صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

واگذاری فرایند اخذ پروانه کار اتباع خارجی به کاریابی‌ها

کارفرمایان متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی در استان تهران به منظور بهره‌گیری از خدمات مطلوب‌تر با مراجعه به کاریابی‌های منتخب در سطح استان، نسبت به ثبت‌نام اولیه، تشکیل پرونده الکترونیک تبعه و ارسال درخواست صدور روادید و تمدید پروانه کار اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی شهریور ماه امسال از سوی معاون اشتغال وزارت کار در ۱۴ استان راه‌اندازی شد. به موجب این سامانه از ابتدای مهرماه تمام واحدهای اجرایی در استان‌ها موظف شدند درخواست‌های مرتبط با استفاده از خدمات اشتغال اتباع خارجی را صرفاً در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی ثبت و رسیدگی کنند. کارفرمایان حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی نیز طبق ماده ۱۲۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران پس از ثبت‌نام و ایجاد پرونده شخصی الکترونیکی در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار اقدام کنند.
محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال وزارت کار- تأکید دارد که سراسر کشور باید به این سامانه متصل شوند.
وی از تمام واحدهای اجرایی در استان‌ها خواسته تا درخواست‌های مرتبط با خدمات اشتغال اتباع خارجی را از طریق سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی ثبت کنند.
در همین راستا و با توجه به راه‌اندازی سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی در کشور، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به منظور کاهش مراجعات حضوری و اجرای کامل دولت الکترونیک، به‌عنوان اولین دستگاه اجرایی در کشور ارائه خدمات غیر حضوری در حوزه اشتغال اتباع خارجی را آغاز کرده است.
سید هادی علوی - دبیر هیأت فنی اشتغال اتباع خارجی استان تهران - از کارفرمایان متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی خواسته تا در صورت تمایل به منطور بهره‌گیری از خدمات مطلوب‌تر با مراجعه به کاریابی‌های منتخب در سطح استان نسبت به ثبت‌نام اولیه، تشکیل پرونده الکترونیک تبعه و ارسال درخواست صدور روادید و تمدید پروانه کار اقدام کنند. وی از برگزاری دوره یک روزه مبانی اشتغال اتباع خارجی برای کاریابی‌ها و نحوه کار با سامانه همکاری انجمن صنفی کاریابی‌های خصوصی استان تهران خبر داد.
به گفته علوی، با واگذاری بخش اول فرایند اخذ پروانه کار به کاریابی‌های منتخب استان، ضمن تکریم ارباب رجوع، کاهش زمان فرایند اخذ پروانه کار و جلب رضایت مخاطبین در راستای اجرای دولت الکترونیک محقق خواهد شد. سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی فعالیت اتباع بیگانه در کشور راه‌اندازی شده و همه درخواست‌های مرتبط با خدمات اشتغال اتباع خارجی باید در این سامانه به نشانی http://eatba.mcls.gov.ir به ثبت رسیده باشد. کارفرمایان متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی می‌توانند صرفاً بعد از ثبت‌نام و تشکیل پرونده الکترونیک در سامانه، درخواست خود را در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار به ثبت برسانند.

مهارت‌آموزی بیش از 830 هزار نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از مهارت‌آموزی بیش از 830 هزار نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای در 9 ماهه اول امسال خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، غلامحسین حسینی‌نیا افزود: بیش از ۸۳۰ هزار نفر شامل ۴۳۰ هزار نفر دوره در آموزشگاه‌های آزاد و ۴۰۰ هزار نفر دوره در پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه مراکز دولتی در ۹ ماهه امسال در کشور آموزش داشته‌ایم.
وی از استقبال ۳۷ هزار واحد صنفی و بنگاه اقتصادی در کشور از طرح آموزش در محیط کار واقعی خبر داد. حسینی‌نیا با اشاره به فعالیت سه میلیون واحد صنفی در کشور، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار صنف، قابلیت اجرای این طرح یا همان طرح استاد شاگردی نوین را دارند. وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سه ماه پیش آغاز شده است، افزود: با اجرای این طرح ۸۰ درصد در واحد صنفی یا بنگاه اقتصادی و ۲۰ درصد به‌صورت نظری در آموزشگاه‌ها به‌صورت حضوری یا مجازی آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، صدور ۱۳ هزار و ۷۵۰ مجوز جدید الکترونیکی (سه روزه) و ایجاد دو هزار و ۷۰۰ جوار کارگاهی و بین کارگاهی در کارخانه‌های کشور را از جمله برنامه‌های اجرا شده در دولت سیزدهم عنوان کرد.
وی اضافه کرد: تلاش براین است که نظیر چنین کارگاه‌هایی را در همه کارخانه‌های کشور که دست‌کم ۵۰ کارگر دارند، اجرایی کنیم تا هم‌ کارگران از آموزش‌های مهارتی استفاده کنند و هم نوآموزان جویای کار، آموزش‌های مهارتی را در محیط واقعی کار فرا بگیرند.
حسینی‌نیا، سرمایه‌های انسانی را یکی از مهم‌ترین ارکان اصلی پیشرفت کشور برشمرد و گفت: به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر و بر اساس توسعه نهضت توسعه مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب، استاندارد جهانی و جمعیت کشور، ارائه آموزش مهارتی دست‌کم برای ۴ میلیون نفر ضروری است.
معاون وزیر کار اضافه کرد: در راستای توسعه نهضت مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب، برای ۱۹گروه هدف مانند جوانان جویای کار، دانشجویان، دانش‌آموختگان، بانوان سرپرست خانوار، معلولان سربازان و زندانیان و... برنامه‌های ویژه مهارتی در کشور تعریف شده و در حال اجراست.
وی اجرای طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تأکید بر آموزش مشاغل دانش‌بنیان و نوظهور را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ۶۴۰ مرکز دولتی و حدود ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد و ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی دارد.

ساخت 100 هزار مسکن برای کارمندان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره امضای تفاهمنامه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انعقاد تفاهمنامه مشترک با هدف ایجاد 100 هزار واحد مسکونی برای کارمندان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. مهدی مسکنی افزود: همچنین تقویت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در موضوع تفاهمنامه و استفاده از ظرفیت‌های مختلف طرفین از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.
مسکنی همچنین بیان کرد: زمین مورد نیاز برای ساخت این تعداد واحد مسکونی از طریق دانشگاه آزاد تأمین می‌شود.
تفاهمنامه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دانشگاه آزاد اسلامی با هدف احداث 100 هزار واحد مسکونی برای اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی در قالب تعاونی مسکن و حمایت از شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان و تأسیس رشته تعاون در دانشگاه آزاد عصر چهارشنبه گذشته امضا شد.
جستجو
آرشیو تاریخی