صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

در 9 ماهه 1401 اتفاق افتاد

رشد 2 6 درصدی فروش لاستیکی‌ها

با انتشار گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌های لاستیکی فعال در بازار سرمایه مشخص شد این شرکت‌ها طی 9 ماهه 1401 توانسته‌اند مقدار تولید و فروش خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دهند. 
به گزارش چابک آنلاین، بر این اساس آمار تجمعی تولید و فروش صنعت لاستیک در بورس برای 9 ماهه منتهی به 30 آذر ماه 1401 نشان می‌دهد، شرکت‌های لاستیکی بیش از 161 هزار و 356 تن تولید داشته‌اند که این عنوان در مقایسه با تولید 155 هزار و 494 تن در 9 ماهه 1400، حدود 3.7 درصد افزایش یافته است.
همچنین بر اساس آمار فروش منتشر شده، مجموع مقدار فروش محصولات لاستیکی شرکت‌های بورسی در 9 ماهه 1401 حدود 166 هزار و 458 تن بوده که این عنوان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 6.2 درصد رشد داشته است.
از نظر درآمد نیز این شرکت‌ها توانسته‌اند در مدت مذکور ارزش ریالی درآمد‌های خود را به طور میانگین 42 درصد افزایش دهند.
به طور کلی صنعت لاستیک محصولات خود را به چهار گروه هدف متشکل از نمایندگان فروش، خودروسازان، شرکت‌ها و سازمان‌ها و بازار‌های صادراتی به فروش می‌رساند.
البته با توجه به کمبود تایر و افزایش قیمت آن در داخل کشور، از شهریور سال 1397 صادرات این محصول از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع شد و این ممنوعیت در دی ماه 1400، لغو شد و تایرسازان مجوز صادرات حداکثر 10 درصد تایر سواری و 30 درصد کشاورزی و راهسازی را دریافت کردند. همچنین در تیر ماه 1401، شرکت‌های لاستیکی توانستند مجوز صادرات تمامی محصولات خود را کسب کنند. اما با توجه به وقفه به وجود آمده، درحال حاضر محصولات صادراتی وزن قابل توجهی از درآمدهای این صنعت را پوشش نمی‌دهد اما انتظار می‌رود در سال‌های آینده صادرات محصولات بتواند سود‌سازی لاستیکی‌ها را با تغییر قابل توجهی روبه‌رو کند.
از طرفی، طی این سال‌ها واردات تایر نیز با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو شده است و این موضوع تقاضا برای تایرسازان داخلی را افزایش داده است.
 در این بین گروه صنعتی بارز با در اختیار داشتن بیش از 46 درصد از کل تولید وزنی لاستیک در ایران در مقام نخست تولیدکنندگان این صنعت قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است در سال 1400 کل تولید تایر در ایران بیش از 267 هزار تن بوده که 125 هزار تن در گروه صنعتی بارز، 35.5 هزار تن در شرکت کویر تایر و 27 هزار تن در شرکت آرتا ویل تایر تولید شده است.

قیمت‌گذاری دستوری؛ مهم‌ترین چالش لاستیکی‌ها
طی سال‌های گذشته با اینکه شرکت‌های لاستیکی نهاده‌های مورد نیاز در فرایند تولید خود را در بازار و به‌صورت آزاد خریداری می‌کنند، محصولات خود را با قیمت‌های اعلام شده از طرف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به فروش می‌رسانند و این موضوع حاشیه سود این صنعت را به شدت کاهش داده است.
در این خصوص تایرسازان که در حال پیگیری مجوز افزایش قیمت تایر و همچنین افزایش بهره‌وری خطوط تولید خود هستند سعی کرده‌اند از این طریق تداوم سود‌سازی خود را بهبود بخشند.
با این حال، افزایش در نرخ مواد اولیه باعث شده تا میزان سود خالص لاستیک سازان در نیمه نخست سال‌جاری نسبت به سال 1400 با کاهش قابل توجهی رو به رو شود و نسبت قیمت به درآمد (P/E) سهام صنعت نیز با قرار گرفتن در محدوده عدد 28.3، نسبت به سایر کل بازار سهام از ارزندگی کمتری برخوردار باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی