بارسلونا، رئال مادرید را در فینال سوپرجام اسپانیا تحقیر کرد

جام جواهرنشان کاتالان!


گروه ورزشی/ ژاوی هرناندس سرمربی بارسلونا، اولین جام خود را از زمان پذیرفتن هدایت این تیم به دست آورد. او با شکست دادن رئال مادرید با نتیجه 3-1 در فینال سوپرجام اسپانیا این جام باارزش را کسب کرد تا شیرینی آن برای خودش و هواداران بارسلونا دوچندان شود. روبرت لواندوفسکی، گاوی و پدری سه گلزن تیم کاتالان در ال کلاسیکوی سوپرجام بودند؛ دیداری که در ریاض برگزار شد و آبی‌اناری‌پوشان برتری خود را به رخ مادریدی‌ها کشیدند و در پایان چهاردهمین قهرمانی بارسلونا در سوپرجام اسپانیا ثبت شد. روز یکشنبه دقیقاً 435 روز بود که ژاوی، سرمربی بارسلونا شده بود و او در این مدت نتوانسته بود هیچ جامی برای تیمش کسب کند. از سویی حذف از لیگ اروپا توسط فرانکفورت، باخت در جام حذفی مقابل بیلبائو و ناکامی در سوپرجام سال گذشته و البته حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا کارنامه ضعیفی را برای ژاوی ثبت کرده بود. ژاوی حتی در چند وقت اخیر بابت تعویض‌ها و نوع مدیریت تیم هم مورد انتقاد قرار گرفته بود و حالا این برد و این جام می‌تواند تا حد زیادی او را از زیر فشار خارج کند.
قهرمانی در سوپرجام اگرچه خیلی باارزش به حساب نمی‌آید چون بازی‌های زیادی برای کسب آن لازم نیست اما در هر صورت یک جام است و همین که مقابل رئال‌مادرید به دست آمد هم باعث می‌شود اهمیت آن بیشتر شود، بخصوص برای ژاوی که به مرز بحران نزدیک شده بود. سرمربی بارسا پس از بازی گفت: «قطعاً ما نیاز بیشتری به این قهرمانی در مقایسه با رئال داشتیم. آنها بیشتر از ما در سال‌های اخیر جام گرفته‌اند. طبعاً بسیار خوشحالم و تیم استحقاق این قهرمانی را داشت. بازیکنان بسیار تلاش کردند و در تیم همدلی زیادی می‌بینم. فضای رختکن فوق‌العاده خوب است.»
در سمت مقابل رئال مادرید روزهای خوبی را نمی‌گذراند. آنها در نیمه‌نهایی سوپرجام به سختی و در ضربات پنالتی از سد والنسیا گذشتند و قبل از آن هم در لالیگا مقابل ویارئال مغلوب شده بودند. کارلو آنچلوتی سرمربی رئال بعد از بازی گفت: «باید از این شکست درس بگیریم. در مقطع دشواری قرار داریم. البته نباید خیلی این شکست را دراماتیک کنیم. مشخص بود که تیم در بهترین فرمش نیست و متوجه نقاط ضعف و کاستی‌هایی در تیم شدم. ضربه خوردیم ولی رئال همیشه برمی‌گردد. در این بازی دو گل اول را به بارسا هدیه دادیم و هرگز مثل یک تیم منسجم نبودیم. باید بیشتر کار کرده و اشتباهات را برطرف کنیم. برابر والنسیا در کارهای دفاعی خوب بودیم ولی امشب بار دیگر اشتباهات قدیمی تکرار شدند.»
جواهری در خط میانی
بارسا این جام را با دو جواهر ارزشمند خود به دست آورد و به همین دلیل باید به آن لقب جام جواهرنشان را داد. گاوی و پدری، در خط میانی بارسلونا دو الماس ارزشمند و یادآور دوران طلایی ژاوی و اینیستا در این تیم هستند. گاوی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و شایسته کسب این عنوان هم بود. او یک گل زد و دو پاس گل داد اما تأثیر او در زمین بازی بسیار فراتر از این آمار بود. دوندگی و جنگندگی بالا در کنار تکنیک و تیزهوشی بی‌نظیر باعث شده بارسلونا در خط میانی یک امتیاز ویژه داشته باشد. او فقط 18 سال دارد اما به تنهایی خط میانی رئال مادرید را که با حضور لوکا مودریچ، تونی کروس و کاماوینگا عملکرد ضعیفی داشتند، از کار انداخته بود. ژاوی بعد از بازی در مورد عملکرد فوق‌العاده گاوی این‌طور گفت: «او قلب و جانش را در زمین می‌گذارد و بازیکنی خارق‌العاده است. وقتی در زمین نیست، همیشه حس بدی به من دست می‌دهد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی