در مراسم «آرمان روح‌الله» عنوان شد

فراموشی قهرمانان واقعی قهرمان شدن افراد خیالی

​​​​​​​فرهنگی/ سیزدهمین جشنواره عمار به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؛ جشنواره‌ای که عنوان مردمی‌ترین رویداد سینمایی را بر تارک خود دارد و در عین حال بازتاب دهنده دغدغه‌های روز جامعه نیز است. انتخاب «زن ایرانی» به‌عنوان محور جشنواره این دوره و برگزاری رویدادهای جانبی با همین محوریت، اجرای نشست خبری جشنواره به یاد شهید آرمان علی‌وردی در شهرک اکباتان، آیین اختتامیه به یاد شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ در این مکان مقدس و... از جمله اقدامات ابتکاری برگزارکنندگان جشنواره در واکنش به ناآرامی‌های اخیر بوده است. در همین راستا متولیان جشنواره به یاد شهید آرمان علی‌وردی و شهید روح‌الله عجمیان در مراسمی با عنوان «آرمان روح الله» از هنرمندان و فعالان جبهه انقلاب و بویژه آنانی که در قالب اثر هنری به وقایع اخیر واکنش نشان دادند قدردانی کردند.
نانوا قهرمان ملت می‌شود نه فوتبالیست
«آرمان روح الله» با قرائت قرآن توسط برادر نوجوان شهید آرمان علی وردی آغاز شد. اجرای مراسم را فضه سادات حسینی بر عهده داشت. حسن روح الامین، علی محمد مؤدب، هادی آزرم و جمعی از هنرمندان جوان و خانواده‌های شهدای وقایع اخیر از جمله حاضران در مراسم بودند. سهیل اسعد، دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی از سیستم قهرمان‌سازی و سلبریتی‌پروری در غرب گفت و تأکید کرد «غرب فوتبالیست و اهل موسیقی را به قهرمان تبدیل کرده و جای قهرمان واقعی و تخیلی را عوض کرده است.»
اسعد با اظهار اینکه افتخار می‌کند وطن خود آرژانتین را ترک کرده‌ و جزوی از جمهوری اسلامی شده‌ است، ادامه داد: «وقتی به معنای عمار نگاه می‌کنید می‌فهمید مفاهیم کاملاً در دنیا منقلب شده و انقلاب توانسته مفاهیم حق را نگه دارد. من به‌عنوان یک آرژانتینی اگر برگردم به کشورم هزار دلار حقوق می‌گیرم و فردی دیگر به خاطر اینکه با توپ خوب بازی می‌کند ماهی 200 میلیون دلار دستمزدش است و این خطرناک است.»
او با بیان اینکه وقتی معادلات به هم می‌خورد، اهل فکر و اهل مجاهدت می‌شوند احمق جامعه و اهل بازی و فوتبال و موسیقی می‌شوند قهرمان، اظهار داشت: «غرب روی این کار می‌کند که قهرمان واقعی فراموش و قهرمان خیالی به قهرمان تبدیل شود. اما عمار این کار را می‌کند که یک نانوا و یک خیاط قهرمانان ملت شوند و این بسیار ارزشمند است.»

اهدای دستکش ننه عصمت به محمد جواد طاهری
در ادامه برگزیدگان بخش‌های مختلف موسیقی، شعر، کارتون، تصویرسازی، پوستر و... معرفی شدند. در بخش‌ اهدای جوایز که با حضور خانواده شهدا همراه بود، سخنانی کوتاه مطرح شد. پدر شهید رسول خلیلی از ایستادگی در راه ولایت گفت: «ما اعتقاد داریم شهدا رفته‌اند در معرکه و جانشان را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و خدا پذیرفت و اینکه بتوانیم ادامه دهنده راهشان باشیم توفیقی است. باید هر از گاهی نماز شکر بخوانیم و از خدا بخواهیم تا آخر در راه ولایت باشیم.» و مادر شهید علی وردی از هنرمندانی که با آثارشان یاد شهدا را زنده نگه داشتند، قدردانی کرد.
در این مراسم جایزه ویژه دستکش ننه عصمت به جهت حرکت خودجوش و انقلابی در عرصه هنر و طراحی و واکنش بموقع و جریان‌ساز نسبت به مسائل روز در عرصه هنرِ کاریکاتور توسط خانواده شهید محمدحسین حدادیان به محمدجواد طاهری از فعالان طنز جبهه انقلاب اهدا شد.
در بخش شعر ضمن قدردانی از مثنوی «خط امام» سروده حسین خزائی، مربع‌ترکیب «نگاه آرتین» سروده مجید تال و غزل «گرد و غبار» سروده ایمان طرفه‌، لوح‌ افتخار این بخش به علت تلقی درست از فتنه، سلامت زبان و قوت ادبی و استفاده مناسب از عناصر ادبی به «هیاهو» از سید محمدجواد شرافت از قم اهدا شد. فانوس این بخش به علت واکنش سریع و بهنگام به اتفاقات روز و خلق آثار قوی متعدد در ایام فتنه به مهدی جهاندار از اصفهان رسید.
در بخش موسیقی ضمن قدردانی از اثر «اغتشاش» به خوانندگی زین‌العابدین حجتی (شبزده) و اثر «ایران قوی» کاری از گروه سرود آفاق تهران، هیأت داوران لوح افتخار این بخش را به‌دلیل «پرداختن به موضوع شهادت و اتفاقات روز از زبان دانش‌آموزان و تصویرسازی مدرسه، داشتن ملودی شیرین و تنظیم خوب و اجرای کوک، همچنین واکنش سریع به اتفاقات روز» به اثر «آرمان عزیز» به تهیه‌کنندگی مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان قم اهدا کرد. فانوس این بخش به‌دلیل تعدد آثار تولیدی در ایام فتنه، تولید آثار خوب و با کیفیت و به روز، همچنین واکنش بموقع و آتش به اختیار و تلاش در استفاده بهینه از هنر برای روشنگری به مجتبی‌الله وردی با اسم هنری «مجال» اهدا شد.
در بخش کارتون ضمن قدردانی از میلاد پسندیده، لوح افتخار رتبه سوم این بخش به کارتون «اشک تمساح» اثر فاطمه طیوب، لوح افتخار دوم به کارتون «دون کیشوت» اثر محمدحسین ساسانی و فانوس این بخش به‌دلیل «اجرای قوی، نقطه‌زنی و روایت صحیح اجتماع مخالفان جمهوری اسلامی ایران» به کارتون «برلین» اثر پیمان علیشاهی رسید.
هیأت داوران در بخش تصویرسازی ضمن قدردانی از لیلا تیموری‌نژاد، لوح افتخار رتبه سوم را به تصویرسازی «شکوه زن ایرانی» به‌دلیل «انتشار بموقع در اولین لحظات شروع فتنه» به سمیه کشاورز اهدا کرد. لوح افتخار دوم به تصویرسازی «ایران» اثر بهنام شیرمحمدی و فانوس این بخش هم به‌دلیل «اجرای قوی و به تصویر کشیدن خلاقانه دختر قهرمان ایرانی» به تصویرسازی «دختر ایران» اثر مهناز صابرپور اهدا شد.
در بخش پوستر نیز هیأت داوران ضمن قدردانی از ایمان ماندگاری، لوح افتخار رتبه سوم این بخش را به پوستر «لوگوی اصلی رادیو فردا» اثر مهدی شاهوردی، لوح افتخار دوم را به پوستر «دو روی یک سکه» اثر سید امیرحسین هاشمی اهدا کرد و فانوس این بخش به‌دلیل «نقطه‌زنی و افشای پشت‌پرده هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی» به پوستر «شریک خون» اثر امین تقی‌زاده رسید.
جستجو
آرشیو تاریخی