پلیس آلمان به تجمع فعالان محیط‌ زیست معترض به استفاده از سوخت‌های فسیلی حمله کرد

دعوا بر سر زغال سنگ

زهره صفاری/ صدها نفر از فعالان محیط‌ زیست در آلمان در اعتراض به تخریب روستاهایی در غرب این کشور برای توسعه و استخراج معادن روباز زغال سنگ تجمع و تأکید کردند تا پای جان در مسیر توقف استفاده از سوخت زغال سنگ ادامه می‌دهند. این تجمع با واکنش تند پلیس آلمان مواجه شد.
به گزارش دویچه وله، پلیس از دیروز محاصره روستای لوتزرت را که بیش از 300 نفر در آن کمپ زده بودند در دستور کار قرار داده است و شرکت انرژی آر دبلیو ای نیز همزمان با استقرار بولدوزرها عملیات تخریب را آغاز کرده است. پلیس آلمان در پیامی توئیتری آغاز عملیات پاکسازی این روستا را اعلام کرده و نوشته است: «این منطقه حصارکشی می‌شود و افراد فرصت دارند تا پیش از این اقدام محل را ترک کنند. در غیر این‌صورت عملیات پاکسازی با دستور کار شدیدتری اجرا می‌شود.»
بنا بر اعلام منابع محلی، به‌رغم هشدار پلیس، همزمان با فشرده شدن حلقه محاصره، فعالان حاضر در محل با پرتاب سنگ و بمب‌های دست‌ساز در مسیر مانع از پیشروی بیشتر مأموران شدند. یکی از شاهدان درباره صحنه اعتراضات فعالان محیط‌ زیستی گفت: «شماری خانه درختی در این روستا بود که معترضان با زنجیر کردن خودشان به این خانه‌ها سعی در مقابله داشتند. اما پلیس تعدادی از آنها را دستگیر کرد. با این حال براساس آنچه پلیس و گروه‌های محیط‌ زیستی پیش‌بینی کرده‌اند، به نظر می‌رسد این اعتراضات و عملیات پاکسازی روزها و حتی هفته‌ها به طول بینجامد.»
دلیل اینکه معترضان این روستا را برای تجمع خود انتخاب کرده بودند، این است که ساکنان این روستا از مدت‌ها پیش با تملک اراضی توسط شرکت انرژی آر دبلیو ای، منطقه را ترک کرده‌اند تا این شرکت انرژی مطابق توافقنامه‌ای که با ایالت نوردراین-وستفالین آلمان به امضا رسانده است، کار استخراج زغال‌سنگ قهوه‌ای از زمین‌های اطراف این روستا را آغاز کند. این اتفاق خشم فعالان محیط‌ زیستی را که خواهان منع استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند، بیشتر کرد و آنها را برانگیخت تا دست به تجمع در این روستا بزنند. در پی آن نیز مجوز قاضی آلمان برای مداخله پلیس به این منطقه نیز عزم فعالان محیط‌ زیست بویژه نسل جوان آن را برای مقابله جزم‌تر کرد که منجر به تقابل دیروز شد.
 افزایش تنش‌های محیط‌ زیستی
این اعتراضات، افزایش تنش‌ها بر سر سیاست انرژی برلین را نشان می‌دهد که به گفته فعالان محیط‌ زیست، همزمان با بحران انرژی در اروپا به دلیل بحران اوکراین بروز و کشورهای این قاره را مجبور کرده به دوران استفاده از سوخت‌های فسیلی بازگردند.
به‌نوشته رویترز، این موضوع بویژه برای حزب سبز آلمان که پس از 16 سال توانسته، به‌عنوان بخشی از دولت ائتلافی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به قدرت برسد، بشدت چالش‌برانگیز شده است. در عین‌حال گرچه بسیاری از حامیان این حزب مخالف توسعه معادن هستند اما رابرت هابک، وزیر اقتصاد این کشور که از حزب سبز می‌آید، با تصمیم دولت موافقت کرده است. او سال گذشته با این شرکت انرژی توافق کرد که با صدور مجوز بهره‌برداری از زغال‌سنگ، تا 8 سال آینده انرژی کشور را فراهم کنند. نکته جالب‌تر اینکه درک وینسپاچ، رئیس پلیس آخن که مسئولیت عملیات پاکسازی این روستا را برعهده دارد نیز از حزب سبز است اما متعهد شده عملیات را تا پاکسازی کامل محل ادامه دهد. در همین راستا لوییزا نوبائر، یکی از سران ارشد محیط‌ زیست با خشم از موضع حزب سبز اعلام کرد آنها ما را سرافکنده کرده‌اند.
گاردین نوشت، دولت آلمان نیز این عملیات را در راستای کاهش وابستگی برلین به نفت و گاز روسیه ضروری خوانده است. به واقع در پی قطع انتقال گاز روسیه به اروپا و در بحبوحه انرژی که قیمت‌ها را افزایش داده است، دولت آلمان بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ و افزایش طول عمر نیروگاه‌های هسته‌ای را در دستور کار قرار داده است.
مرگ روستاهای آلمانی
لوتزرت و روستاهای اطراف آن دست‌کم از سال 2013 پس از آنکه دادگاه عالی آلمان برخلاف خواست عموم مردم، مجوز توسعه معادن زغال سنگ قهوه‌ای را صادر کرد، مورد توجه فعالان محیط‌ زیستی قرار گرفته است اما بسیاری از فعالان محیط‌ زیست امیدوار بودند، حضور حزب سبز در دولت ائتلافی جدید بتواند باعث ابطال این قانون شود که تحقق نیافتن این امر سبب ناامیدی مردم از این حزب و سیاست‌هایش شد.در جریان اجرای عملیات پاکسازی روستاهای غرب آلمان، حدود 900 نفر از خانه‌های روستایی تخلیه شده‌شده‌اند. قدمت این روستاها دست‌کم به قرن 12 میلادی بازمی‌گردد؛ موضوعی که اصرار فعالان محیط‌ زیستی را برای توقف بهره‌برداری از سوخت زغال‌سنگ در این منطقه افزایش داده است.
فعالان محیط‌ زیست در روزهای آغازین سال‌جاری نیز با تجمع در خیابان‌های برلین و اعتصاب غذا سعی در تغییر موضع دولت داشتند که در آن اعتراضات نیز با مداخله پلیس شماری دستگیر شدند. با این حال به نوشته ایرنا به نقل از رویترز، شرکت آر دبلیو‌ای میزان استخراج زغال‌سنگ قهوه‌ای از معدن این منطقه را سالانه حدود 25 میلیون تن اعلام کرده و گفته است از طرح‌های انتقال انرژی و افزایش موقت استفاده از نیروگاه‌های سوخت زغال‌سنگ برای عبور از بحران انرژی در آلمان حمایت می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی