صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۷

وزیرنفت: 23 میلیون مشترک خانگی و تجاری گاز داریم که از این تعداد گاز 17 هزار مشترک قطع شد،‌از این بابت از آنها عذرخواهی می‌کنیم

سال آینده مشکل قطعی گاز نخواهیم داشت

گروه اقتصادی/ وزیر نفت با بیان اینکه تولید گاز در کشور بی‌نظیر است، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر نرم جهانی است و اگر قرار باشد هرچه تولید می‌کنیم را به مصرف رسانیم، مشکلات کنونی ادامه خواهد یافت.
جواد اوجی در گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: بحث بهینه‌سازی از موارد بسیار مهم است. در مورد تولید و عرضه گفتم بحث توسعه میادین، فازهای پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل و مشترک گازی را مورد اشاره قرار دادم. باید به این طرف قضیه، یعنی بحث مصرف هم توجه کنیم. دولت در این مورد برنامه‌های خوبی دارد و پیشنهادهای خوبی از طرف وزارت نفت، هم در دولت و هم در مجلس، هم در بودجه ۱۴۰۲ و هم در برنامه هفتم توسعه ارائه شده است.
وی ادامه داد: با راهکارها و برنامه‌های خوب دولت هم در حوزه خانگی، هم در حوزه صنعت و حمل و نقل و همچنین با کمک مردم مصرف را کنترل خواهیم کرد. وزیر نفت ضمن تشکر و قدردانی از همه همکاران و فعالان حوزه صنعت نفت که به گفته وی نزدیک ۲ ماه است در حال آماده‌باش به سر می‌برند و پیوسته تلاش کرده‌اند، گفت: به خاطر این تلاش‌ها، هیچ وقفه‌ای در تولید نداشته‌ایم، بلکه حداکثر تولید را انجام دادیم. وی افزود: تولید بی‌نظیری بود و برای اولین بار است که رکورد ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود. وزیر نفت گفت: امروز تولید گاز خام به عدد ۹۸۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. تولید گاز خروجی از ۲۱ پالایشگاه گازی کشور نیز عدد ۸۴۸ میلیون مترمکعب است.
اوجی ضمن تشکر از رئیس جمهور اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی قبل از ورود من به استودیو گزارشی داشتند از آخرین وضعیت گازرسانی، بخصوص در مورد منطقه شمال شرق نگران بودند. وزیر نفت همچنین گفت:از همراهی و کمک معاون اول رئیس جمهور و همه استانداران و هلال احمر که در بخش توزیع سوخت مایع و وسایل گرمایش کمک کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.  اوجی افزود: از همین جا به مردم عزیز ایران می‌گویم که با تدابیر خوبی که دیده شده، هم در بحث اقدامات کوتاه مدت و هم در مورد اقدامات بلندمدت در آینده شاهد این اتفاقات نخواهیم بود. وی ادامه داد: با توجه به گستردگی شبکه گازرسانی که به حدود ۴۸۰ هزار کیلومتر می‌رسد و در دنیا بی نظیر است، این شبکه را تقویت می‌کنیم طوری که همه شهروندان و همه مشترکان از این نعمت بهره‌مند بشوند.
از ملت شریف ایران عذرخواهی می‌کنم
اوجی گفت: ۲۳ میلیون مشترک در بخش خانگی و تجاری داریم که در اتفاق اخیر فقط گاز ۱۷ هزار مشترک آن هم در بخش تربت جام قطع شد که در آنجا هم بحث توزیع سوخت مایع و وسایل گرمایشی را داشتیم.  وزیر نفت اظهار داشت: اعلام کردم که در هر شهرستان یا هر جایی که قطعی گاز دارد سوخت مایع و وسایل گرمایشی توزیع شود، به علاوه اینکه پرداخت قبض برق همان ماه را هم کاملاً قبول کردیم. یعنی وزارت نفت قبول کرد که این قبض پرداخت شود.
 وی گفت: از ملت شریف و مردم عزیز کشور اگر به زحمت افتادند عذرخواهی می‌‌کنم اما به شما می‌گویم با تدابیری که دولت اندیشیده در سال آتی شاهد این اتفاقات هم نخواهیم بود.
وزیر نفت ادامه داد: فقط ۱۷ هزار از ۹۷ هزار مشترک گاز در شهرستان تربت‌جام با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو هستند. با توجه به تمهیداتی که از دو ماه قبل از سوی وزارت نفت انجام شده، به‌ هیچ‌ عنوان در این زمینه غافلگیر نشده‌ایم و تلاش کرده‌ایم با تغییر آرایش در شبکه گازی، استفاده از لوپ‌های خطوط لوله در سراسر کشور و مصرف بهینه از سوی مردم از قطع بیشتر گاز در کشور جلوگیری کنیم. وی با اشاره به قطع گاز ۱۷ هزار مشترک گازی در تربت‌جام بیان کرد: قبض برق همه این مشترکان در ماه جاری ازسوی وزارت نفت پرداخت خواهد شد.
سرمای کم‌سابقه باعث شد رشد مصرف گازی رقم بخورد
وزیر نفت با بیان اینکه در بعضی از روزهای دی‌ماه ۱۴۰۱ مصرف روزانه بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به‌دلیل سرمای شدید و پایداری هوا نسبت به مدت مشابه پارسال تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: طی ۳۳ سال سابقه کاری‌ام در صنعت نفت تاکنون چنین سرمای پایداری در کشور شاهد نبوده‌ام.
اوجی با یادآوری این موضوع که در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم روزانه حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز وجود داشت، بیان کرد: در همان زمان همه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که دولت برای گذراندن زمستان با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود، اما به لطف پروردگار و تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت و با مجموعه اقدام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، زمستان پارسال را بدون قطعی گاز سپری کردیم. وی با اشاره به قطعی گاز و برق در زمستان ۹۹ تصریح کرد: صنعت نفت با تکیه بر کارکنان متخصص خود با مجموعه اقدام‌هایی همچون برداشت حداکثری از میدان‌های مستقل گازی و مشترک، تعمیرات بموقع تأسیسات گازی در سکوها، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز توانست امسال در کشور تولید حداکثری گاز داشته باشد.
وزیر نفت ضمن اشاره به کمبود ۲۵ تا ۳۰ درصدی سطح ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور طی زمستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، گفت: پارسال با بسیج نفتکش‌های جاده‌پیما و تأمین سوخت Heavy End (سوختی شبیه گازوئیل) از مجتمع‌های پتروشیمی توانستیم سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها را تأمین کنیم. اوجی با تأکید بر اینکه از روز نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم اقدام‌هایی در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز در دستور کار قرار داشته است، اظهار کرد: همان‌طور که مطلع هستید از سال ۱۳۹۴ تعرفه‌های گازبها در کشور هیچ تغییری نداشته است، اما از ابتدای امسال با هدف اصلاح الگوی مصرف تعدادی جریمه و تشویق برای مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف ازسوی شرکت ملی گاز ایران در نظر گرفته شد که در کاهش مصرف گاز بسیار مؤثر بوده است، در همین حال همزمان با این اقدام کارکنان صنعت گاز عملکرد موتورخانه‌ها در بخش‌های خانگی و اداری را به‌طور رایگان بهینه کردند.
وی با اشاره به مجموعه اتفاق‌های اخیر در کشور به سبب کاهش شدید دما و پایداری سرما، گفت: پارسال مطالعات و بررسی‌های پرشماری روی نقاط ضعف ۴۸۰ هزار کیلومتر از خطوط انتقال گاز سراسر کشور انجام شد تا بتوانیم در زمستان مدیریت بهتری روی شبکه گاز کشور داشته باشیم.
 وزیر نفت به قطع سوآپ و واردات گاز از ترکمنستان از هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: به سبب کاهش شدید دمای هوا و بدون کوچک‌ترین بحث سیاسی ترکمنستان برای جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی خود سوآپ گاز را متوقف کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی