صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند

ماندگاری هوای سرد با طعم آلودگی


شیما جهانبخش
خبرنگار
هرچند که بارش‌های هفته اخیر خوشحالی مردم بخصوص کشاورزان را به دنبال داشت اما آبگرفتگی معابر، کولاک و سیلاب در ۱۱ استان کشور سبب گرفتاری بیش از ۵ هزار نفر شد. طی این مدت ۴۴ شهرستان در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد درگیر سیل و آبگرفتگی بودند. حالا هم بعد از گذشت یک هفته سرد و بارانی باز هم سازمان هواشناسی از ماندگاری این هوای سرد تا اواسط هفته جاری خبر داده است. البته این وضعیت در شهر‌های صنعتی آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.
«صادق ضیاییان» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» از تداوم هوای سرد در اکثر مناطق کشور تا پنج روز آینده خبر داد و اظهار داشت: در شهرهای صنعتی و پرجمعیت این ماندگاری هوای سرد گاه سبب وارونگی هوا شده و مردم این مناطق با آلودگی هوا روبه‌رو خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه وزش باد شدید در نوار شرقی کشور سبب خیزش گرد و خاک خواهد شد، ادامه داد: با ورود توده هوای جدید تا روز دوشنبه در جنوب استان‌های فارس و بوشهر بارش پراکنده و خفیف خواهیم داشت. در استان‌های حاشیه دریای خزر بویژه سواحل غربی هم تا روز سه‌شنبه این هفته بارش‌های پراکنده ادامه خواهد داشت.
این کارشناس هواشناسی با اشاره به کاهش محسوس دما طی روزهای ابتدایی هفته جاری افزود: در روزهای ابتدایی این هفته دمای هوا در مناطق شرقی کشور به‌خصوص استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان بین 5 تا 8 درجه کاهش خواهد داشت. در این شرایط لازم است مردم با صرفه‌جویی در مصرف از بروز قطعی گاز در استان‌های سردسیر جلوگیری کنند.
 بارش گسترده باران در خوزستان
«امیرعباس نجفی»، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در این زمینه اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر 12 شهرستان استان را درگیر کرده است اما طی این مدت اهالی شهرستان آبادان با توجه به موقعیت اقلیمی و بافت قدیمی شهر بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.
وی ادامه داد: طی این مدت نجاتگران هلال احمر به ۲۰۵ نفر از اهالی مناطق کوی ولیعصر، کوی نسیم، ذوالفقاری، الوانیه، ۳۰ متری، نسار، نحر مبعل، نحر بلامه، نحر نچری، دهستان نصار و چوئبده امدادرسانی کردند.
 این مقام مسئول با تأکید براینکه علت اصلی این میزان خسارت نبود زیرساخت‌ها بوده است، گفت: شهرستان‌های آغاجاری، بهبهان، آبادان، گتوند، باغملک، دشت آزادگان، هویزه، مسجدسلیمان، ایذه، شوشتر، اندیکا و دزپارت دچار آب‌گرفتگی سیلاب بوده‌اند که به‌صورت موردی ورود آب به منازل گزارش شده است.
نجفی با اشاره به وقوع آب‌گرفتگی در مناطق شهری و روستایی، افزود: در دزپارت و اندیکا علاوه بر بارندگی شدید، پوشش سنگین برف و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی رخ داده است. در این مدت ۸۷ دستگاه خودرو نیز رهاسازی شده و ۵۲ نفر اسکان داده شده‌اند. چهار مورد انتقال به مراکز درمانی نیز داشته‌ایم.
سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان
«جلال‌الدین قادری»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اثر وقوع بارش‌های شدید و سیلاب هفته گذشته مسیر اصلی کنارک - کهیر، محورهای روستایی پارک - پیرسهراب و چاهان - زرآباد و مسیر مرزی ریمدان در جنوب بسته شده بود که با تلاش نیروهای امدادی این مسیرها در حال بازگشایی هستند.
 وی با اشاره به خسارات ناشی از سیل و طغیان رودخانه‌های محلی در مسیرهای جنوب استان گفت: میزان خسارت اولیه به زیرساخت راه‌های ارتباطی جنوب استان تاکنون ۸۵ میلیارد تومان برآورد شده است. البته برآورد نهایی پس از بررسی‌های دقیق اعلام خواهد شد.
حضور بالگرد برای امداد رسانی
«علیرضا میربهاءالدین»، مدیرعامل جمعیت هلال احمرسیستان و بلوچستان هم از امدادرسانی به هزار و ۴۴۹ نفر سیل‌زده طی هفته گذشته خبر داد و گفت: بر اثر بارندگی و جاری شدن سیل در شهرستان‌های زابل، نیمروز، هیرمند، هامون، زهک، نیکشهر، زاهدان، چابهار و راسک، ۶۳ روستا دچار سیل و آبگرفتگی شدند.
 میربهاءالدین خاطرنشان کرد: خدمات امدادرسانی در ۲۸ و ۲۹ دی ماه برای هزار و ۴۴۹ نفر آسیب دیده توسط ۱۹۱ پرسنل نجاتگر در قالب ۴۳ تیم عملیاتی انجام گرفت.
وی با تأکید بر اینکه طی این مدت، ۱۳۷ آسیب دیده در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند، تصریح کرد: برای خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل، اقلامی از قبیل چادر امدادی، همراه با ۵۱۳ تخته پتو، ۶۱ تخته موکت، ۲۸۶ قوطی کنسروجات، دو هزار و ۵۷۳ کیلوگرم نایلون سنگری، ۸۳۳ کیلوگرم برنج، ۶۴ بستــه غذایی ۷۲ ساعته، ۱۲۴ بسته غـــذایی یک ماهه، چـــای و فـــانـــوس بیــن آسیب دیدگان توزیع شده است.
میربهاء‌الدین از فعالیت یک فروند بالگرد در اجرای این طرح خبر داد و گفت: ۶۷ دستگاه خودرو شامل خودروی نجات، آمبولانس، وانت کمک دار نیز جهت اجرای طرح زمستانه در حوادث آماده به‌کارگیری است.
 امدادرسانی به ۲۵۰ آسیب‌دیده در کرمان
«رضا فلاح»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به وقوع سیل، برف و کولاک در نقاط مختلف استان، گفت: طی 2 روز متوالی بارندگی در 9 شهرستان استان سبب وقوع خسارت‌هایی شده است. طی این مدت 288نفر در این سوانح دچار حادثه شدند که از این تعداد به 251 نفر توسط نجاتگران این جمعیت امدادرسانی شده است.
وی با اشاره به وقوع سیل در شهرستان‌های کهنوج، رودبارجنوب و قلعه گنج در جنوب استان کرمان، افزود: 10 روستا در این مناطق درگیر این حادثه شدند که نیروهای هلال احمر به حادثه دیدگان این نقاط امدادرسانی کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان به وقوع برف و کولاک در شهرستان‌های ساردوئیه، انار، بافت، سیرجان، رابر و ماهان نیز اشاره کرد و گفت: به مردم گرفتار در 6 روستا و محور مواصلاتی درگیر برف در این مناطق نیز توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شده است.
وی با اشاره به حضور 41 نیروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان کرمان در این عملیات‌های امداد و نجات، بیان کرد: 36 خودرو نیز در حوادث جوی مذکور توسط نیروهای جمعیت هلال احمر رهاسازی شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی