صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

«ایران» از حضور 96 کشور در کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار گزارش می‌دهد

پیشتازی ایران در معرفی موفقیت زنان به دنیا

 

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار
از چهارشنبه گذشته به‌مدت چهار روز کشور ما میزبان 300 میهمان خارجی از 96 کشور جهان در کنگره بین‌المللی بانوان تأثیر‌گذار است. در این کنگره که برای اولین بار شاهد برگزاری آن بودیم، در سطوح مختلف از همسران رؤسای جمهور تا فعالان اجتماعی، اقتصادی، بازرگانی، سیاسی، هنری و رؤسای اتحادیه‌های زنان شرکت داشتند تا از نزدیک شنوای صدای زنان ایرانی و دستاوردهای ایشان در حوزه‌های مختلف باشند. در این کنگره ریاست محترم جمهور نیز حضور یافت و سخنرانی کرد که نشان از اهمیت آن دارد. در جریان این رویداد بین‌المللی، میهمانان خارجی از بانوان تأثیرگذار کشورهای چین، استرالیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون، صربستان، ارمنستان، سوئد، بلغارستان، قرقیزستان، الجزایر، آفریقای جنوبی، لبنان، سوریه، روسیه و سایر کشورها به ایران آمدند و در کنار ده‌ها بانوی برجسته از کشورمان در این کنگره و همچنین نمایشگاهی به همان محوریت حضور پیدا کردند. بانوان خارجی در بخش‌های مختلف شامل علمی، پژوهشی، نوآوری، اقتصادی، بهداشت و درمان، هنر، کنشگری اجتماعی و اقتصادی، فعالان مدنی، فعالان حوزه محیط زیست، حقوقدانان، فعالان رسانه‌ای و دیگر حوزه‌ها شرکت کردند.
فرناز پارسیان، مدیر اجرایی معاونت زنان ریاست جمهوری برگزاری این کنگره را یکی از مهم‌ترین اتفاقات در حوزه زنان دانست. او در این باره به «ایران» گفت: از روز چهارشنبه برنامه‌های مختلف در این حوزه داشتیم، از مهم‌ترین اتفاقات در این روزها هم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در مساحتی بیش از 5500 متر است و بیش از 290 شرکت‌کننده در صنایع علمی، خلاق و دستی حضور داشتند و همگی آنها نیز از جمله متولیان کارآفرینی هستند که دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دادند. او در ادامه اضافه کرد: در حاشیه نمایشگاه، دیدارهای دوجانبه، قراردادها و گفت‌و‌گوهایی هم شکل گرفت، همچنین از فعالان فرهنگی و اقتصادی در داخل کشور هم دعوت به عمل آمد تا بتوانند با همتایان خود از سایر کشورها دیدار کرده و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. در طول این رویداد، تمامی شرکت‌ها توانستند تفاهمنامه‌ها، سفارش‌ها و قراردادهای کاری با سایر کشورها داشته باشند. پارسیان با اشاره به اینکه این نمایشگاه به همت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، توضیح داد: کلیه امور و برنامه‌ریزی‌ها با همکاری و توسط وزارتخانه‌های علوم، نفت، تعاون، نیرو، ورزش و جوانان، اقتصاد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم و تلاش شد تا دستاوردهای زنان به‌صورت یکجا به نمایش گذاشته شود. آنچه که در این سفر برای میهمانان خارجی و مقامات رسمی کشورهای خارجی جالب توجه بود، وضعیت سرزنده اجتماعی و حضور پررنگ زنان در اجتماع با سلیقه‌های مختلف بود که در تضاد کامل با فضاسازی‌های رسانه‌های غرب قرار داشت.
پیش از این نیز معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور از شناسایی ۱۴ هزار زن تأثیرگذار ایرانی و حمایت از ایده‌های بانوان خبر داده بود. انسیه خزعلی گفت: انتخاب این زنان تأثیرگذار از طریق عموم مردم، سایت گوهرشاد، امور بانوان استانداری‌ها، حلقه‌های میانی همچنین از طریق شناسایی در جشنواره بانوی ایرانی در هنر و فرهنگ و جشنواره ایده‌های دختران ۱۲ تا ۱۸ سال بوده است. در سطح بین‌المللی نیز از روش‌های مختلف از طریق وزارت امور خارجه و حلقه‌های میانی، افرادی شناسایی شدند و از آنها دعوت شده است. ۷۰ نفر از این بانوان از مقامات کشورها هستند که حیطه تأثیرگذاری آنها مشخص است.
همچنین انسیه خزعلی روز گذشته در حاشیه برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیر گذار، در پاسخ به این سوال که با توجه به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن، حضور بانوان تاثیرگذار از سراسر جهان در ایران برای شرکت در نخستین کنگره بین المللی زنان تاثیر گذار چه پیامی خواهد داشت، اظهار کرد: استکبار نمی‌تواند با فشار و ارعاب و با حکم کردن خارج از ضوابط و قوانین، آن چیزی را که می‌خواهد به جهان و به طور خاص، زنان تحمیل کند؛ زنان مستقلاً ارتباطشان را باهم حفظ می‌کنند و صدایمان را به گوش جهانیان خواهیم رساند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار طی دیروز جمعه ۳۰ دی ماه، ادامه داد: هدف از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیر گذار حرکت و تعامل افزایی میان زنان ایران و جهان است. کنگره ملی را سه‌شنبه ۲۷ دی ماه برگزار کردیم که در آن از بانوان تأثیرگذار داخلی تجلیل شد. البته از برخی بانوان تأثیر گذار داخلی در کنگره بین‌المللی نیز تجلیل خواهد شد.
خزعلی مطرح کرد: تعدادی از بانوان فرهیخته از سراسر جهان شناسایی شدند که بعضی از آنها مورد تقدیر قرار می‌گیرند و جایزه به آنها تعلق خواهد گرفت؛ در این کنگره ۹۶ کشور و ۷۰ مقام زن کشورهای خارجی مشارکت دارند.
معاون امور زنان و خــــــــــــانواده رئیس جمهور با تشریح جزئیات این کنگره، گفت: در حاشیه این کنگره میان وزرای شرکت کننده با همتایانشان نشست‌های دوجـــــــــــانبه تشکیل خواهد شد.وی تاکید کرد: همچنین نشست‌هایی را با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده همراه با عقد تفاهمنامه خواهیم داشت؛ 10 سند همکاری آماده شده که ان‌شاءالله این همکاری‌ها ادامه پیدا کند تا در سطح بین‌المللی بتوانیم حرکت و تعامل افزایی خوبی را در بین زنان داشته باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی