صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

ایران در ایران

 

هشدار یخبندان به دامداران سیستان و بلوچستان
زاهدان / رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زابل گفت رخداد تلفات در دام‌های سبک و سنگین و طیور بومی و خسارت به زیرساخت‌های منطقه، تنها گوشه‌ای از بحران پیش آمده با توجه به وقوع طوفان و یخبندان شدید درمنطقه سیستان بوده است و به دامداران توصیه می‌شود با توجه به موج جدید یخبندان در استان نکات ایمنی را برای جلوگیری مجدد از تلفات دام و طیور خود انجام دهند.
داریوش سرگزی افزود: منطقه شمال استان سیستان و بلوچستان از دیرباز یکی از قطب‌های دامداری و دامپروری در سطح کشور بوده و به دلیل فراهم نکردن زیرساخت‌های صنعت و تجارت در این منطقه و از بین رفتن بخش کشاورزی، آبزی‌پروری و صید و صیادی به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله، دامپروری به اصلی‌ترین راه امرار معاش مردم این دیار تبدیل شده است و به همین دلیل تأمین سلامت جمعیت دام یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌های مورد تقاضای مردم، در شمال این استان است.
وی عنوان کرد: به همین دلیل در سال‌های اخیر در حوزه تأمین سلامت جمعیت دامی و کنترل بیماری‌های واگیر دامی به واسطه خدمات مطلوب نظام و با برنامه‌ریزی سازمان دامپزشکی کشور در تأمین و انجام واکسیناسیون متداول جمعیت دامی، علی‌رغم همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان شاهد بروز و شیوع بیماری واگیردار دامی و رخداد تلفات نامتعارف در جمعیت دامی منطقه نبوده‌ایم. اما عواملی مانند خشکسالی در منطقه، از بین رفتن زیرساخت‌های کشاورزی و شیوع فقر تغذیه‌ای، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین شیوع آلودگی‌های انگلی موجب تضعیف هر چه بیشتر سیستم ایمنی دام‌های منطقه گردیده است که به سبب این عوامل با وقوع سرمای بی‌سابقه و یخبندان در روزهای اخیر، موجب به بارآمدن خسارات هنگفت از جمله وقوع تلفات دام‌های سبک و سنگین، طیور بومی و استخرهای پرورش آبزیان گردیده است.

۵۰ هزار تن مرکبات مازندران آماده صادرات
ساری - با هزینه ۹۰۰ هزار دلاری سرمایه‌گذاران برای بسته‌بندی محصولات تولیدی، ۵۰ هزار تن مرکبات مازندران آماده صادرات به کشورهای منطقه شد.
سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران با اعلام این خبر اظهار داشت: ۱۰ سال رشد اقتصادی استان تکان نخورده و صادرات مرکبات در استانی که 3 بندر استراتژیک دارد آن طور که باید رشد نداشته اما اکنون با حمایت دولت سیزدهم و تعامل با کشورهای همسایه رویکرد جدید اتفاق افتاده و حمل و نقل دریایی فعال شده است. وی ادامه داد: در این راستا نخستین محموله مرکبات استان به میزان ۱۰ کانتینر معادل ۲۲۰ تن از امیرآباد به روسیه از طریق کشتی صادر شد. همچنین ۵۰ هزار تن مرکبات آماده صادرات و توسط سورتینگ‌ها در حال آماده‌سازی است و تاکنون ۹۰۰ هزار دلار هزینه بسته‌بندی شده است.  حسینی‌پور با تأکید بر اینکه صادرات قدرت بین‌المللی ما را بالا می‌برد، افزود: کشورهای اطراف و منطقه، مازندران را با کیوی و مرکبات و برنج می‌شناسند به همین خاطر باید صادرات را بیش از پیش توسعه دهیم. برای تحقق این موضوع لازم است از مسیرهای سنتی خارج شده و کشاورزی را در مازندران صنعتی کنیم. امروزه در روسیه میوه را تا ۲۵ درجه زیر صفر هم نگه می‌دارند اما متأسفانه در استان با بارش یک برف نگران از بین رفتن محصولات هستیم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما در تلاشیم با حمایت از سرمایه‌گذاران موانع موجود در این مسیر را از میان برداریم. در این زمینه تعرفه صادراتی مرکبات، کیوی و برنج را به صفر رسانده‌ایم. همچنین حداقل ۱۵ محصول در صنایع تبدیلی در حوزه برنج احصا شد که در کشورهای عربی خریدار دارد.
حسینی‌پور افزود: یک میلیون سبد به ارزش ۸۰ میلیارد تومان از ۲ ماه پیش بین باغداران توزیع شد چراکه نمی‌توانیم فله‌ای میوه بفرستیم و سورتینگ‌ها متناسب با بازار هدف در اوزان مختلف میوه صادر می‌کنند.

 گاز یکهزار ویلای آذربایجان‌شرقی قطع شد
تبریز - گاز بیش از یکهزار ویلای خالی از سکنه آذربایجان شرقی به منظور تأمین پایدار گاز مشترکین خانگی قطع شد. نادر کمالی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به زنگ هشدار افت فشار و قطع گاز در چند استان کشور و به منظور کاهش مصارف غیرضروری، گاز چندین ویلای خالی از سکنه قطع شده و بقیه موارد هم قطع می‌شود.
وی ادامه داد: حذف مصارف غیرضروری از مهم‌ترین اقدامات مؤثر در ذخیره‌سازی گاز برای مصارف گرمایشی مردم است. کمالی ضمن درخواست از مردم برای مشارکت و همراهی در مدیریت مصرف تأکید کرد: مردم فهیم استان با شرکت در پویش هر خانه یک اتاق گرم و حذف مصارف غیرضروری می‌توانند سهمی مهم در ادای مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال همنوعان‌شان داشته باشند. مدیرعامل شرکت گاز خاطرنشان کرد: پایش و شناسایی مشترکین پرمصرف تداوم داشته و با هدف حفظ حقوق سایر مشترکین و جلوگیری از تأثیر سوء و رکود در سایر بخش‌های زیرساختی و غیرخانگی استان، در صورت مشاهده هرگونه مصرف بی‌رویه، جریان گاز قطع خواهد شد.

جاری شدن دوباره آب در چشمه خشکیده «غربالبیز»
یزد- بخشدار مرکزی مهریز از جاری شدن آب در چشمه خشکیده و باستانی غربالبیز در شهرستان مهریز خبر داد.
به گزارش مهر مسعود خلیلی اظهار داشت: پس از گذشت چند ماه خشکی، دیروز آب از چشمه غربالبیز مهریز که در جوار روستای مدوار قرار دارد، دوباره جاری شد. وی با اشاره به اینکه چشمه غربالبیز از چشمه‌های مهم استان یزد است، افزود: بارش چند روز اخیر در ارتفاعات منطقه موجب جاری شدن آب چشمه شد و جاری شدن دوباره آب چشمه غربالبیز موجب خوشحالی مردم شده است. خلیلی با بیان اینکه چشمه غربالبیز و اطراف آن به‌دلیل وجود برخی آثار تاریخی و طبیعی از مناطق گردشگری و طبیعی مهم استان یزد به شمار می‌رود، عنوان کرد: آب چشمه غربالبیز به روستاهای تابعه و حوالی بخش مرکزی جاری شده و به مصرف کشاورزان می‌رسد.  مجموعه گردشگری غربالبیز با مساحتی قریب به ۱۰ هکتار در مجاورت روستای مدوار و در دامنه کوهی به همین نام با چشم‌اندازی زیبا و طبیعتی منحصر به‌فرد و با محوریت چشمه‌ای که آب را از حفره‌های داخل کوه در محل جاری می‌سازد، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه به‌شمار می‌رود.

سرمای منفی 25 درجه در چهارمحال و بختیاری
شهرکرد - مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به استقرار توده هوای سرد در استان پس از بارش اخیر گفت: صبح دیروز، جمعه بلداجی با ۲۵ درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین ایستگاه استان گزارش شد. به گزارش ایرنا، مهران چراغپور افزود: دمای هوا برای شهرکرد و سورشجان منفی ۲۲ درجه، بروجن ۱۹، لردگان هفت، اردل هشت، فارسان ۲۰، سامان ۱۷، بن ۲۰، فرخشهر ۲۱، ایلبیگی ۱۲، بازفت ۲، دوآب صمصامی هشت و مالخلیفه ۷ درجه سانتیگراد زیر صفر اعلام شده است. چراغپور به پدیده مه‌گرفتگی در بسیاری از نقاط استان بخصوص در مناطق برف‌گیر و جاده‌ها اشاره کرد و گفت: با نزدیک شدن به میانه روز از شدت غلظت مه کمتر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی