صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از روند هفتگی معاملات سهام گزارش می‌دهد

اصلاح شاخص کل بورس پس از جهش 151 هزار واحدی

17 درصد بازار در صف خرید قرار داشت شاخص در نیمه اول دی‌ماه 6 2 دهم درصد بازدهی داشت

گروه اقتصادی / شاخص‌های بازار سهام که در هفته اول دی ماه متأثر از عوامل کلان اقتصادی و همچنین تغییرات نرخ ارز و افزایش تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بازار و همچنین تداوم عرضه خودرو در بورس کالا، توانسته بودند رشد قابل توجهی را به ثبت برسانند، در هفته دوم دی ماه وارد فاز اصلاحی شدند و تا حدودی ارتفاع به دست آورده خود را از دست دادند.
براین اساس، هرچند که شاخص کل توانسته بود در هفته ابتدایی دی‌ماه بیش از 151 هزار واحد رشد کند و با ثبت بازدهی 10,1 درصدی بالای یک میلیون و 647 هزار واحد بایستد، در پایان معاملات هفته منتهی به 16 دی ماه 1401، این شاخص با افت 68 هزار و 200 واحدی رو به رو شد و با ثبت بازدهی منفی 4,14 درصدی، در ارتفاع یک میلیون و 579 هزار واحد به کار خود پایان داد. روند نزولی شاخص کل بورس در هفته گذشته در حالی بود که فشار تقاضا در بازار همچنان ادامه داشت و حتی در آخرین روز معاملات هفته گذشته با وجود تداوم روند نزولی قیمت‌ها، ورود پول به بازار مثبت شد که از نظر کارشناسان می‌تواند نشانه‌ای برای توقف روند اصلاحی و سبزپوشی شاخص‌های بازار سهام در هفته پیش‌رو باشد. این روند در شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز قابل مشاهده است به طوری که هرچند این شاخص نیز بازدهی منفی 1,56 درصدی را برای هفته گذشته به ثبت رسانده بود، اما این شاخص نیز بخش زیادی از ارتفاع از دست رفته در روزهای ابتدایی را بازپس گرفته بود و به میزان بسیار کمتری از شاخص کل کاهش بازدهی داشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار رفتاری تقریباً مشابه شاخص‌های بورسی نشان داد و با وجود اینکه در روزهای ابتدایی هفته گذشته، این شاخص تا ارتفاع 20 هزار واحد پایین آمده بود، اما در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توانست اعداد بالای 20 هزار و 500 واحد را به ثبت رساند. این شاخص در پایان هفته در عدد 20 هزار و 216 واحد قرار گرفت تا با وجود ثبت بازدهی منفی 0,98 درصدی، جایگاه خود را در بالای محدوده مقاومتی 20 هزار واحد حفظ کرده باشد. 
به طور میانگین 119 نماد در صف خرید قرار گرفتند
در جریان معاملات هفته گذشته، با وجود افت شاخص‌ها، همچنان تعداد صف‌های خرید در بازار، ارقام قابل توجهی را به خود اختصاص می‌داد و به طور میانگین 119 نماد در هر روز معاملاتی در صف خرید قرار داشتند. این رقم نشان می‌دهد در هفته گذشته حدود 17 درصد از بازار با صف خرید روبه‌رو شده  که در مقایسه با 47 نماد صف فروش شده در طول هفته گذشته نشان می‌دهد، فشار تقاضا در بازار بالاتر از فشار عرضه بوده و پتانسیل رشد شاخص‌ها همچنان حفظ شده است.
موضوعی که از نظر کارشناسان بازار بسیار محتمل است و از آنجا که در حال حاضر تعداد زیادی نماد با نسبت قیمت به درآمد پایین‌تر از عدد 5 در بازار سهام مشاهده می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که در هفته‌های باقی مانده از سال 1401، بسیاری از نمادها رشد قیمت خود را ادامه دهند و متعاقباً شاخص‌ها نیز از محدوده‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، بالاتر بایستند.
از نظر کارشناسان، افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که می‌توان با استناد به آن، روند صعودی در بازار را پیش‌بینی کرد. از آنجا که در حال حاضر ارزش و حجم معاملات بالای میانگین 3، 6 و 9 ماهه خود قرار گرفته، همین حجم بالای معاملات می‌تواند به‌عنوان یک نقطه حمایتی قوی عمل کند و از کاهش قیمت‌ها به سطوح پایین‌تر جلوگیری کند. روند رو به رشد این نماگرها همچنین می‌تواند ریسک نقدشوندگی سهام را کاهش دهد و بازگشت رونق به بازار سهام را در پی داشته باشد.
براساس اعلام کارگزاری‌ها از آبان ماه، شاهد بازگشت تدریجی سهامداران خرد به بازار سهام بوده‌ایم و این طیف از فعالین بازار همواره میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار افزایش داده‌اند.
برخی از مدیران کارگزاری‌ها، انگیزه بازگشت سرمایه به بازار سهام را عقب‌ماندگی این بازار نسبت به سایر بازارها دانسته‌اند و اعتقاد دارند درحال حاضر تغییرات در سیاست‌های کلان کشور و همچنین تغییرات در نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین عامل محرک بازار سهام عمل می‌کند. در کنار این موارد، تغییرات قیمت کامودیتی‌ها و همچنین تغییرات تقاضای جهانی نیز یکی از محرک‌های بازار شناخته می‌شود.
در برخی گروه‌ها مانند پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها، نیروگاه‌ها و فلزاتی‌ها نیز تأمین بموقع انرژی و خوراک تا پایان زمستان به‌عنوان چالش شناخته می‌شود و هرگونه قطعی برق، گاز یا ممنوعیت در مصرف سوخت‌های جایگزین می‌تواند بر روند معاملات سهام آنها تأثیر‌گذار باشد.
همه چیز به نفع خودرویی‌ها
زیان انباشته صنعت خودرو مهم‌ترین عامل بازدارنده ورود سرمایه‌گذاران به سهام خودرویی بوده است. این صنعت که محصولات خود را طی سال‌های گذشته بر اساس قیمت‌گذاری دستوری به فروش می‌رساند، طی 10 سال گذشته هیچ سودی را در مجامع سالانه خود شناسایی نکرد و هیچ پرداختی‌ به سهامداران از طرف فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها صورت نگرفت.  با اصلاح اساسی در فرایند قیمت‌گذاری و اخذ مجوز برای فروش خودروهای پرتیراژ در بورس کالا، بسرعت حاشیه زیان عملیاتی این صنعت به صفر رسید و به نظر می‌رسد تا پایان سال سود قابل توجهی نیز در صورت‌های مالی این شرکت‌ها گزارش شود. اما در هفته گذشته، تثبیت نرخ ارز در کنار موارد دیگر، عاملی برای بهبود سود‌سازی خودروسازان شد به‌طوری که با تثبیت ارز، این شرکت‌ها برای محصولات وارداتی و همچنین تأمین ورق فولادی و سایر نهاده‌های مورد نیاز در تولید خود مبلغ ریالی کمتری را پرداخت خواهند کرد و جلوی رشد بی‌رویه هزینه‌های این صنعت نیز گرفته می‌شود. موارد ذکر شده طی هفته گذشته باعث شد تا سهام خودرویی بیشترین تقاضا و ورود پول را به ثبت رساند و به میزان قابل توجهی رشد کند. از نظر کارشناسان با توجه به برنامه‌های این شرکت‌ها برای افزایش عرضه‌های خودرو در بورس کالا، می‌توان تداوم رشد سهام آنها را تا پایان سال انتظار داشت.
فولادی‌ها تحت تأثیر رکود بازارهای جهانی
صنعت فولاد جهان در سال 2022 تا حد زیادی از رکود بازارهای جهانی تأثیر پذیرفت و تولیدکنندگان فولاد در ایران نیز از قاعده مستثنی نبودند. کاهش واردات بازارهای بزرگ و همچنین افت تقاضای جهانی باعث شد تا سهم صادرات از کل تولید فولادسازان ایرانی نیز کاهش یابد و افت قیمت‌های جهانی نیز باعث شد تا درآمدها و حاشیه سود فولادسازان تا حد زیادی کاهش یابد. موضوعی که در هفته‌های گذشته تا حدودی کم‌اثر‌تر شده و فعالین بازار سهام انتظار دارند با شروع دوباره روند صعودی تقاضا برای این فلز اساسی، سهام شرکت‌های فولادی در بازار سهام ایران نیز روند صعودی خود را آغاز کنند.
بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده، صنعت فولاد چین، سال ۲۰۲۲ با روند نزولی فراگیری روبه‌رو بوده است؛ مصرف و تولید فولاد خام آن کاهش یافته و قیمت‌ها نیز در کل نزولی بودند. آمار نشان می‌دهد، تولید فولاد خام در سال گذشته حدود ۲۴ میلیون تن کاهش یافته در حالی که واردات نیز به دلیل کاهش تقاضا حدود ۴ میلیون تن افت کرده است. 
واردات گندله و سنگ آهن
همچنین واردات گندله به چین در سال گذشته ۲۶ درصد کاهش یافت و به حدود ۱۷ میلیون تن رسید. واردات سنگ آهن در ۱۰۹۶.۶۳ میلیون تن ثابت بود. واردات گندله در پاسخ به تعرفه صادراتی ۴۵ درصدی که هند در ماه مه‌۲۰۲۲ وضع کرده بود کاهش یافت. هند بزرگترین صادرکننده گندله به چین در دو سال گذشته بوده است، اما صادرات سنگ آهن و گندله آن در سال گذشته ۵۸ درصد کاهش داشت.
تولید داخلی سنگ آهن چین با وجود کاهش مصرف، در سال گذشته با ۴ درصد افزایش به ۱۰۰۰.۳۸ میلیون تن رسید. سنگ آهن چین خلوص پایینی دارد و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن می‌تواند در فولادسازی استفاده شود. از این رو، برای دستیابی به سطح قابل استفاده برای فولادسازی، نیاز به تولید در حجم بیشتری است. 
واردات زغال سنگ
واردات زغال سنگ کک شو با ۱۴ درصد افزایش در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۶۲ میلیون تن رسید که عمدتاً به دلیل واردات ارزان از روسیه بود. با تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، روسیه به دنبال بازارهای جایگزین رفت و یکی از مهمترین آنها چین بود. جدای از این، چین با مشکلاتی در رابطه با عرضه مغولستان مواجه بود که زمینه را برای واردات روسیه فراهم کرد. 
واردات قراضه
واردات قراضه با کاهش ۵ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۷۰ هزار تن رسید که عمدتاً به دلیل کاهش صادرات ژاپن بود. چین قراضه را از ژاپن خریداری می‌کند، اما تولید قراضه خود ژاپن به دلیل کاهش سرعت در صنعت خودروی آن در بحبوحه رکود جهانی و افزایش مصرف قراضه داخلی آن کاهش یافت. قیمت فولاد چین تا ژوئن سال گذشته در سطوح بالایی قرار داشت، اما در بحبوحه رکود جهانی از ماه آگوست روند نزولی داشت و در دسامبر ۲۰۲۲ بار دیگر در راستای بهبود سایر بازارهای جهانی با تصحیح مثبت قیمت روبه‌رو شد. 
سنگ آهن: میانگین قیمت این ماده اولیه با ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۱۲۰ دلار هر تن سی اف آر رسید در حالی که برای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۰ دلار هر تن سی اف آر بود. 
قراضه: میانگین قیمت واردات قراضه با ۱۱ درصد کاهش به ۴۷۰ دلار هر تن سی اف آر رسید.
فولاد نیمه‌تمام و محصولات فولادی همه روند نزولی نشان دادند. قیمت بیلت با ۱۳ درصد کاهش در سال ۲۰۲۲ به ۵۹۵ دلار در هر تن کاهش یافت. میلگرد همچنین ۱۳ درصد افت سالانه داشته به ۶۳۵ دلار هر تن رسید. ورق گرم نیز ۱۶ درصد افت سالانه داشت و ۶۷۱ دلار هر تن ثبت شد.
 افزایش کربن‌زدایی
چین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به اوج انتشار کربن و تا سال ۲۰۶۰ به انتشار صفر برسد، که برای آن چندین استراتژی رونمایی کرده و یکی از آنها تولید فولاد سبز است. برای رسیدن به این هدف، بائو استیل یادداشت تفاهمی با شرکت خودروسازی بنز پکن امضا کرد تا به طور مشترک یک خودروی با انتشار کم کربن و سبز با استفاده از زنجیره تأمین فولاد با مواد اولیه سبزتر بسازند. بنابراین، بائو استیل اولین تولیدکننده فولاد در چین خواهد بود که از سال ۲۰۲۳ فولادی با انتشار کربن کمتر به خودروسازان عرضه می‌کند. هدف این شرکت رسیدن به اوج انتشار کربن در سال ۲۰۲۳ و کاهش ۳۰ درصدی شدت انتشار تا سال ۲۰۳۵ و به دنبال آن عدم انتشار کربن تا سال۲۰۵۰ است.
جستجو
آرشیو تاریخی