صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفت - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۲

با برگزاری رزمایش دریایی سپاه در قلب خلیج فارس به نمایش درآمد

شهپادهای ایران، مدافعان امنیت خلیج فارس

گروه سیاسی/ برای دومین بار در کمتر از یک ماه پهنه دریایی جنوب کشور صحنه نمایش اقتدار و آمادگی‌ نیروهای مسلح برای مقابله با  هرگونه تحرک تهدیدآمیز بیگانگان قرار گرفت. پس از رزمایش دریایی ذوالفقار ارتش در سواحل مکران و شرق تنگه هرمز این بار سواحل جزیره فارسی در قلب خلیج فارس شاهد برگزاری رزمایش نیروی دریایی سپاه بود؛ رزمایشی که مزیّن به نام سردار شهید نصرالله شفیعی بود ودر آن  سامانه موشک‌های کروز دریایی در کلاس‌های متفاوت، پهپاد‌های بمب‌افکن و نقطه‌زن با اهداف چندگانه و همزمان و سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی به نمایش درآمدند و نیروی دریایی سپاه با شلیک راکت بالگرد‌ها، هلی‌برن تکاوران ویژه بر موقعیت‌های متحرک و شناور و برگزاری رژه اقتدار بسیج دریایی مردم‌پایه عملکرد مطلوب مؤلفه‌های دفاعی قدرت  خود را به اجرا گذاشت.
به گزارش ایرنا، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره مختصات و نقاط تمایز این رزمایش در مقایسه با رزمایش‌های گذشته، گفت: رزم سطحی شناور‌های هجومی و موشک‌انداز با شلیک موشک‌های کروز دریایی و انواع راکت‌ها و مین‌ریزی گسترده آفندی و پدافندی در محدوده رزمایش شلیک و اصابت همزمان موشک‌های کروز دریایی از دو جغرافیای متفاوت به یک هدف مشخص، اصابت پهپاد‌ها به‌صورت همزمان به یک هدف مشخص از قرارگاه‌های متفاوت، از جمله اقداماتی بود که در این رزمایش با موفقیت انجام پذیرفت.
 
مردمی کردن امنیت سواحل
دریادار تنگسیری تنوع و حجم زیاد آتش و انفجار در سواحل جزیره فارسی به‌منظور تمرین دفاع مستحکم استفاده از سلاح‌های هوشمند زیرسطحی جهت حمله و انهدام پایگاه‌ها و تأسیسات دریایی و ساحل دشمن، سازماندهی کامل و به‌کارگیری نیروی نارنجی دشمن فرضی در کلاس دشمن واقعی را از دیگر برنامه‌های این رزمایش توصیف کرد و با اشاره به حضور فعال و گسترده دریادلان بسیج دریایی و وابستگان نیروی دریایی سپاه در جغرافیای رزمایش به‌منظور مردمی کردن امنیت سواحل و آب‌های سرزمینی  به عنوان دیگر ویژگی‌ رزمایش شهید شفیعی، افزود: تمرین تاخت آبی-خاکی علیه پایگاه و تأسیسات دریایی دشمن و هماهنگی و هم‌افزایی با به‌کارگیری شبکه یکپارچه پدافند هوایی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این رزمایش بود که با کیفیت و دقت بالا و مثال‌زدنی به منصه ظهور رسید.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر برگزاری موفقیت آمیز تمام مراحل عملیاتی پیش‌بینی شده رزمایش بومی بودن تجهیزات و تسلیحات نظامی بکار رفته در رزمایش را از دیگر نقاط قوت آن دانست و گفت: هندسه قدرت رزم بر اساس تهدیدات و فعالیت‌های نظامی دشمن طراحی و ساخته شده است و به برکت انقلاب اسلامی توسط دانشمندان جوان و متعهد کشور تولید و تکثیر شده است و کاملاً بومی و ملی است و در این زمینه اصلاً نیازی به هیچ طرف خارجی نداریم و کاملاً مستقل و خودکفا هستیم.
 
تمرین مقابله با شناورهای بدون سرنشین امریکایی
به نمایش در آمدن سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی سپاه در رزمایش روزگذشته یکی از رویدادهایی بود که توجه رسانه‌های خارجی را نیز به خود معطوف ساخت. نزدیک به دو ماه پیش بود که فرمانده نیروهای تروریستی امریکایی سنتکام در سخنانی مدعی شد  که تا سال آینده میلادی این نیرو ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰  شناور سطحی و زیرسطحی بدون سرنشین را در آب‌های استراتژیک خلیج فارس مستقر خواهد کرد. این ادعا یک ماه پس از آن  مطرح ‌شد که نیروی دریایی ارتش کشورمان از توقیف دو شهپاد امریکایی در «حوزه دریای سرخ» خبر داد. خبری که با وجود انکار ارتش امریکا از سوی روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال هم مورد تأیید قرار گرفت. زیرا یک مقام امریکایی در گفت‌وگو با این روزنامه مدعی شده بود دوربین شهپادهایی که ایران به امریکایی‌ها پس داده مفقود شده‌اند.
بر همین اساس نیز امیر دریادار شهرام ایرانی در واکنش به ادعای امریکا مبنی بر استقرار شهپادهایش در خلیج فارس به یادآوری این نکته اکتفا کرد که «ما پیش از این  شهپادها را جمع کردیم و چون امریکا تضمین داد که شهپادها را جمع کند، آنها را بازگرداندیم. ولی اگر دوباره این اتفاق بیفتد باز هم آنها را جمع می‌کنیم». اواخر آذر هم پایگاه خبری «اسرائیل دیفنس» مدعی حضور شناورهای بدون سرنشین ارتش رژیم صهیونیستی در آب‌های خلیج فارس شد.
با وجود این تحرکات به نمایش در آمدن سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی (شهپاد زیرسطحی) از سوی نیروی دریایی سپاه راهبرد  بازدارنده و پیش‌رونده نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت و نشان داد خواب نیروهای متخاصمی همچون امریکا و رژیم صهیونیستی برای جولان در حوالی آب‌های سرزمینی ایران با سامانه‌های سطحی و زیرسطحی بی‌سرنشین تعبیر نخواهد شد.
امنیت پایدار پیام رزمایش‌های دریایی ایران
همچنان که فرمانده نیروی دریایی سپاه روز گذشته در بیان اهداف رزمایش روز گذشته تأکید کرد: «با آمادگی‌های همه‌جانبه نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز هیچ گزندی متوجه امنیت پایدار جاری در این منطقه نخواهد بود و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز بخوبی از آمادگی‌های رزمندگان ما برای مقابله قاطع با هرگونه تهدید و ماجراجویی به‌عنوان یک حقیقت انکارناپذیر، آگاه هستند»، برگزاری رزمایش‌های متعدد بویژه در یک سال اخیر از رزمایش پیامبر اعظم 17 در آذر سال 1400 تا  رزمایش ذوالفقار ارتش و رزمایش شهید نصرالله شفیعی نیروی دریایی سپاه علاوه بر تأکید بر توان بالای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت منطقه از خلیج فارس تا دریای مکران بر واقعیت دیگری نیز اشاره دارد و آن توان غیرقابل انکار ایران برای بهره‌گیری از حاکمیت خود بر تنگه هرمز و استفاده از آن در مقابل هرگونه تجاوزگری  و زیاده‌خواهی دشمنان است. توانی که هر زمان می‌تواند با اجرایی ساختن تهدید بالقوه بستن تنگه هرمز به عنوان شاهراه انرژی جهان منافع دشمنان در دورترین نقاط را در مخاطره جدی قرار دهد. واقعیتی که بر اهمیت برگزاری رزمایش‌های دریایی از حیث بازدارندگی تأکید دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی