صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اولین گام بورس به بهمن ماه رو به پایین گذاشته شد

ارزش معاملات افزایش یافت

گروه اقتصادی/ شروع مبارزات بازار سهام در دومین ماه از زمستان 1401، با برتری عرضه‌کنندگان و کاهش بیش از 31 هزار واحدی شاخص کل همراه شد.
در جریان معاملات روز شنبه، پاتک عرضه‌کنندگان به گروه‌های خودرو، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی باعث شد طرف تقاضا تا حدودی از جبهه‌های حمایتی خود عقب نشیند و راند اول مبارزات بهمن ماه را به طرفداران رنگ قرمز واگذار کند.
با  وجود این، جریان معاملات دیروز نشان می‌دهد، صفوف تقاضا در بازه‌های پایین‌تر از منفی3درصد در اکثر نمادهای شاخص‌ساز بازار به راحتی شکسته نشده است و تقاضاکنندگان در قیمت‌های پایین‌تر، خرید‌های خود را افزایش داده‌اند و افزایش زدوخورد عرضه و تقاضا در قیمت‌های منفی بازار، باعث شده در مجموع ارزش معاملات افزایش یابد.
از نظر کارشناسان، افزایش حجم معاملات در بازه منفی بازار، نشان می‌دهد، همچنان افراد زیادی نسبت به شرایط بازار خوشبین هستند و تا زمانی که حجم معاملات در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، نمی‌توان در مورد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار اظهارنظر قطعی کرد و می‌توان کاهش قیمت‌ها در معاملات جاری را موقتی دانست.بر این اساس، هرچند که درحال حاضر بازار در شرایط حساسی قرار دارد و نمی‌توان در مورد افزایش قیمت‌ها در آینده با قطعیت صحبت کرد، اما تداوم روند نزولی بازار نیز همچنان محتمل نبوده و شواهدی در این خصوص وجود ندارد.
کارشناسان با اشاره به گزارش‌های مالی میاندوره‌ای شرکت‌های شاخص‌ساز همچون سودده شدن خودروسازان و افزایش سود و درآمد در لبنیاتی‌ها، بیمه‌ای‌ها، قندوشکری‌ها، پالایشی‌ها و شاخص‌های بنیادی ارزنده در فلزاتی‌ها، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها، انتظار دارند بازار همچنان بازدهی بسیار مناسبی را برای سهامداران به ارمغان آورد،اما با توجه به افزایش سود سپرده بانکی و همچنین تغییرات در نسبت ریسک به درآمد بازارهای پر ریسک در مقایسه با بازارهای بدون ریسک، پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده بخشی از جریان سرمایه از سمت بازار سهام به سمت بازارهای بدون ریسک روانه شود.
با توجه به شرایط مذکور، به‌ نظر می‌رسد در ادامه بازار سهام بار دیگر وارد یک روند خنثی شود و تا قطعی شدن اثر برخی متغیر‌ها بر بازدهی شرکت‌های بورسی، صبرپیشه کند.
جستجو
آرشیو تاریخی