صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۵

دیگه چه خبر؟

سرشبکه باند «جوانان محلات تهران»در نهایت دستگیر شد

 خبر اول اینکه، علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران از دستگیری یکی از عناصر مهم آشوب‌های اخیر خبر داد. وی در توضیح مورد دستگیر شده گفت: فرد مورد اشاره در ارتباطات خود از طرف سرویس‌های جاسوسی بیگانه به شبکه اینترنشنال وصل شده بود و ارتباط گسترده‌ای با این شبکه داشت و بخش مؤثری از محتوای اغتشاشات برای این شبکه را تأمین می‌کرد. دادستان تهران با اشاره به اینکه متهم از لیدرهای اغتشاشات و از نزدیکان یکی از سرکردگان ضد انقلاب خارج‌نشین بوده است، گفت: از ابتدای بروز اغتشاشات در کشور گروهی با پوشش و عنوان جعلی «جوانان محلات ایران» با اعلام فراخوان و برنامه‌ریزی برای ایجاد آشوب در سراسر کشور پا به عرصه گذاشت. این گروه  بر اساس رصدهای دقیق و ردزنی‌های فنی سایبری فراجا ارتباط بدون واسطه‌اش با سرویس‌های جاسوسی آشکار شده و زیر چتر اطلاعاتی نیروهای امنیتی قرار گرفت. گروه مورد اشاره راهبرد خود را بهره‌برداری از ظرفیت اراذل و اوباش و وارد مدار کردن اراذل به اغتشاشات قرار داد. دادستان تهران افزود: افسر هادی سرویس جاسوسی با سرپل ارتباطی در تهران تماس گرفته و ضمن تعریف یک خط ارتباطی امن همه دستورها و فرامین را برای وی در تهران ارسال می‌کرد. صالحی با اشاره به اینکه در تمام طول‌ مدت بروز اغتشاشات گروه اراذل و اوباش زیر چتر اطلاعاتی نیروهای امنیتی بوده است، گفت: نیروهای هوشیار فراجا بلافاصله با شناسایی رفتارهای سایبری گروه مورد اشاره و انجام عملیات‌های دقیق، فنی و پیچیده سایبری خیلی زود توانستند نفر اصلی پشت فعالیت‌های مجازی این گروه را شناسایی کرده و برای رسیدن به دیگر حلقه‌های وصل به سرویس جاسوسی زیر نظر بگیرند همچنین در همین رابطه در استان‌های مختلف رابطان شبکه اراذل و اوباش بازداشت شدند. به‌ گفته صالحی، فرد بازداشت شده در بخشی از اعترافات اولیه خود به ارتباط مداوم با شبکه اینترنشنال سعودی اقرار می‌کند. به گزارش ایرنا، متهم بازداشت شده داماد یکی از سرکردگان ضدانقلاب خارج‌نشین است و با بازداشت وی شبکه معاند اینترنشنال یکی از مهم‌ترین رابطان خود در داخل کشور را از دست داده است. دادستان تهران ادامه داد: برای متهم بازداشت شده علاوه بر نقش محتوایی مسئولیت پخش منابع مالی بین اراذل و اوباش نیز در نظر گرفته شده بود که در همین رابطه گفتنی است به کیف پول دیجیتال متهم سه روز قبل از بازداشت مبالغی واریز شده بود. مبدأ واریز رمزارزهای موجود در کیف دیجیتال متهم، انگلیس و امریکا بوده است.

پدافند ایرانی جایگزین همتای روسی در سوریه

 خبر دیگر اینکه، یک خبرنگار سوری خبر داد که سامانه پدافند ایرانی «باور» جایگزین سامانه روسی «اس300» در جبهه‌های این کشور شده است. «سیرین گرل» این تحول را «پیشرفتی عظیم در جبهه جنگ سوریه» توصیف کرد و نوشت: «سامانه پدافند «باور» ایران در سوریه مستقر شده است که می‌تواند موشک‌های اسرائیلی را ساقط کند.» سامانه پدافندی «باور» نمونه ارتقا یافته اس300 روسی است که به دست دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است. پیشتر برخی رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که روسیه سامانه‌های پدافندی خود را از سوریه به جنگ اوکراین منتقل کرده است.

تعبیر نتانیاهو: شمشیر ایران بر گردن صهیونیست‌ها

 شنیدیم که، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که آغاز دولت وی با اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی همراه شده است، بار دیگر ادعاهای خود علیه نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تکرار کرد. وی بدون اشاره به جنگ‌افروزی‌های این رژیم و تهدید کشورهای منطقه، مدعی شد که ایران مسئول ۹۰ درصد مشکلات خاورمیانه است. نتانیاهو، اضافه کرد: «تجاوزات رژیم متعصب تهران منطقه ما را بی‌ثبات می‌کند، این رژیم تهدید می‌کند که ما را نابود می‌کند و به کشورهای دیگری که به سمت ما نگاه می‌کنند آسیب می‌رساند. اینجا به صراحت می‌گویم: منتظر نخواهیم بود که شمشیری تیز بر گردنمان بگذارند.» این لفاظی‌های جدید درحالی است که کارشناسان دولت وی را مستعجل توصیف کرده و درعین حال معتقدند که این اظهارات، با هدف امتیازگیری از دولت امریکا و ارعاب کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

بازداشت تبعه آلمان حین عکاسی از مراکز حساس‌

 دست آخر اینکه، یک تبعه آلمانی هنگام عکسبرداری از تأسیسات نفتی امیدیه بازداشت شد. امیدیه در استان خوزستان واقع است و میدان نفتی آغاجاری در محدوده این شهر قرار دارد. پیش از این نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از بازداشت برخی اتباع بیگانه از جمله آلمان در اغتشاشات اخیر خبرداده بودند. علاوه بر این، برخی نهادهای امنیتی نیز در گذشته گزارش‌هایی از سفرهای به اصطلاح گردشگری اعضای سفارتخانه انگلیس به شهرهای مختلف کشور خبرداده بودند که در آن، این افراد به نمونه‌برداری از خاک مناطق آزمایش موشکی مبادرت می‌کردند. به گفته کارشناسان، یکی از علل اصلی مواضع خصمانه سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال حوادث اخیر ایران ناشی از ضربات اساسی به تیم‌های جاسوسی آنها بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی