صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

«ایران» بررسی کرد

درآمد دارویی‌ها بیش از 58 درصد افزایش یافت

تولید شرکت‌های دارویی بورسی در 9 ماهه 1401، در حدود 59 درصد افزایش یافت

گروه اقتصادی / بررسی گزارش‌های منتشر شده از طرف شرکت‌های بورسی تولیدکننده دارو نشان می‌دهد، این صنعت در 9 ماهه 1401، بیش از 26 هزار میلیارد تومان درآمد داشته که این مبلغ در مقایسه با رقم 164 هزار میلیارد تومانی که در 9 ماهه 1400 به ثبت رسید، در حدود 58.2 درصد افزایش یافته است.
براساس آمار منتشر شده برای تولید و فروش آذرماه 1401 شرکت‌های دارویی، این شرکت‌ها در مجموع 414 میلیارد تومان درآمد صادراتی به ثبت رسانده‌اند که در مقایسه به مبلغ 316 میلیارد تومان مدت مشابه سال قبل 31 درصد رشد داشته است.  با این حال، تجزیه و تحلیل آمار این صنعت نشان می‌دهد، سهم صادرات از کل درآمد شرکت‌ها از حدود 0.2 درصد، به 1.5 درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد نگاه این صنعت در سال 1401 بیشتر به سمت بازار داخلی بوده است. کاهش سهم درآمدهای صادراتی از کل درآمدهای صنعت دارو درحالی اتفاق افتاده که طی یک سال گذشته نرخ ارز با افزایش روبه‌رو شده است و میزان تولید شرکت‌های دارویی نیز افزایش قابل توجهی را به ثبت رسانده است. براساس آمار‌های منتشر شده، مقدار تولید کل شرکت‌های دارویی در حدود 58.7 درصد افزایش داشته که با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت‌های موجود در واردات مواد اولیه، عملکرد بسیار مناسبی را نشان می‌دهد. براساس اعلام مدیران فعال در صنعت دارو، شرکت‌های دارویی در سال‌های گذشته به‌دلیل عدم وصول مطالبات خود از داروخانه‌ها و بخصوص داروخانه‌های بیمارستانی و دولتی، با مشکل سرمایه در گردش رو به رو شده بودند که این موضوع در سال 1401 تا حدود بسیار زیادی مرتفع شده است. همچنین در سال‌های گذشته، واردات بی‌رویه داروهای مشابه باعث شده بود شرکت‌های تولیدکننده دارو در ایران بخشی از ظرفیت تولید خود را از دست بدهند که این موضوع نیز در سال 1401 و با ممنوعیت واردات داروهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود بهبود یافت و تقاضا بار دیگر به سمت شرکت‌های ایرانی بازگشت. به گزارش سایت چابک‌آنلاین مورد دیگری که مدیران صنعت دارو به آن اشاره کرده‌اند، حذف ارز 4200 تومانی برای واردات دارو بوده که این موضوع اثری دوسویه بر صنعت داشته است.
به گفته مدیران، از آنجا که برخی شرکت‌ها اقدام به واردات محصول نهایی با ارز 4200 تومانی می‌کردند و عملاً این داروها را با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش می‌رساندند، رقابت ناسالم در بازار شکل گرفته بود و رانت بسیار زیادی برای عده‌ای خاص به وجود آمده بود که با حذف این رانت، امکان رقابت برای شرکت‌های ایرانی مهیا شد. از طرفی، حذف ارز 4200 تومانی منجر به افزایش هزینه نهاده‌های مورد نیاز برای تولید دارو و افزایش تعرفه‌های گمرکی می‌شد که هزینه‌های تولید را افزایش و حاشیه سود تولیدکنندگان دارو را کاهش می‌داد.
با این حال برآوردها نشان می‌داد هزینه‌های ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بسیار کمتر از منافع آن است و از این‌رو تولیدکنندگان در مجموع موافقت خود را با این طرح اعلام کردند. در ادامه دولت نیز با اصلاح فرمول تعرفه‌های وارداتی و همچنین مجوز افزایش قیمت دارو، تا حدود زیادی مشکل سود‌سازی شرکت‌های دارویی را رفع کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی