ضریب تأمین امنیت غذایی افزایش خواهد یافت

عرضه مرغ لاین «آرین پلاس» تا پایان دولت سیزدهم به بازار


امین محمودی
خبرنگار
تأمین امنیت غذایی طی سالیان اخیر به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها و شاخص‌های توسعه یافتگی کشورهای مختلف جهان تبدیل شده که در این بین عرضه پروتئین حیوانی مانند مرغ و تخم مرغ در سبد غذایی به عنوان یک معیار اساسی در تأمین امنیت غذایی جامعه محسوب می‌‌شود.
در حال حاضر ارزش غذایی بالا، محبوبیت جهانی و اقتصادی بودن تولید گوشت مرغ سبب شده که مصرف این کالای اساسی در سراسر جهان طی 50 سال از 10 میلیون تن به 120 میلیون تن برسد و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن باشد که تا هشت سال دیگر مرغ تأمین کننده نیمی از گوشت مصرف مردم جهان باشد. اما در کشورمان صنعت پرورش جوجه‌های گوشتی یکی از زیربخش‌های مهم و اساسی بخش کشاورزی و از لحاظ تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای غذایی و پروتئینی کشور از اهمیت شایانی برخوردار است.  با افزایش جمعیت و رشد تقاضای محصولات پروتئینی، توجه به افزایش بهره‌وری نهاده‌های تولید اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا منابع در بخش تولید محدود بوده و عدم توجه به اصل بهره‌وری در مراحل تولید، باعث اتلاف منابع و عدم استفاده از فرصت‌ها در جهت رشد تولید خواهد شد.
به همین منظور برای خودکفایی در تولید مرغ مادر از سال 98 تاکنون تلاش‌های زیادی توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اقتصادی کوثر صورت گرفته و به نظر می‌‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد تأمین کامل بازار از طریق مرغ لاین تمام ایرانی باشیم. فرایند تولید مرغ گوشتی ابتدا از مرغ لاین شروع شده، سپس به مرغ اجداد و مرغ مادر رسیده و در نهایت، نسل بعدی مرغ تجاری یا همان مرغ گوشتی است که به مصرف مردم می‌‌رسد. از طرف دیگر ایران هشتمین کشور در جهان پس از امریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه است که دارای مرغ لاین به نام آرین است و تنها کشور منطقه است که به تولید این محصول می‌‌پردازد. در حال حاضر سهم آرین در بخش مرغ اجداد کشور (دومین بخش هرم تولید مرغ) 47 درصد است و وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه به این بخش و حمایت از صادرات مرغ که تولید آن براساس مرغ مادر لاین بوده است، قصد دارد میزان وابستگی به سویه‌های خارجی را کاهش دهد.
مرغ لاین آرین قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است
در همین خصوص مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: تحقیقات علمی گسترده‌ای برای بهبود عملکرد مرغ نژاد آرین در مؤسسه علوم دامی در حال انجام است تا در آینده مرغ لاین آرین پلاس تولید شود. وی افزود: روی مرغ آرین اقدامات اصلاح نژادی در مدت چند سال انجام می‌شود  تا این گونه ویژگی‌های مناسب‌تری داشته باشد و نقطه نظرات تولیدکنندگان را تأمین کند. رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: مرغ آرین موجود برای تولید مرغ  با وزن کمتر از 2 کیلوگرم عملکرد خوبی دارد و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.  وی تصریح کرد: اقدامات اصلاح نژادی روی مرغ آرین و معرفی آرین  پلاس چند سال طول می‌کشد و تا پایان دولت سیزدهم به بازار عرضه خواهد شد.
کاهش وابستگی به واردات مرغ لاین با احیای آرین
همچنین مهدی سروی، کارشناس مسائل کشاورزی و امنیت غذایی در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص اهمیت احیای لاین آرین اظهار کرد: واردات گونه‌های خارجی مرغ از جمله راس و کاب از انگلیس و امریکا سبب شد که در دهه 80 سهم مرغ آرین را از تأمین بازار از 85 درصد  به 2 درصد برساند با این حال طی سالیان اخیر خوشبختانه سهم آرین از مرغ اجداد کشور به 50 درصد رسیده است. وی افزود:  با این حال به نظر می‌‌رسد تقویت و نوسازی تجهیزات محل نگهداری آرین در کشور، پرداخت مشوق به تولیدکنندگان آرین و استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی ضمن توجه به تجربیات جهانی در این حوزه از طرف وزارت جهاد کشاورزی می‌‌تواند ایران را به سمت خودکفایی سوق دهد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی