکو‌مادرید که چهارشنبه باید در جام‌حذفی اسپانیا به مصاف رئال‌مادرید برود، می‌تواند با روحیه‌ای بالاتر دربی را برگزار کند. ممفیس دیپای، خرید جدید اتلتیکو‌مادرید نیز در 15 دقیقه پایانی بازی به میدان آمد.

جستجو
آرشیو تاریخی