صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۵

پس از واکنش دستگاه سیاست خارجی کشورمان رقم خورد

عقب‌نشینی سئول از موضع غیر دیپلماتیک

گروه سیاسی/ چندی قبل یون سوک یول، رئیس جمهور کره‌جنوبی در جریان سفر جاری به امارات، دیداری با سربازان کره‌ای مستقر در این کشور انجام داد و در حالی که لباس فرم ارتش کره جنوبی را به تن داشت، در سخنانی تهدیدزا و بی‌ارتباط با دولتش، ایران را دشمن امارات توصیف کرد و گفت: «شما اینجا هستید زیرا امارات ملت برادر ما است. و (دفاع از) امنیت ملت برادرمان به اندازه امنیت کره جنوبی مهم است. دشمن و تهدید اصلی برای امارات، ایران است و دشمن ما کره شمالی است... ما در موقعیتی بسیار شبیه به امارات هستیم.» پس از انتشار این سخنان دوشنبه شب ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت‌آمیز رئیس‌جمهور کره‌جنوبی است، افزود: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و بویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است. به گزارش ایرنا، اما حرف‌های نسنجیده رئیس جمهوری کره جنوبی در جریان سفر اخیرش به امارات متحده عربی نه تنها اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال داشت و وزارت خارجه کره را هم به مخمصه انداخت، بلکه صدای احزاب داخلی این کشور را نیز درآورده است؛ حرف‌هایی که احزاب داخلی آن را به‌درستی «فاجعه دیپلماتیک» دانسته‌اند.
بیانیه توضیحی سئول
حالا وزارت امور خارجه کره جنوبی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و به حداقل رساندن تبعات دیپلماتیک حرف‌های دردسرساز یون سوک یول درباره ایران، انجام اقداماتی را در دستور کار قرار داده و دیروز هم بیانیه‌ای کتبی در این خصوص در اختیار رسانه‌ها قرار داد. وزارت امور خارجه کره جنوبی در این بیانیه کتبی که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، حرف‌های یون سوک یول را بی‌ربط به روابط این کشور با ایران دانست و خواستار عدم برداشت نادرست از حرف‌های رئیس جمهور این کشور شد و ادعا کرد که یون سوک یول این حرف‌ها را صرفاً برای تهییج و تشویق سربازان کره جنوبی مطرح کرده است. در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی آمده است: «از زمان شروع روابط دیپلماتیک با ایران در سال 1962، کشور ما روابطی دوستانه و همراه با تعامل و همکاری با ایران داشته است و تعهد ما به ادامه توسعه روابط دوجانبه دوستانه با ایران همچنان به قوت خوب باقی است.»
انتقاد کره‌ای‌ها از رئیس جمهورشان
رسانه کره‌ای «کوریا تایمز» دیروز به حواشی ایجاد شده در خصوص حرف‌های رئیس جمهور این کشور درباره ایران پرداخت و با انعکاس واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به حرف‌های یون سوک یول، نوشت: دولت سئول در تکاپو برای جلوگیری از تبدیل شدن این مسأله به مشکلات دیپلماتیک با ایران است. کیم هیون جونگ، رئیس حزب دموکرات کره جنوبی به عنوان حزب مخالف نیز، در اعتراض به اظهارات اخیر رئیس جمهوری این کشور درباره ایران تصریح کرد: این موضوع یک «فاجعه دیپلماتیک» است که می‌تواند به منافع ملی دو کشور آسیب برساند. با این حال، با توجه به اینکه وزارت امور خارجه کره جنوبی پیش از دریافت اعتراض رسمی ایران، در حال مذاکره بر سر این موضوع با طرف ایرانی بود، به نظر می‌رسد که ایران همچنان از اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی ناراضی است و این مسأله ممکن است به یک مشکل دیپلماتیک بین دو کشور تبدیل شود.
جستجو
آرشیو تاریخی