صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

استاندار آذربایجان غربی : زلزله زدگان در سرما نمی مانند

گرمای امداد رسانی در سرمای «خوی»

تسهیلات بازسازی و کمک بلاعوض به زلزله زدگان افزایش می یابد


ایران زمین - زلزله باز هم تن فرسوده خانه های شهرستان خوی را لرزاند و دهها نفر از خانوارهای روستایی را در شب های سرد اولین ماه زمستان به زیر پناهگاه لرزان و نامطمئن چادرها کشاند. با این حال امداد رسانی مردمی و دولتی به زلزله زدگان از همان ساعت صفر وقوع حادثه آغاز و اقلام اولیه مورد نیاز از جمله، چادر، پتو، پوشاک گرم، وسایل گرمایشی، سوخت و... روانه مناطق زلزله زده شد. مسئولان استانی و دولتی نیز در بازدید از مناطق زلزله زده بر بازسازی خانه های زلزله زدگان در سریعترین زمان ممکن و افزایش تسهیلات بازسازی و کمک‌های بلاعوض تأکید کردند.
زلزله‌زدگان در سرما نمی‌مانند
استاندار آذربایجان‌غربی با تأکید بر خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده خوی، گفت: در سرما ماندن حتی یک خانواده آسیب‌دیده نیز قابل قبول نیست.
محمدصادق معتمدیان در جمع اهالی روستای وار شهرستان خوی اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله هلال احمر، بنیاد مسکن و شرکت‌هایی همچون برق و آب از همان ساعات اولیه وقوع زلزله جهادی‌وار پای کارند تا خدمات لازم به زلزله‌زدگان داده شود.
وی با بیان اینکه صدمات به واحدهای مسکونی در مقایسه با زلزله مهرماه کمتر است، افزود: به‌دلیل وقوع پی در پی پس‌لرزه‌ها، خانواده‌های زلزله‌زده روحیه مناسبی ندارند که باید در همین راستا اقدامات لازم برای ایجاد شرایط مناسب فراهم شود. استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: امکانات لازمی همچون سیستم گرمایشی برای زلزله‌زدگان فراهم شده و کمبودی در این خصوص وجود ندارد. او با تأکید بر اینکه عملیات نوسازی‌ و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده باید سریعاً آغاز شود، گفت: باید اعلام کنیم بیش‌ از ۶۷ درصد واحدهای آسیب‌دیده در زلزله مهرماه خوی در عرض سه ماه بازسازی شدند و این یک‌ عملکرد کم‌نظیر محسوب می‌شود. استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به سخنان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص حمایت دولت از زلزله‌زدگان، تأکید کرد: با حمایت دولت مردمی تسهیلات ارائه شده برای بازسازی و کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان افزایش می‌یابد.
 برزگر اظهار کرد: ۱۵ اکیپ ارزیابی متشکل از کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کار ارزیابی واحدهای مسکونی در شهر فیرورق را از نخستین ساعات روز پنجشنبه آغاز کردند و به‌صورت سه شیفت تا ساعات پایانی شب در حال ارزیابی واحدهای مسکونی بودند.
او با اشاره به دستور استاندار آذربایجان غربی مبنی بر اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی طی ۷۲ ساعت گفت: ارزیابی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده بر اثر زلزله دیروز شهرستان خوی تا پایان روز شنبه توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به‌طور کامل به پایان خواهد رسید.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی تأکید کرد: با توجه به برودت هوا و شرایط ویژه منطقه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با تمام توان در ۲ بخش اتمام بازسازی مناطق روستایی و شهری آسیب‌دیده در زلزله ۱۳ مهر ماه و آغاز بازسازی مناطق آسیب‌دیده در زلزله ۲۸ دی ماه در شهرستان خوی به خدمت‌رسانی به مردم خواهد پرداخت.
آوار بافت فرسوده بر سر «خوی»
18 دی ماه امسال، روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «دلهره زلزله خوی در تن کوچه‌های فرسوده ارومیه» به موضوع زلزله‌ای که مهر ماه همین سال در شهرستان خوی رخ داد پرداخت. این زلزله 5.4 ریشتری خسارات زیادی به بافت مسکونی روستاهای خوی زد. در این گزارش کارشناسان و مسئولان تأکید کردند مهم‌ترین دلیل این خرابی‌ها فرسوده بودن بافت مسکونی در این شهرستان بوده است و هشدار داده شد که این بافت فرسوده، خوی و دیگر شهرهای آذربایجان غربی از جمله ارومیه را هم تهدید می‌کند. زلزله‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته با بزرگی 5.4 ریشتر بار دیگر در این شهرستان رخ داد، نشان داد که بافت فرسوده، پاشنه آشیل آذربایجان غربی در برابر حوادث طبیعی است.
مردم خوی مقاوم‌سازی را به تأخیر نیندازند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی گفت: هیچ یک از واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده توسط بنیاد مسکن در روستاهای شهرستان خوی در زلزله‌های اخیر (۱۳ مهر و ۲۸ دی) آسیب ندیده است.
جعفر برزگر اظهار کرد: بازسازی و مقاوم‌سازی اماکن مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت مهندسی و براساس روش‌های روز و استفاده از مصالح استاندارد انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه از تعداد ۲۷ هزار و ۹۹۱ واحد مسکونی روستایی در سطح روستاهای شهرستان خوی، ۵۲ درصد واحدها توسط بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده است، افزود: تاکنون ۱۵ هزار از واحدهای روستایی این شهرستان توسط بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده است.
برزگر با اشاره به مقاوم‌سازی ۴۷ درصد از واحدهای مسکونی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در محدوده شهرستان خوی، ادامه داد: از مجموع ۶ هزار و ۳۹۷ واحد مسکونی، تاکنون ۲ هزار و ۹۸۷ واحد مقاوم‌سازی شده‌اند.
با توجه به قرار گرفتن استان در پهنه خطر‌پذیری بالا از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از مردم خواست با مراجعه به شعب بنیاد مسکن در شهرستان‌ها نسبت به اخذ وام مقاوم‌سازی و مقاوم کردن واحدهای مسکونی روستایی پیش از وقوع حوادث اقدام کنند.
خسارت زلزله به ۶۸۳ واحد مسکونی در خوی
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی گفت: ۶۳۵ واحد مسکونی با خسارت زیر ۵۰ درصد نیازمند تعمیر و ۴۸ واحد مسکونی با خسارت بالای ۵۰ درصد نیازمند احداث هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی با اشاره به نتیجه ارزیابی‌های اولیه صورت‌ گرفته در خصوص میزان خسارت‌های زلزله ۵،۴ ریشتری منطقه فیرورق خوی گفت: طبق بررسی‌ها، ۴۸‌ واحد با بیش از ۵۰ درصد تخریب، نیازمند بازسازی هستند.
جعفر برزگر افزود: تاکنون از مجموع ۸۵۴ واحد مسکونی ارزیابی شده، ۶۸۳ واحد مسکونی خسارتی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دیده‌اند.
او افزود: از این تعداد ۶۳۵ واحد مسکونی با خسارت زیر ۵۰ درصد نیازمند تعمیر و ۴۸ واحد مسکونی با خسارت بالای ۵۰ درصد نیازمند احداث هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی ادامه داد: به علت اینکه پیش‌تر طرح‌ مقاوم‌سازی مساکن روستایی در بخش قابل‌توجهی از منطقه اجرایی شده، میزان خسارت‌ها کم بوده است.
امدادرسانی به ۱۳ هزار و ۵۶۰ نفر در زلزله خوی
سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به ۱۳ هزار و ۵۶۰ نفر در زلزله خوی خبر داد.
بابک محمودی با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده امدادگران سازمان امدادونجات در زمین‌لرزه ۵،۴ ریشتری خوی تا صبح جمعه ۳۰ دی ماه، گفت: به ۴۵ منطقه شامل یک شهر و ۴۴ روستا امدادرسانی شد.
وی ادامه داد: امدادرسانی و اسکان اضطراری به ۱۳ هزار و ۵۶۰ نفر انجام شد که ۲۵۲ نفر از آنان به‌دلیل ترس و فرار از زلزله دچار مصدومیت شدند.
محمودی با اشاره به اینکه ۳۰ تیم شامل ۱۹۶ نفر در این عملیات حضور داشتند، افزود: دو اردوگاه اسکان اضطراری با برپایی ۱۰۰ چادر احداث شد و ۲ هزار و ۷۱۲ دستگاه چادر، ۲ هزار و ۳۹۵ بسته غذایی، هزار و ۳۳۳ تخته پتو و ۲۶۱ تخته موکت، ۴۳۵ والور نفتی نیز بین افراد زلزله‌زده توزیع شد.

برش
مناطق زلزله‌خیز خوی تا سه سال آتی بازسازی می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مناطق زلزله‌خیز شهرستان خوی در سه تا پنج سال آینده به‌طور کامل مقاوم‌‌سازی می‌شود.
محمدحسن نامی در حاشیه بازدید از اسکان اضطراری ورزشگاه شهید سلیمانی شهر فیرورق و در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: مدیریت استان آذربایجان‌غربی در ارائه تسهیلات برای نوسازی و بازسازی مناطق زلزله‌زده بی‌نظیر عمل‌ کرده و الگویی در سطح کشور است. وی با بیان اینکه میزان ارائه تسهیلات به بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی‌ افزایش می‌یابد، اضافه کرد: تسهیلات ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی مناطق حادثه‌دیده در نظر گرفته شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: کمک‌های بلاعوض دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده نیز افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه طبق ارزیابی‌های اولیه در زلزله ۵،۴ ریشتری چهارشنبه خوی ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده است، گفت: تمامی این واحدها در اسرع وقت بازسازی یا نوسازی خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی